  • 21. Data: 2020-07-23 20:05:17
    Temat: Re: Transformator oparty na potencjale wektorowym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:rfcebc$qih$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2020-07-23 o 12:17, J.F. pisze:

    >Miałem.
    >To czego nie wiedziałem to jak on na to wpadł. I wyglądało, że z tego
    >opisu powinno to wynikać, ale jakoś brakowało mi jednego kroku
    >rozumowania.

    >Nie powiem, abym pamiętał czym się różni równanie falowe od innego
    >równania aby mieć cień szansy zrozumienia jak się można było czegoś
    >dopatrzyć.

    Rownanie falowe w takiej podstawowej postaci:
    d^2u/dx^2 - k*d^2u/dt^2 = 0

    gdzie u - jakas wielkosc.

    Czyli druga pochodna po czasie ma byc rowna drugiej pochodnej po
    przestrzeni.

    I tego sie trzeba dopatrzec w zaleznosciach wiazących funkcje u(x, t).
    Ale jak sie dopatrzysz - to fala moze powstac, i ma predkosc sqrt(1/k)

    >Nie słyszałem.

    Glosno bylo swego czasu, choc jakbym nie odwiedzil macierzystej
    uczelni z okazji Dni Nauki, i nie trafil akurat na wyklad, lub bylby
    inny temat wykladu - to tez bym nie wiedzial jak działa :-)
    No - teraz mozna w internecie znalezc, tylko trzeba wiedziec, ze
    trzeba szukac.

    https://www.youtube.com/watch?v=vlBlK9O3M-4

    J.

  • 22. Data: 2020-07-23 20:26:28
    Temat: Re: Lampa
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > rozpatrujemy tylko sam cylinder siatkowy, bo jak w jego srodku jest
    > katoda ..)
    >
    > Ale cylinder ma jeszcze dwa denka, i tam pole mogloby "wnikac" w
    > przeciwna strone.
    > Ale raczej nie wnika.

    > Jak widac cylinder prawie tez.
    > A w zasadzie to prawie dowolny ksztalt zamkniety - analiza jak wyzej,
    > trudniej bedzie przyjac, ze wektor pola jest wszedzie taki sam, ale
    > wezmy taki naladowany duzy szescian.
    > To na jakiejs powierzchni pomiarowej w srodku, maly szescian, czy
    > kula, bedzie pole skierowane raz do wewnatrz, raz do zewnatrz ?

    OK masz racje. Myslalem nie o tym co trzeba. Faktycznie
    wewnatrz przewodzacej powierchni zamknietej nie na statycznego
    pola. Mi to lawiej widziec z potencjalu, on musi byc staly
    w calym obszarze objetym powierchnia.

    Wracajac do lampy: klopot jest dlatego ze myslisz o ladunkach.
    Tzn. z elektrycznie obojetna katoda lampa faktycznie nie
    powinna dzialac. Ale lampe normalnie sie steruje napieciowo.
    Ujemne napiecie miedzy katoda i siatka daje ladunek ujemny
    na siatce i dodatni na katodzie. W obszarze miedzy katoda
    a siatka ladunek siatki nic nie robi. Ale ladunk katody
    przyciaga elektrony i ogranicza prad. Normalnie napiecie
    miedzy siatka a anoda jest dodatnie. To daje dodatni
    ladunek na anodzie, ktory nic nie robi i dodatkowy ujemny
    ladunek na siatce, ktory odpycha elektrony w kierunku
    siatki. Jak elekton przeleci przez siatke to juz ma duza
    szanse doleciec do anody. Czyli tak jak nalezy, nawet dla
    sferycznej siatki z katoda w srodku.

    Jedyna subtelnosc to fakt ze prad steruje sie ladunkiem
    katody, ktory z kolei zalezy od napiecia miedzy katoda
    a siatka. Dzialanie lampy prosciej zrozumiec patrzac
    na potencjal, wtedy widac ze potencjal siatki jest nizszy
    niz potencjal katody, czyli ze siatka powinna "odpychac"
    elektrony. Z punktu widzenia potencjalu dostaje sie
    wlasciwa sile. Liczac ladunkowo wychodzi ze siatka
    w srodku nie odpycha, ale za to katoda przyciaga, i
    efekt w postaci sily dzialajacej na elekton jest taki
    sam jakby siatka odpychala...

