    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rdzenie ze szczeliną
    Date: Wed, 2 Sep 2015 12:58:27 +0200

    dyskusyjnych:ms6dcg$f06$...@s...chmurka.net...
    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    >Kiedyś dawno, dawno (studentem elektroniki będąc) wyprowadziłem to
    >sobie na podstawie Resnick-Holliday.
    >Dziwi mnie do dziś, że nie pamiętam (czyżby to wina mojej pamięci
    >była), aby na jakichkolwiek zajęciach to było (skoro sobie sam
    >wyprowadzałem).

    Pewne rzeczy sa pomijane w programie, ale to nie jest jakas wiedza
    tajemna - gdzies na elektromagnetyzmie powinno byc.
    Niekoniecznie dla elektronikow, moze bardziej dla fizykow.

    Wzor o tyle malo uzyteczny, ze:
    a) ferromagnetyk ma przenikalnosc kiepsko okreslona - na szczescie
    szczelina dobrze,
    b) dlugosc drogi magnetycznej ... z grubsza, rdzenie sa grube, roznica
    w obiegach spora
    c) w szczelinie sie strumien nieco poszerza, a ile ... to ambitne
    calki sa :-)

    >Niedawno się gdzieś doczytałem, że kierunek natężenia pola na granicy
    >ośrodków zachowuje się podobnie jak światło (na co jakoś wcześniej
    >nie wpadłem). Skutkiem jest to, że pole z rdzenia wychodzi w zasadzie
    >prostopadle do jego powierzchni. Z tego wynika, że w pobliżu
    >szczeliny pole wychodzące obok szczeliny wychodzi mocno na boki i
    >założenie, że strumień tak jak leci rdzeniem tak dalej prosto
    >przelatuje przez szczelinę jest dość dalekie od rzeczywistości.
    >Przypuszczam, że oznacza to, że obliczenia wykonane według podanych
    >wzorów są obarczone względnie dużym błędem.

    Az tak bardzo to nie, ciagle obowiazuje te same zaleznosci - im
    bardziej wydluza sie droga, tym mniejsze natezenie.
    A obok jest szczelina co ma 0.16mm ....

    >Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    >uwzględniają to.

    One moga miec zaszyte dane z pomiarow rzeczywistych rdzeni.

    J.