  • 1. Data: 2010-06-23 09:23:59
    Temat: Klawiatury pojemnościowe - która odporna na EMC?
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Witam
    W projekcie sterownika mam zrobioną klawiaturę pojemnościową, kilka
    klawiszy.
    Pola klawiszy umieszczone pod szkłem.
    Zasilanie - sieć 230VAC. Przeznaczenie - do użytku domowego.

    No i pojawia się problem, w środowisku pracy, a więc w domu, czasem zdarzają
    się błędne zadziałania. Pobudzanie bez powodu oraz sporadycznie
    zawieszanie - brak działania.

    Projekt sprawdzony pod kątem EMC i ogólnie zakłócenia typu burst powodują
    takie zachowanie.
    Jednym z głównych problemów jest zawieszenie ukladu, gdyż jest to sterownik
    na stałe podłaczony do sieci i nie ma możliwości łatwego odłączenia od
    zasilania.

    Jeśli chodzi o zasilacz sieciowy, to były prowadzone różne próby z
    odkłócaniem. Jest dlawik skompensowany na wejściu zasilania, kondensatory,
    warystor, zasilanie pochodzi z transformatora sieciowego małej mocy 3VA.
    Wszelkie dodatkowe próby odkłócania (dławiki, kondensatory, dodatkowe
    stabilizatory liniowe, itp.) na razie nie dały 100% efektu.

    Układ kalwiatury pojemnościowej teraz to Elan eKT8120
    Sprawdzałem także układ ze stajni STM oraz NXP i tak samo nie są odporne na
    zakłócenia.
    Do sprawdzenia mam jeszcze jakieś Atmele.

    Czy ktoś ma jakieś doświadczenia w podobnym temacie i może zaproponować
    sprawdzone, pewne rozwiązanie?
    EM