  • Data: 2014-07-30 13:43:30
    Temat: Re: Saga o niebieskim laserze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości
    W dniu 28.07.2014 o 23:34, J.F. pisze:
> [...]
    -laserze/

    >Dzięki za link. Przeczytałem ciurkiem i szlag mnie trafia bo w moim
    >mieście przep...no tyle milionów na aquapark w wiecznej budowie
    >(który pewnie niedługo trzeba będzie rozebrać lub sam się rozleci),
    >że mielibyśmy do oporu polskich laserów we wszystkich kolorach.

    A wolisz miec aquapark, czy zeby gdzies daleko ktos mial lasery we
    wszystkich kolorach ? :-)

    Sage cenie po pierwsze za informacje z pierwszej reki, ot tak, zeby
    wiedziec co jest prawda z tego co pismaki napisza w gazetach.

    Z tekstu moze nie calkiem to wynika, ale wychodzi mi na to ze
    (panstwowo-prywatny) TopGaN robi metoda wysokocisnieniowa zarodki
    krysztalów GaN, ktore potem epitaksjalnie powieksza.
    Ammono stosuje proces narostu krysztalow w amoniaku (tez pod wysokim
    cisnieniem) i uzyskuje krysztaly swietnej jakosci i wielkosci - ale
    drogie.

    A dalsze wnioski ... jak to w zyciu:
    a) najpierw sie rozwodzi jak to wazna jest ilosc reaktorow, na ktorych
    mozna jednoczesnie testowac parametry, a potem sie okazuje ze Nakamura
    zrobil laser przy pomocy jednego, oni zrobili przy pomocy jednego itp,
    b) te wspaniale zachodnie osrodki badawcze z ich srodkami finansowymi
    ... g* zrobily.
    moze dlatego ze prawda wyglada tak jak u Nakamury - srodki tak
    naprawde byly ograniczone, wynagrodzenia marne itp.

    c) wydawanie panstwowych pieniedzy moze sie skonczyc jak we Wloszech -
    wspanialy osrodek badawczy ... i zero efektow,
    d) no a skad panstwo ma wiedziec ze dany temat warto zainwestowac, ze
    X jest bardziej zaawansowany od Y ?
    musi powolac recenzenta ...

    e) zachwyt nad amerykanskim brakiem biurokracji ... ciekawe czy A.L.
    napisze jak olowek chcial kupic do grantu ....

    J.