  • 1. Data: 2020-04-07 22:40:04
    Temat: Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    Cześć,
    w zamierzchłych czasach popełniłem projekt, z Młodego Technika czy
    Radioelektronika, odbiornika FM strojonego za pomocą dwóch mosiężnych
    rdzeni wsuwanych współbieżnie w cewki.
    Może ktoś pamięta gdzie to było i ma na to namiary?

    --
    Pozdrawiam,
    AWa.

  • 2. Data: 2020-04-08 00:24:53
    Temat: Re: Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 22:40, Andrzej W. pisze:
> [...]
    > rdzeni wsuwanych współbieżnie w cewki.
    > Może ktoś pamięta gdzie to było i ma na to namiary?

    O tak, było coś takiego w Bibliotece Młodego Technika. Proste odbiorniki
    radiowe - Roland Wacławek i Grzegorz Zalot z 1988. Tu masz linka do PDF:

    https://docer.pl/doc/xexc0en

    Na stronie 53 jest coś takiego, nie wiem czy to samo. Ja za młodu też
    próbowałem to zrobić, ale jakoś mi nie działało jak należy. Za to
    odbiorniki w pudełku od zapałek dobrze odbierały :P

  • 3. Data: 2020-04-08 13:46:51
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Tue, 7 Apr 2020 22:40:04 +0200, Andrzej W. napisał(a):

> [...]
    > rdzeni wsuwanych współbieżnie w cewki.
    > Może ktoś pamięta gdzie to było i ma na to namiary?

    Jeśli pozycjonowanie rdzeni odbywało się równocześnie
    za pomocą jednej śruby ~M8 to: Młody Technik - druga połowa lat '80.

  • 4. Data: 2020-04-08 14:48:03
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 08.04.2020 o 13:46, dantes pisze:

    > Jeśli pozycjonowanie rdzeni odbywało się równocześnie
    > za pomocą jednej śruby ~M8 to: Młody Technik - druga połowa lat '80.

    Dokładnie ten.
    Dziękuję obu Kolegom.

    https://mlodytechnik.pl/files/aky/84-nw-12-odbiornik
    _superheterodynowy.pdf

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2020-04-08 15:55:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >https://mlodytechnik.pl/files/aky/84-nw-12-odbiorni
    k_superheterodynowy.pdf

    to teraz jeszcze dolozyc silnik krokowy czy serwo, i PLL zrobic :-)

    Chodzi mi jeszcze po glowie jakies radio samochodowe z czasow PRL, co
    to ponoc tez bylo przestrajane rdzeniami, i na dokladke mialo
    programator ... mechaniczny ...

    a rdzenie ponoc lepsze, bo nie szumia tak jak warikapy ... ciekawe,
    czy w 2020 to nadal jest prawda ...

    J.

  • 6. Data: 2020-04-08 16:07:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Chodzi mi jeszcze po glowie jakies radio samochodowe z czasow PRL,
    > co to ponoc tez bylo przestrajane rdzeniami, i na dokladke mialo
    > programator ... mechaniczny ...

    "Z czasów PRL" i "z PRL" to jednak nie to samo. Hamerykańskie z tego
    okresu tak miały.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-04-08 16:57:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >"Z czasów PRL" i "z PRL" to jednak nie to samo. Hamerykańskie z tego
    >okresu tak miały.

    A skad ja bym jakies amerykanskie mial znac.
    Radio krajowe, programator byc moze z importu, albo na licencji.

    Wiraz, safari z odpowiednim numerkiem ?

    J.

  • 8. Data: 2020-04-08 17:21:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A skad ja bym jakies amerykanskie mial znac.
    > Radio krajowe, programator byc moze z importu, albo na licencji.

    Ja akurat znam amerykańskie, z czasów Lyndona B. Johnsona, czy inaczej
    późnego Gomułki. Lampowe oczywiście. Potem widywałem takie Blaupunkty,
    ale już w chrakterze zabytku.

    > Wiraz, safari z odpowiednim numerkiem ?

    To prymityw był straszny. A tak przy okazji -- za wczesnego Gomułki
    (czyli za J.F. Kennedy'ego) w Zakładach Radiowych Kasprzaka robiono
    radio samochodowe. Lampowe, ale z *jednym* tranzystorem. Zagadka,
    jaką funkcje pełnił ten półprzewodnik? Otóż zatrudniono go jako...
    wzmacniacz mocy. Dziwnym się to wydaje. Ale było tak, że samochodowe
    radia zazwyczaj miały napięcie anodowe wytwarzane w wibratorowej
    przetwornicy. To kłopotliwe i sieje zakłóceniami. Udało się zrobić
    lampy, które jako tako działały z napięciem kilkunastu woltów
    z akumulatora. Superheterodynę na tym można było skonstruować, ale
    żeby pociągnąć głośnik, to już mocy przy tych napięciach nie stawało.
    Stąd ten tranzystor.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2020-04-08 17:41:00
    Temat: Re: [OT]Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-04-08 16:57, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > A skad ja bym jakies amerykanskie mial znac.
    > Radio krajowe, programator byc moze z importu, albo na licencji.
    >
    > Wiraz, safari z odpowiednim numerkiem ?

    Może niecałkiem OT, chyba to Wiraz miał ciekawy układ antytrzaskowy na KF.

    Włodek

  • 10. Data: 2020-04-08 18:40:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >To prymityw był straszny.

    Ale ten programator musial byc ciekawy.

    >A tak przy okazji -- za wczesnego Gomułki
    >(czyli za J.F. Kennedy'ego) w Zakładach Radiowych Kasprzaka robiono
    >radio samochodowe. Lampowe, ale z *jednym* tranzystorem. Zagadka,

    Na krajowy rynek ?

> [...]
    >z akumulatora. Superheterodynę na tym można było skonstruować, ale
    >żeby pociągnąć głośnik, to już mocy przy tych napięciach nie stawało.

    Postep :-)

    Gdzies tam z MT pamietam notke, jak to zrobili tranzystorowa
    przetwornice do radiostacji wojskowych, zeby zaoszczedzic na bateriach
    anodowych.
    Bo korzystala z aku NiCd.

    Widzial ktos takie cudo, czy na paru prototypach sie skonczylo ?

    J.