    > A mnie sie wydaje, ze taki uklad tez bedzie dzialac, i to z podobnej
    > przyczyny.

    Nie wiem co chciales napisac. Jesli chcialec napisac "nie dziala"
    to nie wiem co "z podobnej przyczyny" ma oznaczac. Dokladniej,
    wezmy uklad trzech wspolsrodkowych sfer, na zewnatrz katoda, w srodku
    siatka, wewnatrz anoda (wiem, tak lamp sie nie robi, ale to
    ma byc eksperyment myslowy). Pole na zewnatrz naladowanego
    cylindra czy sfery jest niezerowe. Pole katody jest
    do pominieca, wszysko jest wewnatrz. Siatka na zewnatrz
    bedzie odpychac elektony i w ten sposob regulowac prad.
    Pomiedzy siatka a anoda anoda bedzie przyciagac elektrony.

    > punktowa byc nie moze, skoro ma byc "na zewnatrz".

    Punktowa moze nie, ale jak zrezydnujemy z symetrii calosci to
    moze byc tak mala jak chcemy.

    > Powiedzmy ze moze byc konstrukcja jak sie dla dzieci rysuje -
    > kanapka - plaska katoda, plaska kwadratowa siatka, plaska anoda.
    > Katoda tu moze byc mala ze az punktowa.
    >
    > Tu siatka nie jest zamkniet? powierzchnia, wiec moje rozumowanie sie
    > nie stosuje.

    To polaczenie jest o tyle kluczowe ze trzeba miec odpowiedni
    ladunek katody...

    --
    Waldek Hebisch

  • 23. Data: 2020-07-23 21:16:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam. napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > [...]

    >OK masz racje. Myslalem nie o tym co trzeba. Faktycznie
    >wewnatrz przewodzacej powierchni zamknietej nie na statycznego
    >pola.

    az takiego wniosku to by nie wyciagal, ale moze ta przewodzaca
    powierzchnia cos zmienia.

    >Mi to lawiej widziec z potencjalu, on musi byc staly
    >w calym obszarze objetym powierchnia.

    Hm, musi byc staly na wewnetrzej czesci tej powierzchni, ale czy musi
    byc staly w calej objetosci ?

    No musi, gdyby byl rozny, to gdzies by musialo byc jakies maksimum i
    minimum.
    A w otoczeniu tych punktow dywergencja pola bylaby niezerowa, czyli
    musialby tam byc ładunek.

    Masz racje ... i widac, ze szkolna wiedza sie przydaje :-)

    >Wracajac do lampy: klopot jest dlatego ze myslisz o ladunkach.

    Pole elektryczne bierze sie z ladunkow, a nie z jakis tam potencjałow
    :-)

    >Tzn. z elektrycznie obojetna katoda lampa faktycznie nie
    >powinna dzialac. Ale lampe normalnie sie steruje napieciowo.
    >Ujemne napiecie miedzy katoda i siatka daje ladunek ujemny
    >na siatce i dodatni na katodzie.

    ale jednoczesnie katoda moze byc podlacznona do "masy".
    A ładunek na siatke moze byc wprowadzony jednostronnie - przynajmniej
    tak mi sie wydaje.

    Niestety nie mam zadnej lampy, zeby sprawdzic.

> [...]

    >Jedyna subtelnosc to fakt ze prad steruje sie ladunkiem
    >katody, ktory z kolei zalezy od napiecia miedzy katoda

    No wlasnie - katoda polaczona grubym drutem z innymi czesciami ukladu
    i nie zawsze kontrolowanymi.

> [...]
    >w srodku nie odpycha, ale za to katoda przyciaga, i
    >efekt w postaci sily dzialajacej na elekton jest taki

    I dlatego ciagle mi wychodzi, ze ten drucik od katody jest bardzo
    istotny gdy "przechodzi przez siatke" :-)

    >Nie wiem co chciales napisac.

