    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Rawy z D3x
    Date: Thu, 01 Jan 2009 22:22:28 +0100

    Valwit pisze:
    > ale dlaczego? dla 98% uzywajacych apartow tak wlasnie jest. przy czym
    > odbitke mozesz zastapic wyswietlaniem na ekranie czy to tv czy cyfrowej
    > ramki, laptopa czy czegokolwiek. 1920x1200 to max co objrza.

    ...dlatego, że idąc tym tropem powiem Ci, że na odbitce nie widać
    różnicy w większości przypadków do starszej lustrzanki i jeszcze
    starszej. Tak można wymieniać i wymieniać.
    Dodatkowe możliwości przydają się bez wątpienia. Jeśli nie widzisz sensu
    więcej Mpix, lepszego iso czy dynamiki to znaczy że to co masz jest dla
    Ciebie ok i nie masz co zmieniać. Wierz mi jednak że są ludzie, którzy
    robią duże odbitki, zdjęcia w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych
    itd.

    > tylko ja nie chce porownan robic, ja zdjecia robie. porownanie mnie
    > interesuje jak kupuje noiwy aparat/szklo. potem naprawde nie gra roli. a
    > jelsi kompaktem robilby takie same foty jak d3x to bylbym idiota ktory
    > niepotrzebnie to d3x kupil.

    No zawsze najfajniejsze ucieknięcie od tematu to "a ja zdjęcia robię, a
    nie sprzęt testuje". To co fotografujesz i jaki masz gust to inny temat.
    Tu rozmawiamy o możliwościach. Nowy nikon daje te możliwości bardzo
    duże, czy chcesz czy nie. Jak starcza Ci kompakt to też Twój wybór i nic
    komukolwiek do tego.

    > masz po prostu inne podejscie. ja robiac zdjecie staram sie aby bylo
    > juz mozliwie gotowe. bez koniecznosci cropowania. jesli cos jest
    > pionowe, to najwyrazniej taki byl zamysl odpoczatku. jesli crop z pionu
    > na poziom pozwala zachowac kompozycje, to znaczy ze od poczatku bylo cos
    > nie tak.

    Ale zdjęcie o którym pisałem wyżej było od początku wymyślone na pionowe
    i tak zdecydowanie lepiej wyglądało. Taki klasyczny portret.
    Jednak... pośród kilku innych zdjęć jedno takie by nie pasowało. Stąd
    zostało zmienione na siłę i zaczęło współgrać tak z innymi. Niestety nie
    przewidzisz wszystkiego i nie zrobisz zawsze idealnego zdjęcia, już
    gotowego. Starać się możliwie najbardziej oczywiście wypada, ale to inna
    bajka.

    > dlatego mysle o tym jak bedzie wygladac przed zrobieniem

    To zdjęcie jak wspominałem było skadrowane bardzo dobrze. Jednak,
    potrzebowałem poziomego. Czy Ty jak robisz zdjęcia to każde ujęcie
    powtarzasz dla pionu i poziomu? Nie jesteś w stanie wszystkiego
    pogodzić. Niestety taki świat okrutny.

    > 1. norma ISO jest dosc restrykcyjna

    Mówisz o tej idealnej normie co to sobie jest na papierze i nikt jej nie
    sprawdza z miarką w ręce?
    Zejdź na ziemię - to są wyznaczniki do których wypadałoby zmierzać. W
    rzeczywistości różne produkty potrafią mieć wszystko w nosie.

    > 2. idealu nie ma, porownaj to sobie z fotografia analogowa i co tam
    > wychodzilo z 2 roznych filmow z tym samym iso, ale naswietlanymi w 2
    > roznych puszkach, i wolanymi w 2 roznch labach.

    Cały czas twierdzę, że nie ma. Na przykładzie d3x również. Za to wyniki
    analizować można albo w rozsądnym porównaniu, albo gdy wszystkie normy
    są idealnie posprawdzane, nawet dla konkretnego egzemplarza. Inaczej
    niestety - głupoty.

    > zauwazysz to w moemncie jak ci zacznie przeszkadzac w robieniu zdjec i
    > oddasz do serwisu. jesli nie zauwazysz to nie ma problemu.

    Ale co zauważę? Wezmę sobie puszkę, nastawię na "A", wybiorę f/4, aparat
    dobierze sobie czas np 1/200s, do tego wedle iso jakiegośtam czy to auto
    czy na coś. Zrobię zdjęcie i będzie dobre.
    Ustawię sobie potem na priorytet czasu i znów cośtam i znów sie
    naświetli odpowiednio. Czy to ciągle jakiś problem? nie.

    Problem w tym jak porównasz z innymi aparatami i wyjdzie, że iso sobie
    nie odpowiadają, że gdzieśtam naświetla się dłużej, a gdzieś krócej, no
    i jeszcze że optyka mimo że niby z tymi samymi liczbami przysłony to
    jednak do matrycy dociera mniej światła.
    Jak nie pracujesz z światłomierzem, w miejscach gdzie czas nie musi być
    idealnie tym co na wyświetlaczu itd.. to serwisu odwiedzać nie musisz.
    Nie możesz jednak porównywać sobie swojego "iso ileś" z innym "iso ileś"
    bo tak naprawdę może to zupełnie inne wartości.

    To z czym się kłócę cały czas to to, że te wartości pewnie nie
    odpowiadają sobie, a porównanie dwóch niby opisanych tak samo w
    odstrzeleniu od całej reszty mija się zupełnie z celem.

    > tylko wnioski jakie wyciagasz sa takie jakby zmierzono tych D300 20 i
    > kazdy mial takie przeklamanie.

    Wystarczy, że zmierzono jednego i przekłamania były spore. Nie podaję Ci
    najgorszego z 20, więc równie dobrze może się trafić jeszcze gorszy
    egzemplarz.
    IMHO póki ktoś tego nie zacznie na poważnie mierzyć to producenci będą
    kłamać w pewnych parametrach tylko po to, żeby w jakimś zestawieniu
    słupek wyszedł lepiej.

    > i co tym tanim zagraniem chcesz osiagnac?

    Jakim tanim? Skoro podważasz testy które znam i które są akurat nie w
    deseń dla Ciebie to czemu nie zrobisz swojego testu? Masz objawić światu
    prawdę.

    > nie dosc wyraznie dalem do zrozumienia ze taki test mnie nie interesuje,

    Ej, nie gadamy o samplach 2Mpix, bo dalej nie widać różnicy. Gadamy o
    rzetelnym porównaniu. Od tego zaczął się wątek przecież.
    To że Tobie zdjęcia fajne wychodzą - fajnie, mi też wychodzą takie jak
    chcę - też super. Tyle, że jak ja zrobię zdjęcie na niby jakichś
    parametrach to niekoniecznie te parametry idealnie odpowiadają Twoim.

    > bo z sony nie jest konkurencja ani dla nikona ani dla canona?

    Wiesz mało obchodzi mnie czy ktoś, coś dla kogoś jest jakąś konkurencją.
    Ale w takim razie wstrzymaj się z porównaniami. Wyszło sobie takie sony
    w cenie nikona z niższej półki, a każdy porównuje do prawie, że trzy
    razy droższego. To rzeczywiście nie jest konkurencja tylko gruszka i
    jabłka.

    > i co mam
    > porwnac, 2 rozne polki, tylko dlatego ze maja podobna rozdzielczosc?

    Mowa była o rzekomo tej samej matrycy w obu aparatach. Stąd porównania i
    w odstrzepeniu od całej reszty, która jest oczywista.

    Ziew. Złe logo mają na obudowie. :)
    Jak zwykle. :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_