    From: "Jackare" <1...@1...tralala.com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Rury PE wodociagowe do powietrza z kompresora
    Date: Tue, 8 Nov 2011 00:01:28 +0100

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:j8nc0a$svd$1@inews.gazeta.pl...

    > Powitanko,
    >
    > Czy sa jakies przeciwskazania do zastosowania typowych wodociagowych
    > szarych rur PE zgrzewanych do instalacji sprezonego powietrza? Gdzies
    > znalazlem opis, ze do 10 barow sa przystosowane, kompresor daje 8. Mam tez
    > miekki przewod zbrojony siatka do tego celu, ale ze wzgledow praktycznych
    > (latwosc instalacji zlaczek/rozdzielaczy) i estetycznych wolalbym takie
    > stale rury.
    >
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa
    > --
> [...]

    W sklepach z częściami do samochodów ciężarowych oraz w serwisach hydrauliki
    siłowejkupisz specjalne rury poliamidowe zwane handlowo tecalan lub tekelan.
    Są one przystosowane do paliwa i sprężonego powietrza a ponadto można do
    nich dokupić pełen wachlarz złączek skręcanych metrycznych i calowych oraz
    szybkozłączek (do łączenia i rozgałęziania rur) które są tanie, szybkie i
    bezproblemowe w montażu. Rury też są tanie.
    Największe rury tekelanowe z jakimi ja się zetknąłem miały średnicę 15 mm,
    najmniejsze 6 mm nie wiem czy takie średnice zapewnią ci odpowienią ilość
    powietrza bo rury wodociągowe HDPE zaczynają się bodajże od 25 mm średnicy.
    Nie wiem czy są jakieś szczególne ograniczenia formalne co do stosowania ich
    w stacjonarnych instalacjach sprężonego powietrza, bo np w takie castoramie
    narzedzie pneumetyczne są zawsze na ekspozycji podpięte do stacjonarnej
    instalacji z HDPE a tego typu sklep raczej nie budowałby instalacji
    narażającej na szkodę klientów i pracowników