    Konstrukcje taką, ze mamy w srodku anode, otoczoną siatką, ktora z
    kolei jest otoczona katodą, podgrzewaną

    >Jesli chcialec napisac "nie dziala"

    Chcialem napisac, ze dziala, ale ... moze faktycznie nie powinienem
    sie dziwic - wprowadzimy ladunek na anode, to czemu mialoby nie
    dzialac, wprowadzamy na siatke, to pieknie steruje przeplywem
    elektronow z katody.

    J.

  • 24. Data: 2020-07-23 22:32:43
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Piotr Ga?ka <p...@c...pl> wrote:

    > Mia?em.
    > To czego nie wiedzia?em to jak on na to wpad?. I wygl?da?o, ?e z tego
    > opisu powinno to wynika?, ale jako? brakowa?o mi jednego kroku rozumowania.

    To ze rownania rozniczkowe sa rownowazne z odpowiednimi calkowymi
    bylo wiadome mniej wiecej od czasow Gaussa. Dosc ogolne to bylo
    juz po Maxwellu, ale juz Maxwell mial wskazowke co robic.
    W postaci calkowej w miare widac jak zmienic prawo Ampler'a.
    Dokladniej, biorac obwod z kondensatorem, calka z pola
    magnetyczngo po krzywej ma dac prad przez _dowolna_
    powierzchnie ktorej brzegiem jest ta krzywa. Jak powierzchnia
    przecina przewod to prawo Ampler'a dziala OK. Jak przeprowadzimy
    ja miedzy okladkami kondensatora, to nie ma pradu, a jest
    zmiana pola, ktora jest scisle zwiazana z pradem. No to
    dodajemy czlon ze zmiana pola. Po przeksztalceniu do wersji
    rozniczkowej mamy klasyczne rownania Maxwella...

    Co do fal, to chyba najprosciej wymyslec to nastepujaco.
    Przynajmniej od Fouriera bylo wiadomo ze naturalne jest
    szykanie rozwiazan w postaci eksponenty, tzn. proporcjonalnych
    do

    exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    Pochodne sa takiej samej postaci, tyle ze pomnozone
    przez stala. Szukamy parametrow tak by rownania byly
    spelnione. Biorac

    E = E_0*exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    H = H_0*exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    w prozni z jednego rownania Maxwella widac ze pochodna H
    po t jest prostopadla do E_0 i v = (v_1, v_2, v_3), czyli
    H_0 jest prostopadle do v i E_0 (ta prostopadlosc to
    dlatego ze w rownaniach mamy iloczyn wektorowy). Podobnie,
    z drugiego rownania wychodzi ze E_0 jest prostopadle do
    v i H_0.

    Liczac druga pochodna E po to z dwu rownan dostajemy
    zaleznosc

    mu0*e0*l^2 = v^2

    gdzie v^2 = v_1^2+v_2^2 + v_3^3. Jak ta zaleznosc
    jest spelniona to mamy rozwiazanie rownan (dwa
    pozostale rownania sa spelnione dzieki prostopadlosci).

    By miec ograniczone rozwiazanie l i v musza byc czysto
    urojone. Wtedy mamy fale rozchodzaca sie z predkoscia
    1/sqrt(mu0*e0). Z analizy Fouriera wynika ze dla
    rozsadnych danych poczatkowych przy ustalonym t0 (ograniczonych
    czy o skonczonej energii) dostaniemy rozwiazanie ktore jest
    superpozycja fal. Pozostaje problem czy te rozwiazania
    sa jedyne, szczegolnie jak sie nie chce nic zakladac
    o tym co sie dzieje bardzo daleko. Fizycy czesto sie
    nie przejmuja jedynoscia rozwniazan, argumentujac
    ze z doswiadczenia wiadomo ze natura wybiera tylko
    jedno rozwiazanie. Ale naprawde to problem jest
    w tym czy mamy dosc rownan, czy moze potrzeba jeszcze
    dodatkowe rownania? Na szczescie dla rownan Maxwella
    mozna pokazac ze rozwiazanie zalezy tylko od danych
    w punktach ktore mozna osiagnac z predkoscia swiatla
    i przy tym jest jednoznaczne (np. mozna je wyliczyc
    z analizy Fouriera).

