  • 1. Data: 2009-01-01 15:47:11
    Temat: Re: Rawy z D3x
    Od: Valwit <l...@v...net>

    dominik wrote:

    > Nie sprowadzaj wszystkiego do odbitki bo nie dojdziemy do czegokolwiek.
    > Adaś ma głupi zwyczaj pierdzielenia, że skoro na odbitce nie widać to
    > nie ma różnicy.

    ale dlaczego? dla 98% uzywajacych apartow tak wlasnie jest. przy czym
    odbitke mozesz zastapic wyswietlaniem na ekranie czy to tv czy cyfrowej
    ramki, laptopa czy czegokolwiek. 1920x1200 to max co objrza.

    > Cyfrowość daje fajne możliwości porównywania w sporych powiększeniach i
    > nie odżegnuj się od tego choćby mówili Ci o onanistach itd.

    tylko ja nie chce porownan robic, ja zdjecia robie. porownanie mnie
    interesuje jak kupuje noiwy aparat/szklo. potem naprawde nie gra roli. a
    jelsi kompaktem robilby takie same foty jak d3x to bylbym idiota ktory
    niepotrzebnie to d3x kupil.

> [...]
    > obrazu mozliwości i ciężko będzie Ci stwierdzić co i dlaczego jest lepsze.
    > Fefdziesiąt Mpix sie przydaje, czasem niekoniecznie wszystkich ich
    > musisz użyć. Kiedyś przykładowo drukowałem kilkanaście zdjęc, miały być
    > zaramkowane i powieszone na ścianie jako prezent dla kogoś. Tak mi
    > wyszło, że niewiele by musiało być pionowych, więc żeby to było spójne
    > postanowiłem zrobić je poziome wszystkie. Po kadrowaniu pionowego do
    > poziomego masz jakieś 1,5Mpix i to już było trochę mało. Takich sytuacji
    > może być więcej. Jakość 1:1 więc jest istotna, bo im lepsza tym więcej

    masz po prostu inne podejscie. ja robiac zdjecie staram sie aby bylo
    juz mozliwie gotowe. bez koniecznosci cropowania. jesli cos jest
    pionowe, to najwyrazniej taki byl zamysl odpoczatku. jesli crop z pionu
    na poziom pozwala zachowac kompozycje, to znaczy ze od poczatku bylo cos
    nie tak.

    > Jak już masz zdjęcie to ogniskowej sobie cudownie nie zmienisz, a takich
    > cudowności jak w blade runnerze nie osiągniesz zdecydowanie.

    dlatego mysle o tym jak bedzie wygladac przed zrobieniem

> [...]
    > posprawdzać żeby wiedzieć jak dokładnie jest z tymi szumami.
    > Pzykładowo któryś to olek miał choćb na dpreview wymierzone iso 1600
    > jako iso 1250. Był tu jeszcze jakiś błąd, ale znaczy to też, że mogło to
    > być tak iso jeszcze niższe jak iso jeszcze wyższe. Przy takich
    > czułościach taka rozbieżność daje sporą róznicę jakości. Przy nikonie,
    > sony i canonie w nowych testach wychodzi wszystko dziwnie bardzo gładko
    > i zgodnie z iso, na DXO Labs za to wychodzi trochę pod kreską. Nikt
    > ciągle jednak nie mierzy ani czasów, ani przysłon w obiektywach, a tu

    1. norma ISO jest dosc restrykcyjna
    2. idealu nie ma, porownaj to sobie z fotografia analogowa i co tam
    wychodzilo z 2 roznych filmow z tym samym iso, ale naswietlanymi w 2
    roznych puszkach, i wolanymi w 2 roznch labach.

    > A jesteś w stanie to bez cienia wątpliwości stwierdzić? Potrafisz
    > wymierzyć czy obiektyw ma f/2 czy np f/1.95? A mierzyłeś czasy otwarcia
    > migawki? Bo jak w jednym i drugim dostaniesz po +0.3EV a w ISO -0,6EV to
    > z światłomierzem będzie się wszystko zgadzać, a mimo tego prawdziwych
    > wartości miał nie będziesz.

    zauwazysz to w moemncie jak ci zacznie przeszkadzac w robieniu zdjec i
    oddasz do serwisu. jesli nie zauwazysz to nie ma problemu.

    > Tak jak Ci pisałem kiedyś widziałem porównanie czasów mierzonych w chyba
    > to był D300 i zamiast 1/30s było np 1/22s. Dziwne, że wszystkie czasy
    > były akurat dłuższe.

    tylko wnioski jakie wyciagasz sa takie jakby zmierzono tych D300 20 i
    kazdy mial takie przeklamanie.

    > Mało kto ma do dyspozycji dwa konkurencyjne aparaty na dłużej i może
    > zrobić odpowiadający test. Gość akurat nie miał planu dyskredytowania
    > czegokolwiek, po prostu ustawiał "te same" parametry i z nikona mu
    > wychodziło ciemniej. Potem przypatrzył się problemowi bliżej i wyszło mu
    > że ileśtam wyższe iso w sonym odpowiada temu co w nikonie.
    > Jak masz ochotę przeprowadzić podobny test to proszę - chętnie poczytam
    > o wnioskach. Warunki: dokładnie ten sam obiektyw (czyt. przysłona),
    > dokładnie ta sama scena oraz pomiar czasów migawki i uwzględnienie tego
> [...]

    i co tym tanim zagraniem chcesz osiagnac?
    nie dosc wyraznie dalem do zrozumienia ze taki test mnie nie interesuje,
    bo z sony nie jest konkurencja ani dla nikona ani dla canona? i co mam
    porwnac, 2 rozne polki, tylko dlatego ze maja podobna rozdzielczosc?
    z przyjemnoscia bede testowal soniacza, jak tylko pojawi sie jakis ktry
    moze byc faktyczna konkurencja. teraz jest cos co moze i dla sonowskiego
    "systemu" jest szczytem marzen i mozliwosci, ale IMHO do n i c ma
    jeszcze na tyle daleko ze nie ma co sobie tym glowy zawracac. (systemem
    jako caloscia)

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 2. Data: 2009-01-01 21:22:28
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Valwit pisze:
    > ale dlaczego? dla 98% uzywajacych apartow tak wlasnie jest. przy czym
    > odbitke mozesz zastapic wyswietlaniem na ekranie czy to tv czy cyfrowej
    > ramki, laptopa czy czegokolwiek. 1920x1200 to max co objrza.

    ...dlatego, że idąc tym tropem powiem Ci, że na odbitce nie widać
    różnicy w większości przypadków do starszej lustrzanki i jeszcze
    starszej. Tak można wymieniać i wymieniać.
    Dodatkowe możliwości przydają się bez wątpienia. Jeśli nie widzisz sensu
    więcej Mpix, lepszego iso czy dynamiki to znaczy że to co masz jest dla
    Ciebie ok i nie masz co zmieniać. Wierz mi jednak że są ludzie, którzy
    robią duże odbitki, zdjęcia w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych
    itd.

> [...]
    > interesuje jak kupuje noiwy aparat/szklo. potem naprawde nie gra roli. a
    > jelsi kompaktem robilby takie same foty jak d3x to bylbym idiota ktory

    No zawsze najfajniejsze ucieknięcie od tematu to "a ja zdjęcia robię, a
    nie sprzęt testuje". To co fotografujesz i jaki masz gust to inny temat.
    Tu rozmawiamy o możliwościach. Nowy nikon daje te możliwości bardzo
    duże, czy chcesz czy nie. Jak starcza Ci kompakt to też Twój wybór i nic
    komukolwiek do tego.

> [...]
    > pionowe, to najwyrazniej taki byl zamysl odpoczatku. jesli crop z pionu
    > na poziom pozwala zachowac kompozycje, to znaczy ze od poczatku bylo cos

    Ale zdjęcie o którym pisałem wyżej było od początku wymyślone na pionowe
    i tak zdecydowanie lepiej wyglądało. Taki klasyczny portret.
    Jednak... pośród kilku innych zdjęć jedno takie by nie pasowało. Stąd
    zostało zmienione na siłę i zaczęło współgrać tak z innymi. Niestety nie
    przewidzisz wszystkiego i nie zrobisz zawsze idealnego zdjęcia, już
    gotowego. Starać się możliwie najbardziej oczywiście wypada, ale to inna
    bajka.

