  • 1. Data: 2014-11-27 15:15:30
    Temat: Pytanie o zniekształcenia geometryczne obiektywów
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie tego czy deformacje obrazu mogą zależeć od przesłony?

    Wyjaśniam o co chodzi. Otóż nabyłem Samyanga 14mm f/2.8 i teraz, z uwagi
    na stosunkowo złożony kształt deformacji obrazu potrzebuje zrobić do
    niego profil. Nie bardzo chce mi się tworzyć go (a potem aplikować) dla
    każdej przesłony oddzielnie jeśli nie ma takiej konieczności. Wydaje mi
    się, że zniekształcenia głównie zmieniają się w funkcji ogniskowej przy
    zoomach (ew. odległości ostrzenia - choć to bardziej niuans niż zmiana).
    A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to hipotetycznie upraszcza
    profilowanie. Czy tak faktycznie jest?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2014-11-27 16:14:18
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-11-27 15:15, Marek wrote:
    > Mam pytanie odnośnie tego czy deformacje obrazu mogą zależeć od przesłony?

    To nie jest dobrze postawione pytanie, ale i tak Ci na nie odpowiem.
    Być może.

    A poprawnie postawione pytanie brzmi: czy którykolwiek z popularnych
    programów korygujących bierze pod uwagę liczbę przysłony? Odpowiedź
    brzmi: ja takiego nie widziałem.

    To co - zamierzasz napisać swój soft czy korygować ręcznie?

> [...]
    > zoomach (ew. odległości ostrzenia - choć to bardziej niuans niż zmiana).
    > A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to hipotetycznie upraszcza

    Litości!
    Zabierasz się za kalibrację, a nie chce Ci się zrobić kilku zdjęć
    siatki i po prostu sprawdzić?

    A jak Ci powiemy, że "tak, wpływa", a okaże się, że - w wyniku czarnej
    magii optyki - jednak w przypadku Twojego obiektywu nie wpływa, to co?
    I tak będziesz parametryzował przysłoną?

    Podsumowując: kolejny dziwny wątek. :o

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2014-11-27 16:36:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > bardziej niuans niż zmiana). A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to
    > hipotetycznie upraszcza profilowanie. Czy tak faktycznie jest?

    Owszem, w przeciwnym przypadku nie dałoby się przecież uzyskać ostrego
    obrazu. Innymi słowy, po ustawieniu ostrości, każdy "promień" światła
    z danego punktu obiektu, musi padać ~ na ten sam punkt matrycy,
    niezależnie od swojej drogi w obiektywie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2014-11-27 17:00:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 27. November 2014 15:15:44 UTC+1 schrieb Marek:
> [...]
    > zoomach (ew. odległości ostrzenia - choć to bardziej niuans niż zmiana).
    > A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to hipotetycznie upraszcza

    dystorsja nie zalezy od przyslony.
    ale od przyslony zalezy aberacja chromatyczna.
    tworzac profil dla roznych przyslon , jednoczesnie odpowiednio korygujesz AC

  • 5. Data: 2014-11-27 18:27:28
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-11-27 15:15, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam pytanie odnośnie tego czy deformacje obrazu mogą zależeć od przesłony?

    Nie.

> [...]
    > zoomach (ew. odległości ostrzenia - choć to bardziej niuans niż zmiana).
    > A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to hipotetycznie upraszcza

    Masz racje, wydaje ci się. Ogniskowa obiektywu potrafi się dość znacznie
    zmieniać w zależności od odległości ostrzenia (w tych stałoogniskowych
    też), zwłaszcza jest to zauważalne w szkłach makro.

    --
    marcin

  • 6. Data: 2014-11-27 20:16:42
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-11-27 o 16:14, Piotr Kosewski pisze:

> [...]
    >
    > A poprawnie postawione pytanie brzmi: czy którykolwiek z popularnych
    > programów korygujących bierze pod uwagę liczbę przysłony? Odpowiedź

    Może nie wprost - ale odpowiedziałeś. :-)

    > To co - zamierzasz napisać swój soft czy korygować ręcznie?

    Nie, no coś Ty. Soft będzie Adobe a ja tylko chcę wygenerować profil do
    niego - też za pomocą oprogramowania Adobe. Niczego nie trzeba pisać
    skoro jest to na rynku już dawno napisane.

    Niestety Adobe wypiął się na Samyanga - pewnie dlatego, że w Exif
    obiektywy Samyanga (czyli manualne) się nie przedstawiają i informatykom
    skomplikowało to życie więc olali bo łatwiej. Dlatego teraz muszę
    samodzielnie uzupełnić bibliotekę profili.

    > Litości!
    > Zabierasz się za kalibrację, a nie chce Ci się zrobić kilku zdjęć
    > siatki i po prostu sprawdzić?

    Nie chce mi się ślepić czy jakiś detal różni się miedzy klatkami i to we
    wszystkich obszarach kadru. W dodatku nie robi się tego za pomocą
    jednego zdjęcia lecz całej serii - zgodnie z zaleceniami Adobe. To sporo
    dodatkowej pracy, która może być pozbawiona sensu.

    Jeśli sam mówisz, że żaden soft nie bierze przesłony pod uwagę, to po
    cholerę miałbym zadawać sobie zbyteczny trud? Mało tego, patrzałem jak
    inni w innych obiektywach postępowali - też dla losowo wybranej
    przesłony a nie całego ich zakresu. Jednakże tak czy owak wolałem się
    upewnić również i tu zanim wygeneruję jakiś częściowy profil.

    > A jak Ci powiemy, że "tak, wpływa", a okaże się, że - w wyniku czarnej
    > magii optyki - jednak w przypadku Twojego obiektywu nie wpływa, to co?
    > I tak będziesz parametryzował przysłoną?

    Filozofujesz. Jeśli napiszecie, że może wpływać, to zbadam czy w
    przypadku mojego obiektywu wpływa. Zajmie mi to zapewne ze 2h jeśli nie
    więcej i wtedy zadecyduję czy parametryzować z przysłoną czy nie.

    > Podsumowując: kolejny dziwny wątek. :o

    O rany... Nie chce mi się tego komentować. Zapewne gdybym przepaloną
    żarówkę w żyrandolu wymieniał, to też by to mogło być transcendentalną
    czynnością w oczach natchnionego filozofa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2014-11-27 20:20:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-11-27 o 16:36, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > z danego punktu obiektu, musi padać ~ na ten sam punkt matrycy,
    > niezależnie od swojej drogi w obiektywie.

    Dziękuję za upewnienie mnie i zaoszczędzenie mi kupy niepotrzebnej pracy
    :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2014-11-27 20:46:06
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-11-27 20:16, Marek pisze:

> [...]
    > skomplikowało to życie więc olali bo łatwiej. Dlatego teraz muszę
    > samodzielnie uzupełnić bibliotekę profili.

    Bredzisz jak zwykle, większość Samyangów (w tym ta 14-ka) jak
    najbardziej się przedstawiają i dane są w exif, gdyby nie były
    zaczipowane to chociażby w Nikonie w większości puszek nie byłoby
    pomiaru światła.

    --
    marcin