    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria,pl.sci.matematyka
    Subject: Re: Suwak logarytmiczny okrągły - SAM
    Date: Sun, 12 Feb 2012 16:10:42 +0100

    Dnia Sat, 11 Feb 2012 18:03:20 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Wiem, że to są dwie skale logarytmiczne.
    > Załóżmy kółko fi 200 mm. Mamy obwód około 600 mm.
    > To mam na obwodzie pierwszego umieścić od 0 do tych moich 20 co 0,1? W skali
    > logarytmicznej.
    > A na drugi kole od 0- 0-62800 co 314.
    > Nie ogarniam tego. Zmieści się to?

    Dla wygody przejde na suwak. Niech ma dwie dwie skale - gorna i dolna.

    Na gornej umieszczasz skale logarytmiczna na rozpietosci kilku rzedow.
    Powiedzmy od 1e-6 (1/mln) do 100.
    na dolnej powiedzmy od 1 do 1e5.

    Znajdujesz na gornej wartosc A, i przesuwasz tak zeby byla pod nia wartosc
    B. kreska 1 na dolnej skali pokazuje wynik na gornej skali.

    Tu masz przyklad, tylko odwrotnie gora-dol
    http://en.wikipedia.org/wiki/Slide_rule#Division

    Nie podales minimalnych wartosci, ale 20/(0.1*3140)=0.0636 a
    0.1/(20*3140) = 1.59e-6.
    Wynik ma 5 rzedow rozpietosci. Normalny suwak mial chyba 3 - rzad liczylo
    sie w pamieci lub obok na kartce.
    Zero nie wchodzi w gre. Jak widac na rysunku - podzialki dla 19.9, 19.8
    pewnie nie bedziesz mial - bedzie 19.0 19.5 20.0 - co i tak jest
    dokladnoscia 1.25% (tzn jak zamiast 19.7 ustawisz 19.5 to blad jest 1.026%)

    Tu ci troche przeszkadza ze A ma inny zakres niz wynik. Mozesz zastosowac
    stale skalowanie i liczyc np A/(B*3.14) - wtedy wystarczy ci rozpietosc 5
    rzedow. na jednej skali.

    J.