    > dlatego mysle o tym jak bedzie wygladac przed zrobieniem

    To zdjęcie jak wspominałem było skadrowane bardzo dobrze. Jednak,
    potrzebowałem poziomego. Czy Ty jak robisz zdjęcia to każde ujęcie
    powtarzasz dla pionu i poziomu? Nie jesteś w stanie wszystkiego
    pogodzić. Niestety taki świat okrutny.

    > 1. norma ISO jest dosc restrykcyjna

    Mówisz o tej idealnej normie co to sobie jest na papierze i nikt jej nie
    sprawdza z miarką w ręce?
    Zejdź na ziemię - to są wyznaczniki do których wypadałoby zmierzać. W
    rzeczywistości różne produkty potrafią mieć wszystko w nosie.

    > 2. idealu nie ma, porownaj to sobie z fotografia analogowa i co tam
    > wychodzilo z 2 roznych filmow z tym samym iso, ale naswietlanymi w 2
    > roznych puszkach, i wolanymi w 2 roznch labach.

    Cały czas twierdzę, że nie ma. Na przykładzie d3x również. Za to wyniki
    analizować można albo w rozsądnym porównaniu, albo gdy wszystkie normy
    są idealnie posprawdzane, nawet dla konkretnego egzemplarza. Inaczej
    niestety - głupoty.

    > zauwazysz to w moemncie jak ci zacznie przeszkadzac w robieniu zdjec i
    > oddasz do serwisu. jesli nie zauwazysz to nie ma problemu.

    Ale co zauważę? Wezmę sobie puszkę, nastawię na "A", wybiorę f/4, aparat
    dobierze sobie czas np 1/200s, do tego wedle iso jakiegośtam czy to auto
    czy na coś. Zrobię zdjęcie i będzie dobre.
    Ustawię sobie potem na priorytet czasu i znów cośtam i znów sie
    naświetli odpowiednio. Czy to ciągle jakiś problem? nie.

    Problem w tym jak porównasz z innymi aparatami i wyjdzie, że iso sobie
    nie odpowiadają, że gdzieśtam naświetla się dłużej, a gdzieś krócej, no
    i jeszcze że optyka mimo że niby z tymi samymi liczbami przysłony to
    jednak do matrycy dociera mniej światła.
    Jak nie pracujesz z światłomierzem, w miejscach gdzie czas nie musi być
    idealnie tym co na wyświetlaczu itd.. to serwisu odwiedzać nie musisz.
    Nie możesz jednak porównywać sobie swojego "iso ileś" z innym "iso ileś"
    bo tak naprawdę może to zupełnie inne wartości.

    To z czym się kłócę cały czas to to, że te wartości pewnie nie
    odpowiadają sobie, a porównanie dwóch niby opisanych tak samo w
    odstrzeleniu od całej reszty mija się zupełnie z celem.

    > tylko wnioski jakie wyciagasz sa takie jakby zmierzono tych D300 20 i
    > kazdy mial takie przeklamanie.

    Wystarczy, że zmierzono jednego i przekłamania były spore. Nie podaję Ci
    najgorszego z 20, więc równie dobrze może się trafić jeszcze gorszy
    egzemplarz.
    IMHO póki ktoś tego nie zacznie na poważnie mierzyć to producenci będą
    kłamać w pewnych parametrach tylko po to, żeby w jakimś zestawieniu
    słupek wyszedł lepiej.

    > i co tym tanim zagraniem chcesz osiagnac?

    Jakim tanim? Skoro podważasz testy które znam i które są akurat nie w
    deseń dla Ciebie to czemu nie zrobisz swojego testu? Masz objawić światu
    prawdę.

    > nie dosc wyraznie dalem do zrozumienia ze taki test mnie nie interesuje,

    Ej, nie gadamy o samplach 2Mpix, bo dalej nie widać różnicy. Gadamy o
    rzetelnym porównaniu. Od tego zaczął się wątek przecież.
    To że Tobie zdjęcia fajne wychodzą - fajnie, mi też wychodzą takie jak
    chcę - też super. Tyle, że jak ja zrobię zdjęcie na niby jakichś
    parametrach to niekoniecznie te parametry idealnie odpowiadają Twoim.

    > bo z sony nie jest konkurencja ani dla nikona ani dla canona?

    Wiesz mało obchodzi mnie czy ktoś, coś dla kogoś jest jakąś konkurencją.
    Ale w takim razie wstrzymaj się z porównaniami. Wyszło sobie takie sony
    w cenie nikona z niższej półki, a każdy porównuje do prawie, że trzy
    razy droższego. To rzeczywiście nie jest konkurencja tylko gruszka i
    jabłka.

    > i co mam
    > porwnac, 2 rozne polki, tylko dlatego ze maja podobna rozdzielczosc?

    Mowa była o rzekomo tej samej matrycy w obu aparatach. Stąd porównania i
    w odstrzepeniu od całej reszty, która jest oczywista.

    Ziew. Złe logo mają na obudowie. :)
    Jak zwykle. :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 3. Data: 2009-01-03 01:57:37
    Od: Valwit <l...@v...net>

    dominik wrote:

    > ...dlatego, że idąc tym tropem powiem Ci, że na odbitce nie widać
    > różnicy w większości przypadków do starszej lustrzanki i jeszcze
    > starszej. Tak można wymieniać i wymieniać

    a to juz naprawde zalezy od zdjecia.

    > No zawsze najfajniejsze ucieknięcie od tematu to "a ja zdjęcia robię, a
    > nie sprzęt testuje".

    no ale co? mam siedziec i foty scianom robic? na tej zasadzie mozemy
    dojsc i dotakiego wniosku ze D80 zagina dolwony pozniejszy Dxxx bo
    jestem w stanie odpowiednie testy wyobrazic.

    > To zdjęcie jak wspominałem było skadrowane bardzo dobrze. Jednak,
    > potrzebowałem poziomego. Czy Ty jak robisz zdjęcia to każde ujęcie
    > powtarzasz dla pionu i poziomu?

    nie. tylko potem zostawiam jak jest. ale czuje tu grzaski grunt

> [...]
    > Zejdź na ziemię - to są wyznaczniki do których wypadałoby zmierzać. W
    > rzeczywistości różne produkty potrafią mieć wszystko w nosie.

    a masz tu jakiekolwiek wsparcie konkretnymi dowodami, czy tak sobie
    klepiesz na zasadzie "wszzyscy politycy to chuje"?

> [...]
    > analizować można albo w rozsądnym porównaniu, albo gdy wszystkie normy
    > są idealnie posprawdzane, nawet dla konkretnego egzemplarza. Inaczej

    a "rozsądne porównanie" jest wtedy gdy je za takie uznajemy, prawda?
    czyli kiedy pasuje pod załozenie jakie mamy przed tesetem, np. ze kupno
    d3x jest bez sensu bo a900 daje praktycznie to samo...

    > Nie możesz jednak porównywać sobie swojego "iso ileś" z innym "iso ileś"
    > bo tak naprawdę może to zupełnie inne wartości.

    i znowu regres...

    > To z czym się kłócę cały czas to to, że te wartości pewnie nie
    > odpowiadają sobie, a porównanie dwóch niby opisanych tak samo w
    > odstrzeleniu od całej reszty mija się zupełnie z celem.

    w takim razie zatoczyles pelne kolo, i czegokolwiek nie napisze,
    odpowiesz "ale przeciez ja to juz mowilem!"

    > Wystarczy, że zmierzono jednego i przekłamania były spore.

    no wlasnie nie, bo w momencie jak ktos wskaze ze ten konkretny
    egzemplarz byl uszkodzony to caly twoj swiat sie zawali.

    > IMHO póki ktoś tego nie zacznie na poważnie mierzyć to producenci będą
    > kłamać w pewnych parametrach tylko po to, żeby w jakimś zestawieniu
    > słupek wyszedł lepiej.

    a polowa celebrytow to tak naprawde Reptylianie...

    > Jakim tanim? Skoro podważasz testy które znam i które są akurat nie w
    > deseń dla Ciebie to czemu nie zrobisz swojego testu?

    bo nie potrzebuje?

    > Masz objawić światu prawdę.

    bo co? byl juz taki jeden, skonczyl na krzyzu.

