  • 51. Data: 2010-07-27 21:04:30
    Temat: Re: TI zrobiło promocję
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Adam Dybkowski pisze:

    > To był AFAIR PIC16F877. Program się rozwijał przez długi czas od
    > mniejszego procka, a ja dołączyłem do tego nieszczęsnego projektu tuż po
    > przejściu na '877. Kupa kodu w asemblerze, rzeczywiście dopieszczonego
    > ale mocno upstrzonego makrami bo inaczej w ogóle nie dałoby się nad tym
    > zapanować.
    >
    > W dzisiejszych czasach - gdybym to miał pisać od zera - od razu wziąłbym
    > jakiegoś AVRa albo małego Cortexa i pisał w C. Żadnego asemblera przy
    > tej ilości kodu. A PICe nie są w końcu aż tak małoprądożerne jak to
    > wynika z legend.

    Ale to nie wina procesora, tylko typowe problemy z wchodzeniem w cudzy
    program, na dodatek w asemblerze.
    Trzeba było poświęcić kilka dni i przetransferować program na jakiś
    układ z rodziny 18, który nawet ma taka sama pinologię. Robiłem to
    dwukrotnie i jest to szybkie, oczywiście tylko w tę stronę. Jedyne co
    trzeba zrobić to poprawić kontrolę peryferiów i pozamieniać globalnie w
    mnemoniki w kodzie. Przynajmniej problemy ze stronicowaniem pamięci by
    znikły. A potem na spokojnie można napisać tę sama aplikacje w C, jeśli
    ktoś musi, i zapomnieć o mnemonikach Microchipa

    Pice są wykonywane w różnych technologiach. Te w technologi nanowatt
    pozwalają osiągnąć bardzo małe pobory prądu, jeśli sie mądrze zarządza
    zasobami i używa stanów uśpienia. Bo jeśli się włączy rdzeń i wszystkie
    peryferia na cały czas, nawet te które nie są non stop potrzebne, to
    przecież cudów nie ma...

    Pice zawsze miały też znacznie trwalszy i lepiej działający flash i
    eeprom niż AVR-y. To Micorchop pierwszy wprowadził procesory z jedynie 8
    nogami (chyba ze 20 lat temu) a potem pchełki wielkości tranzystora w
    obudowie STT23-6. I to jest właśnie poprawne podejście do tematu uC. Do
    każdej aplikacji odpowiedni element.

    NIe wiem jak ostatnio , ale jeszcze zupełnie nie dawno do AVR-ów był
    tylko programator, podczas gdy pierwszy debugger ICD i kompatybilne z
    nim PIC-e pojawiły sie też ponad 10 lat temu. A to zupełnie inna jakość
    w uruchamianiu urządzeń pracujących w systemach czasu rzeczywistego, a
    takie jest właśnie główne przeznaczenie komputerów w jednej kostce.

    Nie twierdzę, że PIC jest super i nie ma alternatywy. Ale firma oferuje
    taką potężną gamę procesorów, stale ja rozwijając, że najnormalniej w
    świecie nie widzę sensu wchodzenia w innego producenta. Po co, skoro na
    wyciągnięcie ręki mam i pchełkę wielkości łebka zapałki, i dsPICa z
    poteżnymi w stosunku do zwykłych uC możliwościami matematycznymi i DSP,
    i 32 bitowe potworki. Każdy w kilku obudowach do wyboru. I wszystkie
    podłączę do tego samego ICD2 albo ICD3 i napiszę program w asemblerze
    lub C pod dopracowanym niezawodnym firmowym środowiskiem.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 52. Data: 2010-07-28 08:09:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.07.2010 23:04, schrieb Andgro:

> [...]
    > podłączę do tego samego ICD2 albo ICD3 i napiszę program w asemblerze
    > lub C pod dopracowanym niezawodnym firmowym środowiskiem.

    Każdy robi tak, jak mu wygodnie. Czasem jeszcze dłubnę jakiś programik
    na AVRze, ale już rzadko. W 99% złapię za MSP430 z podobnych powodów, z
    jakich ty się trzymasz PICów. Duża paleta do wyboru od maleństw do
    dużych krów. I trudno przekonywać które są lepsze, a które lepszejsze.
    Na MSP wystrugam program za parę godzin/parę dni/parę tygodni. PICa
    musiałbym dopiero oswajać, a nie widzę zalet, by to robić.

