    From: "Michał Sz." <m...@z...com.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Fri, 14 Oct 2011 09:56:29 +0200

    Witam!

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:irnqlg$fud$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    > Czy są w naszym kraju laboratoria, które są w stanie sprawdzić i określić
    > stop z jakiego wykonana jest rura (w tym wypadku)? Ile taka przyjemność
    > może kosztować? Tylko proszę nie odsyłać mnie do atestu dostawcy, bo
    > chodzi właśnie o to, że nas najwyraźniej robi w balona.... :-/ Znów dwie
    > dostawy, w papierach to samo, a rura ma inny odcień (co mi wisi, bo i tak
    > do ocynku idzie) ale też inne właściwości mechaniczne (co mi już nie
    > wisi, bo nie daje się giąć)... :-/

    Jeśli chodzi o analize chemiczną stali (określenie gatunku) to np. u mnie w
    firmie przyjemność taka kosztuje ok 150-200zł. To średnia cena rynkowa.
    Badanie jest przeprowadzane na spektrometrze emisyjnym.
    Oczywiście badanie wiąże się z wykonaniem próbki, a więc trzeba wyciąć
    kawałek rury.

    Podobnie jeśli chodzi o badania wytrzymałościowe, ale tu już ceny są
    bardziej zróżnicowane (dużo zależy od rodzaju próbki, jaką trzeba wykonać).

    Jesli chodzi o laboratoria w kraju, to liste wszystkich akredytowanych
    ośrodków można znaleść na stronie Polskiego Centrum Akredytacji.

    Pozdrawiam
    Michał