    > chcę - też super. Tyle, że jak ja zrobię zdjęcie na niby jakichś
    > parametrach to niekoniecznie te parametry idealnie odpowiadają Twoim.

    a gdybysmy robili te same zdjecia 15 lat temu, na filmie, to co, wtedy
    by odpowiadaly? mimo uzycia tych samych ustawien i tej samej czulosci
    filmu mielibysmy takie same odbitki? jakos smiem watpic.

    > Mowa była o rzekomo tej samej matrycy w obu aparatach. Stąd porównania i
    > w odstrzepeniu od całej reszty, która jest oczywista.

    a kto tutaj, poza toba, z ludzi co pisza czesciej niz raz w tygodniu,
    twierdzil lub nawet sugerowal ze to ta sama matryca?

    > Ziew. Złe logo mają na obudowie. :)
    > Jak zwykle. :)

    jasne. bo to kwestia loga. hmm. szkoda ze zniknales moje sonowskie
    kompakty. a to ci peszek.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 4. Data: 2009-01-03 13:40:37
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Valwit pisze:
    > a to juz naprawde zalezy od zdjecia.

    Tak, jak zrobisz dekielkowi to nawet przy vga nie bedzie różnicy.

    > no ale co? mam siedziec i foty scianom robic? na tej zasadzie mozemy
    > dojsc i dotakiego wniosku ze D80 zagina dolwony pozniejszy Dxxx bo
    > jestem w stanie odpowiednie testy wyobrazic.

    Nikt Ci nie sugeruje testów ściany, a tym bardziej szukania takiego,
    który udowodni dowolnie wybraną wcześniej tezę.

    > nie. tylko potem zostawiam jak jest. ale czuje tu grzaski grunt

    To zrozum, że nie zawsze zdjęcie musi takim zostać. Ja miałem potrzebę
    skadrowania do poziomu i bez tego zdjęcie by bardzo nie pasowało. Innego
    nie miałem, a na wszelki wypadek nie robię stu ujęć tego samego.

    > a masz tu jakiekolwiek wsparcie konkretnymi dowodami, czy tak sobie
    > klepiesz na zasadzie "wszzyscy politycy to chuje"?

    Spójrz na dxomark, nawet na dpreview na pomiar iso - w większości
    przypadków na iso 100 jest wyższe iso, na iso ponad 200 niższ niż
    powinno. Po drugie masz test podawany przeze mnie wcześniej i
    jakiekolwiek aparaty byłyby porównywane - wyszło że różnica w ekspozycji
    jest znaczna. Po kolejne jeszcze raz Ci przypominam o testach migawki
    nikona o których pisałem wyżej.. też wyszły wszystkie czasy dłuższe. Nie
    ja to mierzyłem, ale pomyślałem, że pewnie bezkarnie można trochę
    wydłużyć ten czas i proszę.. nikon to zrobił. Czy puszka była wadliwa
    nie wiem, jeśli takie kwiatki się zdarzają to pewnie i większe zdarzą.

    W każdym razie dowodów jest sporo. Dziwne tylko że:
    + czasy są dłuższe
    + iso jest raczej mniejsze (poza niskimi czułościami)
    To jest idealne do wysnuwania głupich wniosków z statycznych iso testów.
    Zrobi jeden iso 1600, drugi iso 1600 i wyniki są nieporównywalne do
    siebie, nawet przy niby tej samej matrycy, bo nikt nie zmierzył czasu,
    ekspozycji, a cyferki iso są "orientacyjne".

    Odbijając piłeczkę - potrafisz udowodnić, że czasy są takie same? Iso
    tak samo?

    Do rozważań należy dołożyć jeszcze optykę. Otwór względny choć bardzo
    wpływa na ekspozycję nie jest jedynym czynnikiem. Obiektyw do nikona
    może być znacznie lepszy i wpuszczać o wiele więcej światła niż np do
    sonego. Tu nie mam faktów, czy dowodów tym bardziej że zależy to od
    szkła z całą pewnością, jednak w rozważaniach trzeba wziąć to pod uwagę
    z całą pewnością! Przynajmniej w teście porównawczym.

    > a "rozsądne porównanie" jest wtedy gdy je za takie uznajemy, prawda?

    Nie, rozsądne to takie, w którym zrobiono wszystko według swojej wiedzy,
    aby sprawdzić temat możliwie rzetelnie. Jeśli weźmiesz spalanie paliwa
    ciężarówki i przyrównasz do osobowego, to ten z pewnością wygra, jednak
    musisz wtedy uwzględnić, że taką osobówką to musisz się pewnie bujać
    kilka razy z towarem. Wszystko więc zależy.

    > czyli kiedy pasuje pod załozenie jakie mamy przed tesetem, np. ze kupno
    > d3x jest bez sensu bo a900 daje praktycznie to samo...

    A kto Ci pisał, że kupno d3x jest bez sensu? To aparat z swoimi
    zastosowaniami i swoją specyfiką, ale także wygórowaną ceną. Tak sobie
    nikon woła to jego sprawa. W sony nie ma odpowiednika takiego sprzętu w
    takiej cenie. A900 bardziej przystaje do D700 swoimi możliwościami, ale
    w porównaniu do niego też ma swoje plusy i minusy. Wybór należy do ludzi.

    > i znowu regres...

    Jakiż znów regres?

    > w takim razie zatoczyles pelne kolo, i czegokolwiek nie napisze,
    > odpowiesz "ale przeciez ja to juz mowilem!"

    To Ty nie masz argumentów. Ja Ci tylko ciągle piszę, że porównujesz
    zupełnie inne zdjęcia, w zupełnie innych warunkach, jedynie opisane
    podobnie. Jak chcesz porządnego testu to niestety więcej musisz sprawdzić.

    > no wlasnie nie, bo w momencie jak ktos wskaze ze ten konkretny
    > egzemplarz byl uszkodzony to caly twoj swiat sie zawali.

    To wystarczy by być nieufnym.
    A jeśli jest taki rozrzut jakości w nikonie to nie zazdroszczę.

    W każdym razie test bez uwzględnienia tego może być bardzo złudny.

    W rzeczywistości rzecz jasna etykietki na czasach są bez takiego
    wielkiego znaczenia. Jak zdjęcie będzie na granicy to będzie poruszone i
    tak.

    > a polowa celebrytow to tak naprawde Reptylianie...

    Masz ochotę udowodnić coś innego?

    > bo nie potrzebuje?

    To po co się kłócisz jakby nikon był najświętszą religią? Jest jeden
    test porównawczy i z niego wyszły takie kwiatki. Może źle go
    przeprowadzono, to też możliwe, ale wnioski z ufności w cyferki wyszły
    takie właśnie. Tyle, że akurat to nie nikon był zgodny z parametrami z
    zewnętrznego światłomierza.

    > bo co? byl juz taki jeden, skonczyl na krzyzu.

    Fajny argument.

    > a gdybysmy robili te same zdjecia 15 lat temu, na filmie, to co, wtedy
    > by odpowiadaly? mimo uzycia tych samych ustawien i tej samej czulosci
    > filmu mielibysmy takie same odbitki? jakos smiem watpic.

    Byłby jeden czynnik mniej do uwzględnienia - czynnik w postaci kliszy,
    która z tej samej partii lub nawet tej samej rolki dawałaby to samo iso.
    Ciągle zostaje jeszcze migawka i obiektyw.

    > a kto tutaj, poza toba, z ludzi co pisza czesciej niz raz w tygodniu,
    > twierdzil lub nawet sugerowal ze to ta sama matryca?

    Ciekawe czemu się tak wszyscy z nikona oburzają na wieść o tym. W D300
    nie ma takiej matrycy jak w A700. Jak już ktoś przypadkiem to przyzna
    zmuszony do zdjęć to zaraz pada, że nikon bierze lepsze, a do sony idą
    odrzuty :) Przecież to śmieszne. D3x z całą pewnością ma matrycę od
    sonego i wskazuje na to wiele faktów.

    > jasne. bo to kwestia loga. hmm. szkoda ze zniknales moje sonowskie
    > kompakty. a to ci peszek.

