  • 1. Data: 2022-07-23 21:31:21
    Temat: Szwajcarzy opracowali sposób produkcji paliwa z CO2, wody i energii słońca
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Szwajcarzy opracowali sposób produkcji paliwa z CO2, wody i energii
    słońca i nie wygląda to na kaczkę dziennikarską, już podobno pracuje
    druga instalacja eksperymentalna, daje to także szansę na magazynowanie
    energii z PV (to mój wniosek)
    co prawda mowa o paliwie lotniczym czyli jakiejś odmianie cięższej nafty
    ale przeróbka tego potem nie powinna być problemem.

    "Paliwo z powietrza? Badacze z Politechniki Federalnej w Zurychu
    zbudowali instalację, dzięki której paliwo lotnicze powstaje z
    powszechnie dostępnych zasobów. Pierwsze praktyczne eksperymenty
    przeprowadzono przed rokiem za pomocą mikroinstalacji, zbudowanej na
    dachu szwajcarskiej politechniki.

    Obecnie doświadczenia są już prowadzone na znacznie większą skalę.
    Zbudowana w Hiszpanii instalacja składa się ze 169 paneli słonecznych o
    przekątnej 3 metry. Panele odbijają światło słoneczne, kierując je do
    reaktora, umieszczonego na szczycie 15-metrowej wieży pośrodku
    instalacji. Dzięki temu rozwiązaniu reaktor otrzymuje około 50 KW
    energii cieplnej, pochodzącej ze Słońca.
    Energia ta jest wykorzystywana do produkcji gazu syntezowego,
    powstającego z atmosferycznego CO2 i wody. Następnie, poprzez proces GTL
    (gas to liquid) gaz jest przekształcany na płynne paliwo."

    "Na obecnym etapie rozwoju tej technologii poważnym problemem jest
    jednak stosunkowo niewielka wydajność. Jeden cykl pracy instalacji
    pochłania około 50-60 minut. Z uwagi na nasłonecznienie, w ciągu dnia
    można go powtórzyć 8-9 razy.
    Oznacza to, że pracująca przez 9 dni instalacja była w stanie
    wyprodukować nieco ponad 5 ton paliwa. "

    https://gadzetomania.pl/paliwo-z-powietrza-i-swiatla
    -rewolucyjna-technologia-produkcji-energii,679349579
    6673408a
    --
    Janusz

  • 2. Data: 2022-07-25 20:55:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Jul 2022 21:31:21 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    > słońca i nie wygląda to na kaczkę dziennikarską, już podobno pracuje
    > druga instalacja eksperymentalna, daje to także szansę na magazynowanie

    Byla tez wersja US Navy, wiec moze nie kaczka ... ale niekoniecznie
    tez gotowa do uzytku technologia.

    Dla samochodow raczej bez znaczenia - jak widac BEV sie
    rozpowszechnily i spaliniaki nam niepotrzebne.

> [...]
    > instalacji. Dzięki temu rozwiązaniu reaktor otrzymuje około 50 KW
    > energii cieplnej, pochodzącej ze Słońca.

    Ciekawe, ze cieplo uzywaja, a nie prad.
    Moze to i dobry kierunek, ale przy zachmurzonym niebie nie dziala.

> [...]
    > można go powtórzyć 8-9 razy.
    > Oznacza to, że pracująca przez 9 dni instalacja była w stanie
    > wyprodukować nieco ponad 5 ton paliwa. "

    A u nas dni pochmurnych wiecej.

  • 3. Data: 2022-07-25 21:33:07
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2022-07-25 o 20:55, J.F pisze:
    > Dla samochodow raczej bez znaczenia - jak widac BEV sie
    > rozpowszechnily i spaliniaki nam niepotrzebne.

    A poprzesz ten optymizm jakimiś danymi?

    Ja np. napiszę że w rozinie i znajomych nikt nie zamierza kupować
    elektryka i nie tylko z powodu ceny. Z powodu wad tego rozwiązania.

  • 4. Data: 2022-07-27 22:11:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-25 o 20:55, J.F pisze:

    > Dla samochodow raczej bez znaczenia - jak widac BEV sie
    > rozpowszechnily i spaliniaki nam niepotrzebne.
    Kto tak powiedział? to na razie mrzonki i jeszcze długo się to nie
    zmieni, chociażby
    ze względu na ceny elektryków.
    Poza tym są możliwosci magazynowania energii i to wydajniej niż w
    wodorze bo nie trzeba sprężać i nie ucieknie.

