  • Data: 2016-09-26 00:53:12
    Temat: Re: Testy losowości liczb
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Sunday, September 25, 2016 at 11:03:28 PM UTC+2, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
> [...]
    >
    > Po pierwsze, twój algorytm, co to przyśnił ci się po godzinie
    > zastanawiania, to coś, co jest niewykonalne na gruncie fizyki
    > (potrzebuje więcej bitów pamięci niż wszechświat ma atomów), a operuje
    > na danych, które fizycznie wykonalne już są. Mieszanie rzeczy
    > praktycznie wykonalnych i teoretycznie wykonalnych (ale potrzebujących
    > zasobów nie do zdobycia na gruncie fizyki) daje de facto bezużyteczne
    > wyniki. Albo się trzymamy praktycznej wykonalności, albo mówimy
    > o granicach teoretycznych (pewnym wyjątkiem jest tu kryptografia, ale to
    Wydaje Ci się że coś mieszam. To tak samo jakbyś napisał, że lepiej
    nie robić projektu collatz, bo fizyka na to nie pozawala. Super-komputery
    są coraz mocniejsze. Coraz więcej problemów dla coraz większych zbiorów
    danych można na super komputerach sprawdzać. Fizyka z roku na rok
    przeszkadza coraz mniej. Gdy uda się zbudować komputer 10^20 razy
    szybszy, to też powiesz żeby lepiej nie sprawdzać, bo problem stopu
    przeszkadza? Niektóre problemy, właśnie dla ważnych danych z praktycznego
    punktu widzenia, można sprawdzać. Często dla dużych wartości danych
    da się przeprowadzić dowód teoretyczny, a dla małych potrzebne są
    szybkie komputery - jedna metoda właśnie z drugą współgra.

    > Po drugie, model obliczeń nie ma tu nic do rzeczy. Może być sobie
    > maszyną Turinga, maszyną RAM, maszyną Lispową albo nietypowanym
    > wyrażeniem lambda; nierozstrzygalność zostaje dokładnie tym samym.
    > Natomiast nijak nie wiem, co _ty_ rozumiesz przez "model obliczeń",
    > skoro "zmieniasz" go zostając przy tym samym.
    Maszyna turinga może przyjąć nieskończoną ilość stanów. Komputer
    póki co ma ich ilość skończoną. Dlaczego uważasz ze to żadna różnica?

    > A twoje rozumowanie jako dowód na "da się" jest jeszcze bardziej
    > bezużyteczne, bo trywialnym jest uzyskać znacznie mocniejsze
    > twierdzenie: zbiór programów, które się zakończą i które mieszczą się
    > w fizycznie wykonalnym komputerze, jest _językiem regularnym_, więc
    > wystarczy automat skończony i nie potrzeba maszyny Turinga. Jest tylko
    > jeden szkopuł: liczba stanów tego automatu będzie większa niż
    > astronomiczna.
    A jeden akapit wyżej pisałeś, że obojętne jest czy się weźmie MT czy
    komputer. Nie wiem co chcesz właściwie powiedzieć. Nic co powiedziałem
    nie jest bezużyteczne. W mniejszych problemach od dawna się to stosuje w
    praktyce i nikt nie marudzi że się nie uda bo problem stopu.

    Nie wiem gdzie Ty widzisz mieszanie. Na MT problem stopu przeszkadza nawet
    teoretycznie. Na komputerze problem stopu przeszkadza z powodów technicznych.
    Proste, jasne, łatwe do udowodnienia stwierdzenie - nie wiem co naprawdę
    chcesz powiedzieć, chyba doszukałeś się czegoś w moich slowach, czego nie
    powiedziałem.