    To nagle Cię uwiarygodnia w każdym słowie o sonym? Ja mam m.in. kompakt
    nikona, więc pewnie też o nim mówię tylko prawdę? Drukarkę mam canona
    więc też nie mogę o nim kłamać. No i jeszcze mam mikrofalówkę samsunga,
    a nie mam nic pentaksa, więc mogę krzyczeć otwarcie "samsung wkłada
    swoje najlepsze matryce do dslr, odrzuty idą do pentaksa!" :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 5. Data: 2009-01-03 21:53:11
    Od: Valwit <l...@v...net>

    dominik wrote:

    > Tak, jak zrobisz dekielkowi to nawet przy vga nie bedzie różnicy.

    tak, juz cie widze jak dostajesz 2 foty do lapy i rozpoznajesz czy to
    d200, d100 czy d300.

    > To zrozum, że nie zawsze zdjęcie musi takim zostać. Ja miałem potrzebę
    > skadrowania do poziomu i bez tego zdjęcie by bardzo nie pasowało. Innego
    > nie miałem, a na wszelki wypadek nie robię stu ujęć tego samego.

    alez doskonale rozumie. to ty wydajesz sie ignorowac fakt ze nie kazdy
    robi jak ty.

    > Odbijając piłeczkę - potrafisz udowodnić, że czasy są takie same? Iso
    > tak samo?

    wyszukujac linki? nie potrafie. idac do labu/serwisu - bez problemu.
    tylko dalej nie wiem po co. fotografia dekielkow i szumofobia mnie
    zupelnie nie jara. poza tym to zdaje sie ty stawiasz tutaj teze jakoby
    producenci oszukiwali, i jak narazie ciezko ci to czyms poprzec poza
    jednym dziadowskim testem.

    > szkła z całą pewnością, jednak w rozważaniach trzeba wziąć to pod uwagę
    > z całą pewnością! Przynajmniej w teście porównawczym.

    no tu mozna chyba uzyc nikonowskiego szkla na sony.

    > takiej cenie. A900 bardziej przystaje do D700 swoimi możliwościami, ale
    > w porównaniu do niego też ma swoje plusy i minusy. Wybór należy do ludzi.

    i tu sie zgadzamy. wreszcie cos.

    > Jakiż znów regres?

    normalny. znowu wpadles w swoj schemat, a wydawalo mi sie przez moment
    ze zaczynasz kumac co probuje ci wyjasic :)

    > To Ty nie masz argumentów. Ja Ci tylko ciągle piszę, że porównujesz
    > zupełnie inne zdjęcia, w zupełnie innych warunkach, jedynie opisane
    > podobnie. Jak chcesz porządnego testu to niestety więcej musisz sprawdzić.

    nie, ja nie chce testu. to ty mi caly czas jakies testy proponujesz,
    choc przez pol watku pokazywales tylko jeden, dosc watpliwej jakosci.
    na podstawie tego testu jednego aparatu wyciagasz daleko idace wnioski,
    juz nawet poza konkretny model, oskarzasz producentow o mega scieme,
    tyle ze nikomu zdaje sie to nie przeszkadzac, o ile nie foci sie
    dekielkow sprzetem za grube tysiace.

    > To wystarczy by być nieufnym.
    > A jeśli jest taki rozrzut jakości w nikonie to nie zazdroszczę.

    i znowu: jaki rozrzut, o czym ty mowisz i na jakiej podstawie? jednej
    probki?

    > Masz ochotę udowodnić coś innego?

    1. nie mam zamiaru udowadniac twoich hipotez, na razie nie potrafisz ich
    sam udowodnic

    2. lol z zestawinia cytatow.

> [...]
    > przeprowadzono, to też możliwe, ale wnioski z ufności w cyferki wyszły
    > takie właśnie. Tyle, że akurat to nie nikon był zgodny z parametrami z

    kloce sie bo z mojego doswiadczenia nie wynika ze nikon przeklamuje. tak
    samo bym sie klocil o canona, nieststy nie uzywalem na tyle zebym mogl
    powiedziec ze mam podobne doswiadczenia jak z nikonami.
    test ktory linkujesz jest oglednie mowiac OKDR, innego nie masz, a na
    tym tescie bazuje cala twoja argumentacja, ktora de facto nie istnieje.
    paplasz jak potluczony o przklamaniach i spisku, a nie potrafisz nic z
    tego udowodnic, poza przeczytaniem jednego testu, jednej puszki. to ci
    wystarczy zeby zbudowac swoje teorie. a dowodu na "chlopski rozum" to
    mozesz babci przy podwieczorku przedstawiac.

    > Fajny argument.

    nie to nie jest argument. strzelaj dalej co to moze byc.

    > Byłby jeden czynnik mniej do uwzględnienia - czynnik w postaci kliszy,
    > która z tej samej partii lub nawet tej samej rolki dawałaby to samo iso.
    > Ciągle zostaje jeszcze migawka i obiektyw.

    i co potem? bo o dosc istotnym szczegole zapominasz, a to byc moze
    otworzy ci oczy i zrozumiesz idiotyzm testow opierajacych sie wylacznie
    na fotach z puszki. choc powoli trace nadzieje.

    > nie ma takiej matrycy jak w A700. Jak już ktoś przypadkiem to przyzna
    > zmuszony do zdjęć to zaraz pada, że nikon bierze lepsze, a do sony idą
    > odrzuty :) Przecież to śmieszne.

    to jest smieszne to prawda.

    > D3x z całą pewnością ma matrycę od sonego i wskazuje na to wiele faktów.

    jakich faktow? konkrety prosze.

    > To nagle Cię uwiarygodnia w każdym słowie o sonym?

    nie, to swiadczy o glupocie twojego rozumowania.
    nie uzywam lustrzanek KM czy Sony, nie mam zamiaru polemizowac czy
    przklamuja czy nie, to moga znacznie lepiej zrobic tutaj inni. Ja sie
    moge wypowiadac na temat Nikonow, i to robie.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 6. Data: 2009-01-03 23:10:24
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Valwit pisze:
    > tak, juz cie widze jak dostajesz 2 foty do lapy i rozpoznajesz czy to
    > d200, d100 czy d300.

    Jak zrobisz iso100 i 10x15 to różnicy nie będzie. Jak zrobisz iso 1600 i
    choćby 20x30 to już będzie można wypatrzyć.
    Tyle, że lepszego aparatu nie kupuje się dlatego, że wykorzystuje się
    ułamek możliwości jego. Zmieniać jest sens tylko wtedy kiedy Ci tych
    możliwości brakuje i nowszy sprzęt daje Ci je lepsze.

    > alez doskonale rozumie. to ty wydajesz sie ignorowac fakt ze nie kazdy
    > robi jak ty.

    Znaczy reszta daje sobie siana?
    Zrozum - potrzeba skadrowania pojawiła się potem, długo po zrobieniu
    tego zdjęcia.

    Przykładów jeszcze można by wymienić sporo.

    > wyszukujac linki? nie potrafie. idac do labu/serwisu - bez problemu.

    Znaczy potrafisz z każdego zdjęcia odczytać bezbłędnie czas?
    Albo patrząc stwierdzić, na którym więcej światła padło przez obiektyw?
    (nie myl z liczbą przysłony, bo są szkła które są podpisane f/2.8 a
    wpuszczają mniej światła niż inne na f/4)

> [...]
    > zupelnie nie jara. poza tym to zdaje sie ty stawiasz tutaj teze jakoby
    > producenci oszukiwali, i jak narazie ciezko ci to czyms poprzec poza

    Czemu się tak obruszasz jak Ty masz coś udowodnić? Potrafisz w ogóle
    podważyć tamten test? Zrobiłeś swój?
    Twierdzę, że producenci w pewnym stopniu oszukują z całą pewnością. Masa
    spraw się na to składa, nie tylko same szumy. Skoro czas migawki
    kalibruje się z jakimś błędem, to dziwne, że nie jes skalibrowany na
    krótszy, a iso na wyższe. Zrobiłbyś wtedy test i by wyszło, że na jakimś
    iso szumi aparat tak jak dziś na znacznie wyższym.
    To się po prostu nie opłaca - warto za to oszukiwać w drugą stronę.

    > no tu mozna chyba uzyc nikonowskiego szkla na sony.

    Jest jakaś przejściówka, ale z soczewką, więc odpada. O takiej bez
    soczewek nie słyszałem.
    Można podpiąć za to ten sam obiektyw do dwóch puszek, byle manualne M42,
    czy od groma jeszcze innych rzeczy.

