  • Data: 2016-09-25 23:03:27
    Temat: Re: Testy losowości liczb
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 2016-09-25, M.M. <m...@g...com> wrote:
    [...]
    > Generalnie osobiście nie lubię MT jako modelu obliczeń. MT ma
    > nieskończoną pamięć, komputery - nie. Jest to na tyle mylące, że potem
    > pewne problemy uważa się za niemożliwe do wykonania, a tymczasem one są
    > możliwe, tylko wymagają koszmarnego nakładu obliczeń i/albo pamięci.
    > Niemniej różnica pomiędzy możliwe a niemożliwe jest zasadnicza.

    W swoim rozumowaniu mieszasz ze sobą wiele rzeczy.

    Po pierwsze, twój algorytm, co to przyśnił ci się po godzinie
    zastanawiania, to coś, co jest niewykonalne na gruncie fizyki
    (potrzebuje więcej bitów pamięci niż wszechświat ma atomów), a operuje
    na danych, które fizycznie wykonalne już są. Mieszanie rzeczy
    praktycznie wykonalnych i teoretycznie wykonalnych (ale potrzebujących
    zasobów nie do zdobycia na gruncie fizyki) daje de facto bezużyteczne
    wyniki. Albo się trzymamy praktycznej wykonalności, albo mówimy
    o granicach teoretycznych (pewnym wyjątkiem jest tu kryptografia, ale to
    inna para kaloszy).

    Po drugie, model obliczeń nie ma tu nic do rzeczy. Może być sobie
    maszyną Turinga, maszyną RAM, maszyną Lispową albo nietypowanym
    wyrażeniem lambda; nierozstrzygalność zostaje dokładnie tym samym.
    Natomiast nijak nie wiem, co _ty_ rozumiesz przez "model obliczeń",
    skoro "zmieniasz" go zostając przy tym samym.

    A twoje rozumowanie jako dowód na "da się" jest jeszcze bardziej
    bezużyteczne, bo trywialnym jest uzyskać znacznie mocniejsze
    twierdzenie: zbiór programów, które się zakończą i które mieszczą się
    w fizycznie wykonalnym komputerze, jest _językiem regularnym_, więc
    wystarczy automat skończony i nie potrzeba maszyny Turinga. Jest tylko
    jeden szkopuł: liczba stanów tego automatu będzie większa niż
    astronomiczna.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot