  • Data: 2011-04-23 01:01:10
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: JAM <j...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 22, 4:53 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale wyraznie pisalem ze lufa byla nieuzywana.
    > Nadal ma tyle samo strzalow, czy z powodu uplywu samych lat juz nie ?
    >
    > W sumie to niektore przemiany zachodza chyba juz przy wiekszych
    > mrozach ?
    >
    > J.

    Interesujace pytanie. Nigdy nie widzialem wykresu wytrzymalosci metalu
    nieobciazonego w funkcji czasu. Spotyka sie czasami wykresy relaksacji
    ale to jest pod obciazeniem.

    Do glowy przychodza mi jedynie trzy rodzaje zmian:

    Zmiany struktury sieci krystalicznej (ziaren) po wplywem czasu. W
    przypadku satli chyba niezbyt istotne. W koncu samurajskie miecze z
    czasow sredniowiecza do dzis maja strukture krystaliczna podobna do
    tego co sie produkuje w japonskich manufakturach w dzisiejszych
    czasach. Przemiany fazowe stali zachodza w tak wysokich temperaturach,
    ze w pokojowej prawdopodobnie pewnie praktycznie nigdy nie zachodza.
    Moze dla stopow o bardzo niskich temperaturach przemian fazowych jest
    inaczej ?

    Drugi rodzaj to dyfuzja gazow. Wiadomo na przyklad, ze w atmosferze
    wodoru atomy wodoru przenikaja do struktury krystalicznej stali i taki
    przedmiot staje sie kruchy. No ale wodor atomowy w atmosferze
    Ziemskiej na codzien nie wystepuje a dla tlenu i azotu to zjawisko
    jest powolne i nie wywoluje takiego oslabienia stali jak wodor choc
    jak sie uprzesz no to niby jakas zmiana pod wplywem czasu jest
    przynajmniej przy - powierzchniowa.

    Trzeci rodzaj to uszkodzenia sieci krystalicznej i zmiany atomowe
    spowodowane promieniowaniem tla. W koncu na ziemie docieraja od czasu
    do czasu promienie kosmiczne wysokiej energii zdolne rozbjac wiazania
    chemiczne czy nawet jadra atomowe. Jest to natyle jednak rzadkie, ze
    zmiany w stali sa niemierzalne w okresie stuleci. Chyba, ze wyslesz to
    na orbite. Tam juz promieniowania jest sporo. Podobno w Czernobylu
    zachodzi takie zjawisko w sarkofagu uszkodzonego reaktora. Wysokie
    promieniowanie podobno oslabia materialy sarkofagu w przyspieszonym
    tempie.

    Oczywiscie nie biore pod uwage korozji tak jak napisales, ale
    wspomniana dyfuzja tlenu bedzie powolnie korodowac metal nawet jak go
    bedziesz dokladnie zabezpieczal. Z tym, ze most wiszacy w Nowym Jorku
    stoi od XIX wieku i chyba lin w nim nie wymieniali. Wiec wyglada na
    to, ze z armaty XX wieku mozesz spokojnie strzelac.

    JAM