    > Ciekawe, ze cieplo uzywaja, a nie prad.
    > Moze to i dobry kierunek, ale przy zachmurzonym niebie nie dziala.
    Tak samo jak z PV, pytanie czy spadek mocy zatrzymuje reakcję czy tylko
    ją wydłuża.

    > A u nas dni pochmurnych wiecej.
    Opowiadasz, mam PV od grudnia i nie jest tak źle, np marzec był bardzo
    słoneczny, kwiecień kiepski a czerwiec i lipiec słoneczny.
    Mam oddane z 9kWp od stycznia 192, 381, 934, 633, 939, 974 i w lipcu
    816kWh a jeszcze parę dni zostało, jak widać od marca idzie w miarę
    równo poza kwietniem.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-07-27 22:15:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-25 o 21:33, _Master_ pisze:

    > A poprzesz ten optymizm jakimiś danymi?
    >
    > Ja np. napiszę że w rozinie i znajomych nikt nie zamierza kupować
    > elektryka i nie tylko z powodu ceny. Z powodu wad tego rozwiązania.
    Też myślę że to płonne nadzieje, ludzie się szturmem na to nie rzucą a
    jak widać po Norwegi ulgi na elektryki będą się kończyć bo prawie
    żadnych problemów nie rozwiązują a rodzą nowe. Raczej Europa pójdzie w
    model Singapursko-Duński czy bardzo drogiego zakupu i utrzymania auta.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2022-08-05 22:00:16
    Temat: Re: Szwajcarzy opracowali spos?b produkcji paliwa z CO2, wody i energii s?o?ca
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Janusz <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > powstaj?cego z atmosferycznego CO2 i wody. Nast?pnie, poprzez proces GTL
    > (gas to liquid) gaz jest przekszta?cany na p?ynne paliwo."
    >
    > "Na obecnym etapie rozwoju tej technologii powa?nym problemem jest
    > jednak stosunkowo niewielka wydajno??. Jeden cykl pracy instalacji
    > poch?ania oko?o 50-60 minut. Z uwagi na nas?onecznienie, w ci?gu dnia
    > mo?na go powt?rzy? 8-9 razy.
    > Oznacza to, ?e pracuj?ca przez 9 dni instalacja by?a w stanie
    > wyprodukowa? nieco ponad 5 ton paliwa. "
    >
    > https://gadzetomania.pl/paliwo-z-powietrza-i-swiatla
    -rewolucyjna-technologia-produkcji-energii,679349579

    Bez sensu, liczby sie kompletnie nie zgadzaja. To 5 ton w ciagu 9
    dni to by bylo rzedu 69 kg na godzine. Dobry silnik z tej ilosci
    paliwa da wiecej niz 50 kW na godzine, wiec wydajnosc bylaby
    rewelacyjna, po prostu perpetuum mobile.

    Pozyskowanie CO2 do reakcje bezposrednio z powietrza wyglada
    podejrzanie: na oko trzeba by grzac wszystko i wiekszosc
    cielpla zupelnie niepotrzebnie by grzala powietrze. Nie
    mowiac juz o ryzyku wrednych odpadow w stylu tlenkow azotu.

    A propo 1: przy obecnym nacisku na panele fotowoltaiczne
    naturalnym rozwiazaniem bylaby elektoroliza CO2. To nie
    wyglada latwe, ale rozne dziwne rzeczy udalo sie zrobic.

    A propo 2: sa drzewka kauczukowe, czyli roslina ktora
    naturalnie produkuje weglowodory. Troche inzynierii
    genetycznej i moze daloby sie wychodowac drzewka
    benzynowe.

    --
    Waldek Hebisch

  • 7. Data: 2022-08-09 18:59:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-05 o 22:00, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

> [...]
    > paliwa da wiecej niz 50 kW na godzine, wiec wydajnosc bylaby
    > rewelacyjna, po prostu perpetuum mobile.

    Gdzieś się dupnąłeś w obliczeniach i to grubo, sprawność układu to na
    razie około 4%, ale przy odzysku ciepła planują uzyskać 20% , tu trochę
    więcej o tym piszą

    https://kopalniawiedzy.pl/nafta-paliwo-lotnicze-ener
    gia-sloneczna-para-wodna-dwutlenek-wegla,35376

    --
    Janusz