    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie o zniekształcenia geometryczne obiektywów
    Date: Thu, 27 Nov 2014 20:16:42 +0100

    W dniu 2014-11-27 o 16:14, Piotr Kosewski pisze:

    > To nie jest dobrze postawione pytanie, ale i tak Ci na nie odpowiem.
    > Być może.
    >
    > A poprawnie postawione pytanie brzmi: czy którykolwiek z popularnych
    > programów korygujących bierze pod uwagę liczbę przysłony? Odpowiedź
    > brzmi: ja takiego nie widziałem.

    Może nie wprost - ale odpowiedziałeś. :-)

    > To co - zamierzasz napisać swój soft czy korygować ręcznie?

    Nie, no coś Ty. Soft będzie Adobe a ja tylko chcę wygenerować profil do
    niego - też za pomocą oprogramowania Adobe. Niczego nie trzeba pisać
    skoro jest to na rynku już dawno napisane.

    Niestety Adobe wypiął się na Samyanga - pewnie dlatego, że w Exif
    obiektywy Samyanga (czyli manualne) się nie przedstawiają i informatykom
    skomplikowało to życie więc olali bo łatwiej. Dlatego teraz muszę
    samodzielnie uzupełnić bibliotekę profili.

    > Litości!
    > Zabierasz się za kalibrację, a nie chce Ci się zrobić kilku zdjęć
    > siatki i po prostu sprawdzić?

    Nie chce mi się ślepić czy jakiś detal różni się miedzy klatkami i to we
    wszystkich obszarach kadru. W dodatku nie robi się tego za pomocą
    jednego zdjęcia lecz całej serii - zgodnie z zaleceniami Adobe. To sporo
    dodatkowej pracy, która może być pozbawiona sensu.

    Jeśli sam mówisz, że żaden soft nie bierze przesłony pod uwagę, to po
    cholerę miałbym zadawać sobie zbyteczny trud? Mało tego, patrzałem jak
    inni w innych obiektywach postępowali - też dla losowo wybranej
    przesłony a nie całego ich zakresu. Jednakże tak czy owak wolałem się
    upewnić również i tu zanim wygeneruję jakiś częściowy profil.

    > A jak Ci powiemy, że "tak, wpływa", a okaże się, że - w wyniku czarnej
    > magii optyki - jednak w przypadku Twojego obiektywu nie wpływa, to co?
    > I tak będziesz parametryzował przysłoną?

    Filozofujesz. Jeśli napiszecie, że może wpływać, to zbadam czy w
    przypadku mojego obiektywu wpływa. Zajmie mi to zapewne ze 2h jeśli nie
    więcej i wtedy zadecyduję czy parametryzować z przysłoną czy nie.

    > Podsumowując: kolejny dziwny wątek. :o

    O rany... Nie chce mi się tego komentować. Zapewne gdybym przepaloną
    żarówkę w żyrandolu wymieniał, to też by to mogło być transcendentalną
    czynnością w oczach natchnionego filozofa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek