  • Data: 2020-04-08 17:21:32
    Temat: Re: Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > A skad ja bym jakies amerykanskie mial znac.
    > Radio krajowe, programator byc moze z importu, albo na licencji.

    Ja akurat znam amerykańskie, z czasów Lyndona B. Johnsona, czy inaczej
    późnego Gomułki. Lampowe oczywiście. Potem widywałem takie Blaupunkty,
    ale już w chrakterze zabytku.

    > Wiraz, safari z odpowiednim numerkiem ?

    To prymityw był straszny. A tak przy okazji -- za wczesnego Gomułki
    (czyli za J.F. Kennedy'ego) w Zakładach Radiowych Kasprzaka robiono
    radio samochodowe. Lampowe, ale z *jednym* tranzystorem. Zagadka,
    jaką funkcje pełnił ten półprzewodnik? Otóż zatrudniono go jako...
    wzmacniacz mocy. Dziwnym się to wydaje. Ale było tak, że samochodowe
    radia zazwyczaj miały napięcie anodowe wytwarzane w wibratorowej
    przetwornicy. To kłopotliwe i sieje zakłóceniami. Udało się zrobić
    lampy, które jako tako działały z napięciem kilkunastu woltów
    z akumulatora. Superheterodynę na tym można było skonstruować, ale
    żeby pociągnąć głośnik, to już mocy przy tych napięciach nie stawało.
    Stąd ten tranzystor.

    --
    Jarek