    From: PeJot <P...@s...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Silniczek
    Date: Wed, 2 Sep 2015 14:37:00 +0200

    W dniu 2015-09-02 o 14:06, Konrad Anikiel pisze:
    > Czołem,
    > Mam pół szuflady jakichś przypadkowych silniczków DC wyrwanych z popsutych drukarek
    i innych zabawek. Chciałbym je czasem do czegos użyć (pora budować szopkę krakowską),
    ale nie wiem na jakie napięcie one są. Mam zasilacz laboratoryjny, podłączam, kręcę
    gałką, silniczek wiruje coraz szybciej. Ale ile ja mam mu dać tych woltów żeby on
    któregos dnia się nie spalił? Mam laserowy tachometr, on mierzy obroty tego
    silniczka, pokazuje różne obroty w zależności od napięcia jakie mu dam, ale to dalej
    nie mówi mi ile ten silniczek konstrukcyjnie wytrzymuje. Mam mierzyć temperaturę i
    patrzeć kiedy się zaczyna grzać?

    Temperaturę czego ? A w ogóle na biegu luzem to bez sensu.

    > Czy może zrobić wykres wolty/obroty żeby zobaczyć kiedy linia zaczyna się
    zakrzywiać?

    Jak się charakterystyka n(U) silnika DC zagina, to dla silnika jest już
    za późno.

    > Czy może nie wolty a ampery do obrotów? Albo waty?

    Szkoda zabawy. *Katalogowe* silniki DC są tanie. Można przeselekcjonować
    zbiory pod kątem pracy przy 5VDC oraz 12 VDC.

    --
    P.Jankisz