    Powyzsze rozumowanie pokazuje tez ze jest przesuniecie
    fazy miedzy E i H, tak ze gestosc energii jest stala.

    --
    Waldek Hebisch

  • 25. Data: 2020-07-23 22:50:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Jul 2020 20:32:43 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    napisał(a):

> [...]
    > z analizy Fouriera).
    >
    > Powyzsze rozumowanie pokazuje tez ze jest przesuniecie
    > fazy miedzy E i H, tak ze gestosc energii jest stala.

    W jaki sposob wynika?

    Po podreczniki rysuja bez przesuniecia.
    O ile pamietam, to dosc latwo sprawdzic przez podstawienie, ze bez
    przesuniecia spelniaja rownania.

    Zas filozoficznie ... takie narastaje pole magnetyczne w przejsciu
    przez zero, generuje maksymalne pole elektryczne ... ale gdzies obok.

    J.

  • 26. Data: 2020-07-23 23:43:51
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > W jaki sposob wynika?
    >
    > Po podreczniki rysuja bez przesuniecia.
    > O ile pamietam, to dosc latwo sprawdzic przez podstawienie, ze bez

    Ops, za szybko liczylem. Zeby fizyczne wielkosci byly rzeczywiste
    pisze iv i il zamiast v i l (to i to jednoska urojona, nie mylic
    z pradem). Wtedy liczac rotacje E mamy

    iv x E_0 = - il mu0 H_0

    gdzie x to iloczym wektorowy. i sie skraca, czyli

    v x E_0 = -l mu0 H_0

    v jest rzeczywiste, wiec mamy odzielne rownania dla czesci
    rzeczywistej oraz urojonej. Biorac czesc rzeczywista E oraz
    H daje to zgodna faze. Wczesniej jedno i mi sie zgubilo, czyli
    faza sie przesunela...

    --
    Waldek Hebisch

  • 27. Data: 2020-07-24 00:37:57
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > minimum.
    > A w otoczeniu tych punktow dywergencja pola bylaby niezerowa, czyli

    Dokladnie tak

    > Masz racje ... i widac, ze szkolna wiedza sie przydaje :-)

    > Pole elektryczne bierze sie z ladunkow, a nie z jakis tam potencja?ow
    > :-)

    > ale jednoczesnie katoda moze byc podlacznona do "masy".
    > A ?adunek na siatke moze byc wprowadzony jednostronnie - przynajmniej
    > tak mi sie wydaje.

    Zgodzilsmy sie ze pole pochodzace od siatki jest w srodku stale.
    Jak nie ma ladunku na katodzie, to nie ma tez pola. Czyli
    potencjaly katody i siatki sa rowne. Czyli lampa jest sterowana
    zerowym napieciem -- nic dziwnego ze nie ma zmiany pradu...

    To czy katoda jest podlaczona do masy jest nieistotne jak sie
    da zrodlo napieciowe miedzy katoda a siatka. Ladunki w przewodniku
    poplyna tak by potencjaly sie zgodzily, a za roznice potencjalow
    odpowada ladunek katody.

    > Niestety nie mam zadnej lampy, zeby sprawdzic.

    > No wlasnie - katoda polaczona grubym drutem z innymi czesciami ukladu
    > i nie zawsze kontrolowanymi.

    Drucik obwodu katoda-siatka moze byc cieniutki. Taki
    cieniutki drucik daje bardzo male zaburzenie pola. Gruby
    drut to do obwodu katoda-anoda.

    > I dlatego ciagle mi wychodzi, ze ten drucik od katody jest bardzo
    > istotny gdy "przechodzi przez siatke" :-)

    Bez drucika lampa by "chwile" dzialala, pare elektronow by
    ucieklo, potem katoda by sie naladowala dodatnio i pole
    by zatrzymalo reszte elektronow.