    Waldek

  • 53. Data: 2010-07-28 10:01:38
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-07-28 10:09, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > na AVRze, ale już rzadko. W 99% złapię za MSP430 z podobnych powodów, z
    > jakich ty się trzymasz PICów. Duża paleta do wyboru od maleństw do

    ostatnio przymierzałem się do zrobienia pewnej rzeczy na MSP430 -
    niestety jednak sięgnąłem po ATMega. Z prostej przyczyny - potrzebowałem
    najlepiej 3 UART-ów, ew. 2xUART + 1xSPI. Zamówiłem układy z TI chyba
    jakoś w styczniu, część zamówienia (ale nie te uC na których mi
    najbardziej zależało z 4xUART/USART/.../..) dostarczyli natychmiast,
    potem parę razy przesuwali dostawę MSP (do połowy sierpnia), aż w końcu
    w maju anulowali zamówienie..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 54. Data: 2010-07-28 10:06:41
    Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.removeX>

    Michał Baszyński napisal(a):

> [...]
    >najbardziej zależało z 4xUART/USART/.../..) dostarczyli natychmiast,
    >potem parę razy przesuwali dostawę MSP (do połowy sierpnia), aż w końcu

    Mi teraz TI potwierdzilo dostawe opampow na luty przyszlego roku.
    Bardzo smieszne.

    --
    Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

  • 55. Data: 2010-07-28 16:09:53
    Od: Account <u...@e...org>

    On 7/27/2010 9:07 PM, Adam Dybkowski wrote:
    > Kilka lat temu w firmie z przymusu zajmowałem się projektem w asemblerze
    > dla PICa. Całość miała AFAIR 8 czy 16 KB binariów, kodu źródłowego masa,
    > architektura PICa okropna - ciągle trzeba było przełączać się pomiędzy 4
    > obszarami pamięci programu (wydziwione makra do skoków) i 4 bankami
    > RAMu.

    To już się zmieniło. Nowy rdzeń PIC16 Enhanced ma 2 sprzętowe wskaźniki
    16-bit, które mogą sięgnąć dowolny bajt w RAM i ROM bez bankowania, z
    pre- i postinkrementacją/dekrementacją.
    Dodatkowo są nowe rozkazy do skoków względnych, które mogą przekroczyć
    granicę banków ROM.

  • 56. Data: 2010-07-28 22:41:32
    Od: Andgro <b...@a...com>

    I to jest sedno problemu. Uczenie sie rodziny procesorów kosztuje i musi
    się zwrócić. Skakanie z kwiatka na kwiatek w momencie gdy praktycznie
    każda rodzina oferuje bardzo szeroki asortyment wykonań, po prostu jest
    nieekonomiczne. Pewnie gdybym sie zajął MSP, to siedziałbym w MSP. Ale
    los sprawił, że w pewnym momencie siedziałem równocześnie w rodzinie 51,
    Motoroli i PIC-ach. Najbardziej przekonały mnie do siebie PIC-e, i nie
    żałuję dokonanego wyboru. Praktycznie do każdego projektu biorę inny
    procesor(y). Już chyba miałbym problem z policzeniem ilu różnych modeli
    używałem.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 57. Data: 2010-09-24 12:48:55
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    ColdFire pisze:
    > http://hackaday.com/2010/06/22/ti-makes-a-big-bid-fo
    r-the-hobby-market/
    > Co o tym sądzicie?

    Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że
    wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już
    ktoś w PL?
    Jak długo trwała przesyłka?
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 58. Data: 2010-09-24 13:01:56
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 10-09-24 14:48, ajt pisze:

    > Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że
    > wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już
    > ktoś w PL?
    > Jak długo trwała przesyłka?

    Dostał. Poniżej 48h od momentu e-mailowego powiadomienia o wysyłce.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 59. Data: 2010-09-24 13:30:33
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-09-24 14:48, ajt pisze:

    > Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że
    > wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już
    > ktoś w PL?

    dostał, ze 2 tygodnie temu.

    > Jak długo trwała przesyłka?

    a nie dostałeś numeru przesyłki, żeby sprawdzić na stronie fedex-u co
    się z nią dzieje?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 60. Data: 2010-09-24 13:40:15
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 24 Sep 2010 14:48:55 +0200,
    ajt <a...@u...com.pl> screamed:
> [...]
    >
    > Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że
    > wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już

    Zamawiałem w czerwcu. Dostałem 1,5 tygodnia temu.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 15:39:33 user up 12570 days, 3:34, 1 user, load average: 0.43, 0.28, 0.22 ]

    "Winning isn't everything, but losing sucks."