    > i tu sie zgadzamy. wreszcie cos.

    To nie ja usilnie porównuję D3x z A900. Jedyne co można to z ciekawości
    ze względu na matrycę, ale zupełnie oddzielnie myśląc o cenie.

    ?

    > nie, ja nie chce testu. to ty mi caly czas jakies testy proponujesz,
    > choc przez pol watku pokazywales tylko jeden, dosc watpliwej jakosci.

    To nie był test - patrzcie nikon robi zamiast 1/30s to 1/22s, zamiast
    iso800 to iso640 itd. To był tylko dowód na to, że to co masz opisane do
    zdjęcia to tylko orientacyjne cyferki. Ktoś wziął dwa aparaty i wyszło
    mu że niby te same zestawy naświetlają inaczej, potem mierzył z
    światłomierzem i wyszło, że jak pomnożyć trochę iso nikona to będzie
    wszędzie się zgadzało. Ja nie twierdzę, że w każdym nikonie tak będzie,
    może są tak niesolidne, że jeden będzie naświetlał jaśniej, drugi
    ciemniej, chociaż producentowi opłaca się to drugie, więc raczej to celowe.

> [...]
    > juz nawet poza konkretny model, oskarzasz producentow o mega scieme,
    > tyle ze nikomu zdaje sie to nie przeszkadzac, o ile nie foci sie

    Jak myślisz, że w domu nie mam nic lepszego do roboty niż fotografowanie
    dekielków i tablic to się grubo mylisz. Ale to nie o tym temat.
    Oczywiście rzeczywistości. Można za to oszukiwać ludzi cyferkami.
    Pamiętaj, że wątek zaczął się od porównania. Twierdzę, że to porównanie
    jest niepełne i może z niego wynikać cokolwiek. A dowody na to były już.

    > i znowu: jaki rozrzut, o czym ty mowisz i na jakiej podstawie? jednej
    > probki?

    A Ty co mi usiłujesz przekazać? Że w nikonie to normalne, że takie są
    rozbieżności?
    Ja Ci tylko pokazałem, że trzeba to uwzględnić, bo inaczej z testu
    wychodzą głupoty.

    > 1. nie mam zamiaru udowadniac twoich hipotez, na razie nie potrafisz ich
    > sam udowodnic

    Znaczy wyżej udowodniłeś, że nikon absolutnie trzyma parametry migawki,
    iso i szkła dają dokładnie tyle światła ile wynika z cyferek? :)
    O naiwności! :)

    > 2. lol z zestawinia cytatow.
    > kloce sie bo z mojego doswiadczenia nie wynika ze nikon przeklamuje.

    Bo nie jesteś w stanie stwierdzić tego ot tak.
    Mało kto widzi różnicę pomiędzy 1/3 EV iso. Z czasem jest jeszcze
    gorzej, bo tu wychwycić można tylko rażące przekłamania. ISO przyjmujesz
    za to na wiarę, to ile światła wpada do obiektywu też.
    Tylko nikona widziałem przyłapanego na szachrajstwie. W jednym teście
    wyszło porównawczym wyszło coś nie tak, potem pytałem o czasy migawek i
    ktoś mi podał test, gdzie wyszło, że tak naprawdę są dłuższe i to według
    mnie sporo.
    Zapewne nie sprawdzałeś tego dokładnie i a to co masz w miarę trzyma się
    specyfikacji ISO (podkreślam "w miarę"). Nie jest to sprawa
    jakiegokolwiek okrutnie wadliwego funkcjonowania aparatu - po prostu nie
    można bez sprawdzenia wszystkich parametrów porównać tego dokładnie.

    > tak
    > samo bym sie klocil o canona, nieststy nie uzywalem na tyle zebym mogl
    > powiedziec ze mam podobne doswiadczenia jak z nikonami.

    Ale to nie chodzi o to czy canon, nikon, sony czy cokolwiek. Pewnie
    więcej gadam w wątkach z sonym, bo tak jak Ty używasz nikona, tak ja
    jego i nie dziwne, że gadam o tym co znam.
    Jak jest w canonie - nie wiem zupełnie. Twierdzę cały czas, że z dwóch
    źródeł wynika mi szachrajstwo akurat w nikonie w tym zakresie, wyszło
    akurat w porównaniu D300 z A700. Gdy za to ktoś sprawdził czasy w
    nikonie wyszło że są dłuższe, a mnie to nie zdziwiło.
    Czemu nie rozwiejesz tych wszystkich wątpliwości i nie zrobisz prostego
    testu?

    > test ktory linkujesz jest oglednie mowiac OKDR, innego nie masz, a na
    > tym tescie bazuje cala twoja argumentacja,

    Ten test sprawił, że zacząłem się zastanawiać co jest nie tak - który
    aparat kłamie. Z drugiej części wynikało, że coś jest nie tak z nikonem.
    W tym czasie ktoś zrobił test migawki i wyszło, że nikon naświetla
    dłużej, a to jeszcze pogłębiało różnicę. Jak pokażesz mi lepsze testy to
    chętnie im przyznam rację, wiele o tym w sieci niestety nie ma.
    To co teraz twierdzę, to jedynie, że producentom na rękę, że patrzysz w
    test i widzisz iso800 które szumi mniej niż gdyby to bylo opisane jako
    iso400. Czy nikon ma dłuższe czasy niż deklaruje, czy ma więcej światła
    z obiektywów to już zupełnie inna kwestia i mało mnie to obchodzi do w
    praktyce i tak będzie skutkować to wzrostem pradopodobieństwa poruszenia
    zdjęcia. Jedyne co pokazałem to dwa przykłady, że cyferki mogą kłamać.

> [...]
    > wystarczy zeby zbudowac swoje teorie. a dowodu na "chlopski rozum" to
    > mozesz babci przy podwieczorku przedstawiac.

    Wiesz od tego czasu to wyszło masę updejtów i dzisiaj może to być już
    zupełnie inaczej. Może wynikało to z błędów wieku dziecięcego aparatu?
    kto to wie. W testach jednak wszędzie jest miarka "iso X, szumu Y".
    Ciche założenie w porównaniach - czas idealny, cyferki z obiektywu
    idealne, scena oświetlona tak samo.

    > nie to nie jest argument. strzelaj dalej co to moze byc.

    Kiedyś widziałem jakiś urywek z Maleńczukiem, który właśnie tak chciał
    być śmieszny udając idiotę większego niż jest. Bez obrazy, słowo
    "idiota" jest dla Maleńczuka, który chociaż muzykę fajną robi, to
    medialnie błyska ciągle nie w tą stronę.

    > i co potem? bo o dosc istotnym szczegole zapominasz, a to byc moze
    > otworzy ci oczy i zrozumiesz idiotyzm testow opierajacych sie wylacznie
    > na fotach z puszki. choc powoli trace nadzieje.

    Potem? Jak masz jedną rolkę to w w labie Ci nie wywołają tego na dwa
    sposoby naraz przecież.

    > to jest smieszne to prawda.

    Tak samo jak wszelkie twierdzenia, że źle się dzieje nikonowi, że z
    sonymi gada.

    > jakich faktow? konkrety prosze.

    Sony ogłasza matrycę 24.6Mpix, dziwne że nikon też. Czemu nie zrobią
    sobie 26Mpix żeby być lepsi? Albo chociaż 25Mpix?
    To że te firmy współpracują nie jest nowością. Matryca jako kawałek
    krzemu jest od sonego. Co ją zczytuje, jakie dostałal powłoki, filtry AA
    może być inne, ale raczej wszystko wskazuje, że to ta co zrobili w sonym.

> [...]
    > przklamuja czy nie, to moga znacznie lepiej zrobic tutaj inni. Ja sie
    > moge wypowiadac na temat Nikonow, i to robie.