    Teoretycznie sterowanie lampy mozna by rozwiazac dajac baterie
    miedzy katoda a siatka. Jak sie da bateryjny odbiornik
    radiowy ze wzmacniaczem to nawet mozna by modulowac sterujac
    radiem. Wtedy nie bedzie drucika ktory przechodzi przez
    siatke: jeden biegun baterii (czy wzmaczniacza) laczymy
    z katoda, drugi z siatka, nic nie przechodzi na zewnatrz.
    Dalej bedzie problem z ladunkiem, ale tym razem na siatce,
    siatka naladuje sie dodatnio i bedzie lapac z powrotem
    elektrony. Jak sie da obwod miedzy siatka i anoda
    by ustalic potencjal i ladunek to powinno dzialac.
    Czyli zamiast drucika przechodzacego przez siatke dwa
    polaczenia do siatki i ogniwo w srodku. Ale po co
    tak kombinowac jak drucik zalatwia sprawe znacznie
    latwiej.

    --
    Waldek Hebisch

  • 28. Data: 2020-07-24 01:09:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Elektrony sie gorzej na potencjalach znaja niz na polach, a sam
    > potencjal to taka funkcjonalna nadbudowa nad polem.

    Tak właśnie jest w klasycznie zbudowanej elektrodynamice, pole jest
    uznawane pierwotne w stosunku do potencjału. To się ładnie wpisuje w
    intuicje dotyczące lokalności zaburzeń pola. Tylko przyroda zdaje się
    wysyłać sygnały, że to potencjał jest pierwotny:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Aharonova-Bohma

    O ile dobrze odczytałem intencje autora z podlinkowanego abstraktu, to
    on te swoje transformatory wymyśla właśnie po to, by pokazać fizyczność
    pola A bez odwoływania się do subtelnych efektów kwantowych.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2020-07-24 01:35:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale jest to strumień rozproszenia - zamyka się poza rdzeniem. Wpływ na
    > nasycenie wynika z tego, że częściowo przechodzi również przez rdzeń.

    No, dokładnie. Strumień rozproszenia przechodzi przez rdzeń, ale nie
    przez cały rdzeń jednocześnie (z punktu widzenia pojedynczej "linii sił
    pola"). Tylko tych linii jest dużo i obejmują różne fragmenty rdzenia.
    Kolektywnie daje to efekt równoważny dodatkowemu strumieniowi
    podmagnesowującemu rdzeń i zauważalne odstępstwo od równań
    transformatora idealnego.

    > I dlatego unikamy w konstrukcjach klasycznych nadmiernego wzrostu
    > indukcyjności rozproszenia.

    Indukcyjności rozproszenia w przetwornicach bez odzysku energii
    rozproszenia unikamy po to, by nie odparować snubberów. Do głębokiego
    nasycenia rdzenia w rozsądnych konstrukcjach jest daleko -- sam dwie
    dekady temu uczyłeś mnie przyjmować 180mT.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2020-07-24 11:53:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-07-23 o 19:50, J.F. pisze:

    > Nie musimy myslec o lampie - wezmy kulisty kondensator.
    > wewnetrzna elektroda niech bedzie polaczona drucikiem z Ziemia, a na
    > zewnetrzna wprowadzmy ladunek z paleczki ...

    Ja cały czas niestety nie rozumiem problemu. Ale dla mnie pole
    elektryczne i elektrostatyczne to to samo.
    A już jakieś równania - widziałem je ostatnio 40 lat temu.

    Czyli - nie musisz mi nic wyjaśniać - nie musisz odnosić się do tego co
    napiszę (bo to, że czegoś nie wiem to mój problem).

    Jak ładunek damy na zewnętrzną elektrodę to on odpowiednio wypchnie lub
    wciągnie ileś tam elektronów z/do wewnętrznej elektrody z ziemi.
    Zrobi się więc większa/mniejsza różnica napięć (dla mnie to jest to samo
    co różnica potencjałów, ale zaczynam podejrzewać, że wy to jakoś
    rozróżniacie) co zmieni gradient pola (po ostatnich wypowiedziach nie
    jestem pewien, czy słowa gradient używam w tym samym znaczeniu - dla
    mnie to jest różnica napięcia (potencjału) na jednostkę odległości.

    Ja w ogóle nie rozumiem o co chodzi z tym problemem drucika
    przechodzącego przez tę kulę.
    Ważne, żeby był dobrze zaizolowany :)
    P.G.