    Wyciąłeś resztę mojej ironii ;) szkoda.
    Skoro mówisz, że wiesz o czym piszesz to pokaż swój test, który zrobiłeś
    i który to udowadnia. Inaczej wierzysz tak samo jak niektórzy wierzą w
    cyferki na bateriach zamienników, że mają pięć razy więcej niż
    oryginalne, tak samo jak na głośnikach jest napisane ile to watów
    (drobnym drukiem PMPO) mają nawet małe pierdziki.
    Ale Ty pisałeś, że testów nie robisz... Skąd więc pewność, że podane iso
    800 to iso 800, czas na ekranie 1/30s to czas 1/30s, a obiektyw daje
    dokładnie f/2.8 i każdy inny f/2.8 wpuszcza dokładnie tyle samo światła?

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 7. Data: 2009-01-04 02:26:24
    Od: Valwit <l...@v...net>

    dominik wrote:

    > Jak zrobisz iso100 i 10x15 to różnicy nie będzie. Jak zrobisz iso 1600 i
    > choćby 20x30 to już będzie można wypatrzyć.

    a jak zrobie <400 jak wiekszosc fotek to co?

    > Tyle, że lepszego aparatu nie kupuje się dlatego, że wykorzystuje się
    > ułamek możliwości jego. Zmieniać jest sens tylko wtedy kiedy Ci tych
    > możliwości brakuje i nowszy sprzęt daje Ci je lepsze.

    albo zalezy ci na serwisie na przyklad. bo taki D1 i D100 to w serwisie
    moga sobie polezakowac troche.

    > Znaczy potrafisz z każdego zdjęcia odczytać bezbłędnie czas?

    jak ci pisalem pare dni temu, mozna bez problemu zrobic taie zdjecie
    zeby mozna bylo odczytac z niego czas. bardzo dokladnie nawet.

    > Albo patrząc stwierdzić, na którym więcej światła padło przez obiektyw?

    tu juz ciezej, ale...

    > (nie myl z liczbą przysłony, bo są szkła które są podpisane f/2.8 a
    > wpuszczają mniej światła niż inne na f/4)

    ...mozesz to ominac mierzac obiektyw. bo ilosc swiatla jaka przpuszcza
    przy danej przyslonie mozna dosc latwo zmierzyc dla samego obiektywu.

    > Czemu się tak obruszasz jak Ty masz coś udowodnić? Potrafisz w ogóle
    > podważyć tamten test? Zrobiłeś swój?

    obruszam sie jak odwracasz kota ogonem i zamiast udowodnic swoja
    hipoteze kazesz mi udowadniac ze jest ona bledna. tamten test podwazylem
    kilka dni temu, nawet na to odpowiedziales.

    > Jest jakaś przejściówka, ale z soczewką, więc odpada. O takiej bez
    > soczewek nie słyszałem.

    soczewki nie potrzebujesz, nikon ma (nieststy) najdluzszy odstep miedzy
    matryca a bagnetem, wiec jest "uniwersalnym dawca" obiektywow. ostrzysz
    zreszta na kilak metrow ledwie, wiec nie ma problemu

    > Można podpiąć za to ten sam obiektyw do dwóch puszek, byle manualne M42,
    > czy od groma jeszcze innych rzeczy.

    wiec nie ma problemu.

    > To nie ja usilnie porównuję D3x z A900. Jedyne co można to z ciekawości
    > ze względu na matrycę, ale zupełnie oddzielnie myśląc o cenie.

    i co chcesz w tych matrycach porownac? rzuc ze 2 przyklady, bo jedyna
    ich cecha wspolna to ilosc pikseli.

    > wszędzie się zgadzało. Ja nie twierdzę, że w każdym nikonie tak będzie,

    jak nie jak tak? popatrz posty wstecz.

    > Jak myślisz, że w domu nie mam nic lepszego do roboty niż fotografowanie
    > dekielków i tablic to się grubo mylisz. Ale to nie o tym temat.

    mam wielka nadzieje ze sie myle.

    > Oczywiście rzeczywistości. Można za to oszukiwać ludzi cyferkami.
    > Pamiętaj, że wątek zaczął się od porównania. Twierdzę, że to porównanie
    > jest niepełne i może z niego wynikać cokolwiek. A dowody na to były już.

    no wlasnie tych dowodow jednak brak. w jedym z pierwszych postow
    napisalem ci jak mozesz latwo zweryfikowac to co mowisz.

    > A Ty co mi usiłujesz przekazać? Że w nikonie to normalne, że takie są
    > rozbieżności?

    nie. na razie udowodniles ze albo nie potrafisz czytac ze zrozumieniem
    albo gubisz sie w dluzszej rozmowie. co na jedno wychodzi.

    > Znaczy wyżej udowodniłeś,

    nie.

    > że nikon absolutnie trzyma parametry migawki,
    > iso i szkła dają dokładnie tyle światła ile wynika z cyferek? :)

    napisalem ze z mojego doswiadczenia z kilkunastoma puszkami tej firmy i
    swiatlomierzami, nie wynika aby przeklamywali.

    > O naiwności! :)

    o bogowie! :>

    > Bo nie jesteś w stanie stwierdzić tego ot tak.

    a skad to wiesz?

    > Czemu nie rozwiejesz tych wszystkich wątpliwości i nie zrobisz prostego
    > testu?

    bo to ty masz watpliwosci a nie ja.

> [...]
    > zupełnie inaczej. Może wynikało to z błędów wieku dziecięcego aparatu?

    > Potem? Jak masz jedną rolkę to w w labie Ci nie wywołają tego na dwa

    idziemy krok po kroku. ok. masz 2 rolki, bo testujesz 2 puszki, prawda?
    zeby analogia sie zgadzala to masz 2 puszki w 2 labach. nadazasz dotad?
    ok. to teraz pomysl dalej..

    > Tak samo jak wszelkie twierdzenia, że źle się dzieje nikonowi, że z
    > sonymi gada.

    w sensie produkcji matryc? owszem. to jest nawet bardziej niz smieszne,
    biorac pod uwage powiazania obu firm. smialo mozna uzyc slowa symbioza.

    > Sony ogłasza matrycę 24.6Mpix, dziwne że nikon też.

    nie, nie dziwne. zupelnie logiczne.

    > Czemu nie zrobią sobie 26Mpix żeby być lepsi? Albo chociaż 25Mpix?

    bo nie mogliby korzystac z sonowskich polproduktow i musieli stawiac
    produkcje od zera

    > To że te firmy współpracują nie jest nowością. Matryca jako kawałek
    > krzemu jest od sonego.

    owszem. ale ten kawalek krzemu to tylko drobna czesc reszty. jedyne co
    ten wspolny kawalek krzemu uwarunkowywuje to rozdzielczosc.

    > Co ją zczytuje, jakie dostałal powłoki, filtry AA
    > może być inne, ale raczej wszystko wskazuje, że to ta co zrobili w sonym.

    to JEST inne. nawet uklad kolor w filtrze bayera moze byc inny, barwniki
    uzyte w tym filtrze, cala reszta ktora powoduje ze nikonowska matryca ma
    natywne iso 100 a nie 200 i to jak sie zachowuje na wysokich iso jest
    tak rozne od tej sonowskiej.

    a to co sie dzieje za matryca to juz calkiem inna bajka. to ze tu sony i
    bionz jest tchnologicznie pare lat temu pokazaly modele z 10 mpixowym
    CCD uzytym w D80, 40x i 60 oraz m.i kilku soniaczach. dokladnie ta sama
    matryca, a foty byly rozne nawet pomiedzy nikonami. i tu ponownie
    zahaczamy o cos waznego, a mianowice wplyw elektorniki aparatu na obraz.

    > Wyciąłeś resztę mojej ironii ;) szkoda.

    nie, kiepska byla, dlatego wycialem.

    > Skoro mówisz, że wiesz o czym piszesz to pokaż swój test, który zrobiłeś

    i znowu ta sama mantra... ok. od dupy strony: mam swiatlomierz, mam
    aparat. aparat w trybie m, ustawiem na swialomierzu i aparacie iso 100
    (bo lubie), nastepnie na aparacie ustawiem t i f tak jak pokazuje
    swiatlomierz (oczywiscie z poprawka na szarosc [1] jesli to starszy
    swiatlomierz) i robie zdjecie. zdjecie wychodzi sliczne. co tu jeszcze
    testowac?

    > Ale Ty pisałeś, że testów nie robisz... Skąd więc pewność, że podane iso
    > 800 to iso 800, czas na ekranie 1/30s to czas 1/30s, a obiektyw daje
    > dokładnie f/2.8 i każdy inny f/2.8 wpuszcza dokładnie tyle samo światła?

    alez pisalem ci juz o tym. wiec dobitniej: wali mnie to, dopoki zdjecie
    wychodzi takie jaki chcialem. jesli nie wychodzi, i moge wykluczyc ze to
    ja zdupcylem, to apart idzie do serwisu i problem po kilku dniach znika.

    [1] link poniewaz pewnie nie znasz: http://www.bythom.com/graycards.htm

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 8. Data: 2009-01-04 09:56:43
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    dominik pisze:

    > Albo patrząc stwierdzić, na którym więcej światła padło przez obiektyw?
    > (nie myl z liczbą przysłony, bo są szkła które są podpisane f/2.8 a
    > wpuszczają mniej światła niż inne na f/4)

    A ile takich obiektywów znasz? Pomijając ten jeden STF od Minolty,
    oczywiście.

  • 9. Data: 2009-01-04 18:05:47
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Valwit pisze:
    > a jak zrobie <400 jak wiekszosc fotek to co?

    Co 400 i jak co?

    > albo zalezy ci na serwisie na przyklad. bo taki D1 i D100 to w serwisie
    > moga sobie polezakowac troche.

    Jeśli ktoś takimi pracuje to i tak zmieni, bo będą u kresu sił, a wtedy
    nie kupi przecież znów tak starych.

    > jak ci pisalem pare dni temu, mozna bez problemu zrobic taie zdjecie
    > zeby mozna bylo odczytac z niego czas. bardzo dokladnie nawet.

    Dopiero co się wypierałeś, że nie robisz tablic testowych, ani nic
    takiego, a tu twierdziesz, że problemu nie ma :)
    Więc czekam na wyniki :) Chętnie dowiem się jak to w innych aparatach
    jest jeszcze, bo w sieci danych niestety brak.

    > tu juz ciezej, ale...

    No właśnie jest ten problem. Nie ma tak prosto.

    > ....mozesz to ominac mierzac obiektyw. bo ilosc swiatla jaka przpuszcza
    > przy danej przyslonie mozna dosc latwo zmierzyc dla samego obiektywu.

    Czemu więc nikt tego nigdy nie mierzył?
    IMHO tutaj mało pola do manewru i raczej nikt nie będzie pisał inaczej
    niż jest. Ale wyobraź sobie obiektyw, który wpuszcza geometrycznie
    światła f/2, a w praktyce f/2.8 (bo część się odbija od soczewek) - jak
    go opiszesz? Jak f/2 bo taka będzie GO, cz jako f/2.8 bo taka będzie
    ekspozycja? Oczywiście dzisiejsze szkiełka są deko lepsze, powłoki i te
    sprawy, pytanie jednak aktualne.

    > obruszam sie jak odwracasz kota ogonem i zamiast udowodnic swoja
    > hipoteze kazesz mi udowadniac ze jest ona bledna. tamten test podwazylem
    > kilka dni temu, nawet na to odpowiedziales.

    Jedyne co mam na ten temat to te dwa testy (migawki i ten test
    porównawczy). Ty podważasz te dwa testy i wolno Ci, ale nie masz
    jakichkolwiek dowodów na swoje, a sam testu zrobić nie chcesz. Dlatego
    Ci mówię - udowodnij swoje, pokaż test na egzemplarzach produkcyjnych,
    że czasy są zgodne, że przysłony są zgodne, że iso jest tym isem.

    > soczewki nie potrzebujesz, nikon ma (nieststy) najdluzszy odstep miedzy
    > matryca a bagnetem, wiec jest "uniwersalnym dawca" obiektywow. ostrzysz
    > zreszta na kilak metrow ledwie, wiec nie ma problemu

    Wiem, że nikon ma najwięcej, ale coś musi wleźć w bagnet A, zatrzasnąć
    się tam, w coś też musi wleźć bagnet nikona. Różnica dwóch milimetrów
    może być zdecydowanie za mała. Tak jak wspominałem przejściówki
    widziałem, ale właśnie z optyką, więc były sobie dośc grube.
    W canonie jest o tyle łatwiej jeszcze, że jego bagnet jest największy.
    Bagnet A tak łatwo to tu nie ma pod tym względem.
    Do nikona dochodzi jeszcze kwestia sterowania przysłoną w obiektywach G.
    Ta przejściówka na canona umożliwia to przez obrót obiektywem w niej. Tu
    nie wiem czy by się w ogóle tak dało.

    > wiec nie ma problemu.

    Owszem. Mimo tego nikt tego nie robi. Wszędzie zakładają, że jak zrobisz
    test zeissem 24-70/2.8 to dokładnie odpowiada on Nikkorowi 24-70/2.8G.
    Nie wiem czy jest to tak słuszne.

    > i co chcesz w tych matrycach porownac? rzuc ze 2 przyklady, bo jedyna
    > ich cecha wspolna to ilosc pikseli.

    Wiesz mi, że takie porównanie jest tylko teoretyczne dla mnie, bo tego
    nikona nigdy nie kupię z całą pewnością niestety, bo jest mocno poza
    moim zakresem. A900 ma znacznie większe szanse na to. Nikon pokazał, że
    można sobie znacznie lepiej radzić z wściekłymi pikselami, że można
    zrobić LV na tej matrycy, że można wygenerować porządnego JPG. Mam
    nadzieję, że to zmobilizuje tych od sonego i tak jak w przypadku A700
    będzie update, który w końcu wniesie coś mądrego do jakości, choćby tych
    nieszczęsnych JPG.

    > jak nie jak tak? popatrz posty wstecz.

    Czy będzie dla Ciebie jasne, jak stwierdzę, że nic nie wskazuje na to,
    by to były inne matryce? To mogę powiedzieć wedle mojej wiedzy z całą
    pewnością, nic więcej i nic precyzyjniej.

    > mam wielka nadzieje ze sie myle.

    Testy dla samych idei już dawno mi przeszły, możesz być pewnym, a zdjęć
    robię coraz to mniej, ale w dobrym tego słowa znaczeniu, więcej po
    prostu zostaje jako gotowe i do wydrukowania.

    > no wlasnie tych dowodow jednak brak. w jedym z pierwszych postow
    > napisalem ci jak mozesz latwo zweryfikowac to co mowisz.

    Czemu uparcie nie zwryfikujesz?
    Ja się nie upieram, że te dwie sprawy są najświętsze pod słońcem i tak
    jest. Upieram się, że to niepokojące, że coś takiego się pojawiło daje
    do myślenia po prostu.
    Można to olać, nauczyć się że iso ileś to iso ileś, czas jaki dla siebie
    nie porusza zdjęć i na pewno wiele ujęć dobrych wyjdzie. Dzięki jednak
    takim głosom nie mamy dzisiaj jakichś skrajnych rozbieżności.

    > nie. na razie udowodniles ze albo nie potrafisz czytac ze zrozumieniem
    > albo gubisz sie w dluzszej rozmowie. co na jedno wychodzi.

    Gdzie Ci się gubię?
    Póki co podważasz test, nie pokazując nic w zamian. Nawet Cię nie nie
    pokoi, że pierwszy z brzegu aparat, który wziął ktoś do testów wykazał
    rozbieżności.

    > nie.

    Póki co tylko podważasz to co ja wiem. Czemu nie pokażesz, że jest inaczej?

    > napisalem ze z mojego doswiadczenia z kilkunastoma puszkami tej firmy i
    > swiatlomierzami, nie wynika aby przeklamywali.

    te rozbieżności musiałyby być naprawdę duże, żebyś był w stanie je
    wychwycić. Nawet jak byś pomierzył ile dokładnie światłomierz daje
    różnicę pomiędzy tym w aparacie, to też nie wiesz czy masz go dokładnie
    wykalibrowanego. Z czasem z światłomierzom dzieją się różne rzeczy, no i
    jak każde urządzenie pomiarowe jest też kalibrowany. Puszka podobnie,
    tyle, że raczej nie kręceniem śrubek, ale np jakimś softem serwisowym.

    > o bogowie! :>

    Którzy? :)

    > a skad to wiesz?

    Bo jeśli nie wykonasz specjalnych ku temu zdjęć, to różnica 1/30 w
    stosunku do 1/20 np jest nie do wychwycenia w normalnym użytkownianiu.

    > bo to ty masz watpliwosci a nie ja.

    Bo wyrosłem z tego, że cokolwiek napisane jest w instrukcji to uznawałem
    za święte i idealnie skalibrowane. To tylko produkt, podlega kalibracji,
    wytłumaczyć się łatwo z niektórych rzeczy.

    > idziemy krok po kroku. ok. masz 2 rolki, bo testujesz 2 puszki, prawda?

    I zaraz mi napiszesz, że nawet w partii mogą być inne. Niech będzie
    jedna - wsadzasz do pierwszego aparatatu, robisz np 10 testowych zdjęć,
    potem przewijasz przed skończonym filmem, wsadzasz do drugiego,
    ustawiawiasz na 11 klatkę i robisz drugie 10 testowych zdjęc. Niesiesz
    to do labu.

    > zeby analogia sie zgadzala to masz 2 puszki w 2 labach. nadazasz dotad?
    > ok. to teraz pomysl dalej..

    Koniecznie usiłujesz uciec od tematu i podać warunki takie, żeby wyszły
    głupoty, a każdy lab wołał po swojemu.
    Jeden lab, jedna rolka, dwie puszki. Zostaje już wtedy tylko czas,
    obiektyw. Jak światłomierz się pomyli i naświetli o 1/3EV mocniej jedno
    to poprawka na to.

    > w sensie produkcji matryc? owszem. to jest nawet bardziej niz smieszne,
    > biorac pod uwage powiazania obu firm. smialo mozna uzyc slowa symbioza.

    Szkoda, że gadają tylko o matrycach, może jeszcze o ekranach LCD i
    pewnie jakiejś podrzędnej elektronice. Na współpracy oboje by
    skorzystali pewnie mocno.
    Niepokojące są plotki o cenie d3x spowodowanej pazerstwem sonego. Mógłby
    wyjść tak taki D700x w podobnej cenie co ten dzisiejszy i wszystko by
    jeszcze potaniało :)

    > nie, nie dziwne. zupelnie logiczne.

    Jak wyżej wspominasz - to jest właśnie ta symbioza i nie ma tu według
    mnie nic złego i zdrożnego.

    > bo nie mogliby korzystac z sonowskich polproduktow i musieli stawiac
    > produkcje od zera

    Nigdzie nie twierdziłem, że wszystko to tylko sony, Jakie sobie powłoki
    na to lepią, czym zczytują to ich sprawa. Pokazali przy D300, że można
    np zrobić LV i to nie matryca ogranicza, ale procesor. W sonym LV nie ma
    póki co i raczej to wina procesora po prostu.

    > owszem. ale ten kawalek krzemu to tylko drobna czesc reszty. jedyne co
    > ten wspolny kawalek krzemu uwarunkowywuje to rozdzielczosc.

    Nigdzie nie twierdzę inaczej. Dokładnie tak - krzem, a za nim jeszcze
    sporo innych rzeczy. Co więcej, nikon pokazuje, że da się nawet więcej
    niż sony robi - mam tu na myśli LV. Ile to ludzi twierdziło, że matryca
    się nagrzeje jakoś, że ojeju? A nikon zrobił. Sony się chyba broni, bo
    kamery. Nikon nie ma nic do stracenia.

> [...]
    > uzyte w tym filtrze, cala reszta ktora powoduje ze nikonowska matryca ma
    > natywne iso 100 a nie 200 i to jak sie zachowuje na wysokich iso jest

    Natywne iso można zrobić całkiem inaczej chyba. wystarczy nakleić lekki
    filtr ND na matrycę.
    Co do filtru bayera, to chyba jednak jest w tym kawałku krzemu,
    przynajmniej tak wynikało z filmów o produkcji tych matryc które
    widziałem. Trudno byłoby przewieźć ciężarówkę "krzemu od sonego" i znów
    trafiać w konkretne piksele z filtrami.
    Co innego z filtrem AA - ten nie musi być aż tak precyzyjny, tu więc
    owszem pewnie nie ma problemu by był inny. Poza tym pewnie jeszcze sto
    warstw.

    Co do czułości natywnej to poczekajmy na jakieś porównanie tych matryc.
    Zobaczymy co wyjdzie tak naprawdę. W sonym iso 100 też można wybrać
    przecież, ale otwarcie przyznają się jak to działa i w testach to widać.

> [...]
    > matryca, a foty byly rozne nawet pomiedzy nikonami. i tu ponownie
    > zahaczamy o cos waznego, a mianowice wplyw elektorniki aparatu na obraz.

    IMHO póki co jest bardzo dobrze w sonym jeśli chodzi o elektronikę. Nie
    ma śladów bandingu, nie ma jakichś ciekawych efektów ubocznych czy mor
    nie z tej ziemii (choć za brak filtru AA to nie pogniewałbym się!).
    Wpadki za to trafiają się to tu, to tam. I to czasem niezbyt miłe.
    Według mnie więc jest calkiem nieźle pod tym względem. Oczywiście mowa o
    RAW, bo JPG to porażka.

    > nie, kiepska byla, dlatego wycialem.

    :P

> [...]
    > swiatlomierz (oczywiscie z poprawka na szarosc [1] jesli to starszy
    > swiatlomierz) i robie zdjecie. zdjecie wychodzi sliczne. co tu jeszcze

    Wszystko fajnie, ale.
    Światłomierz pokazuje f/4 i 1/30s, iso100 zafiksowane. Wybierasz A,
    iso100 i aparat dobiera 1/30s, robisz zdjęcie, wychodzi śliczne.
    Wszystko idealnie?
    Jednak, jeśli nie 1/30s, a tak naprawdę 1/20s i nie iso100, a iso65 to
    czy wychwycisz to? Nie, zdjęcie w końcu wyjdzie niemalże takie same i
    prawidłowo naświetlone.
    Dlatego Ci pisałem, że NIE SPRAWDZIŁEŚ tych parametrów. Ufasz cyferkom.

    > alez pisalem ci juz o tym. wiec dobitniej: wali mnie to, dopoki zdjecie
    > wychodzi takie jaki chcialem. jesli nie wychodzi, i moge wykluczyc ze to
    > ja zdupcylem, to apart idzie do serwisu i problem po kilku dniach znika.

    Ale kiedy idziesz do serwisu? Jak ustawiasz to co na światłomierzu i
    zdjęcie wychodzi ciemne jak w tyłku u murzyna o północy. Oszukać jednak
    da się, tak żeby to nie wyszło w wielu testach łatwo. Jak używasz czasów
    krótki - rzędu 1/1000s to nie ma różnicy w ekspozycji wielkiej pomiędzy
    1/500s. Jak długich i poruszysz to zwalisz na to że się nie przyłożyłeś
    do zdjęcia. Ogólnie więc, jeśli tylko nie testujesz tego odpowiednio to
    nie zobaczysz przekłamań.
    To co za to jest pokazywane to np poziom szumów na każdym iso. Pokazuje
    to każda recenzja, nawet w słupkach "lepiej/gorzej". Od tego zaczął się
    też ten wątek.

    > [1] link poniewaz pewnie nie znasz: http://www.bythom.com/graycards.htm

    Strony nie, treść pobieżnie widząc tak.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 10. Data: 2009-01-04 18:11:09
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marcin 'Cooler' Kuliński pisze:
    > A ile takich obiektywów znasz? Pomijając ten jeden STF od Minolty,
    > oczywiście.

    Mam jeszcze kilka bardzo starych szkieł, bez powłok nawet. Patrząc na
    niektóre obwieszczenia ciekawi mnie ile one wpuszczają światła w
    stosunku do czegoś nowego. Szkiełka z powłokami wedle niektórych
    obwieszczeń dawały nawet i 30% światła więcej, które się nie odbijało od
    soczewek. Ile to może być dla ekspozycji? Jakie są cyferki dla tych
    szkieł? GO czy światło?

    Co do STF to oni akurat opisali dokładnie co, jak i dlaczego. Tam więc
    jest to dokładnie opisane i wątpliwości nie ma. Przykład miał mówić
    tylko o tym, że różnice mogą być. Jakiego rzędu nie wiem, a jak masz coś
    do poczytania o tym to chętnie. Chodzi oczywiście o dokładność cyferek w
    w innych szkłach, no i ich prawdziwe znaczenie.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_