  • 1. Data: 2017-10-24 10:12:49
    Temat: Transformator palący się nagminnie.
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    Cześć;
    znajomy zakupił maszynę (frezarka do drewna) która jest zasilana
    L1,L2,L3,PE bez N. W maszynie pali się transformator 400/220/110V,
    aktualnie zainstalowany jest trzeci, maszyna ma miesiąc.
    Z transformatora jest zasilany hamulec silnika 220V oraz sterowanie
    czyli cewki styczników 110V. Producent twierdzi że to wina instalacji w
    warsztacie i pisze tak:
    It is important to check that the ground wire connected to the
    transformer of our machine is used only as ground wire in the electric
    system of the factory.
    If the ground is used also as neutral wire in the connection with
    another machine, this is certainly the cause of the trouble, because it
    conducts electric current to the transformer.
    Co moim zdaniem jest bez sensu, ale może się nie znam.
    --
    Rgds
    STQ

  • 2. Data: 2017-10-24 10:38:18
    Temat: Re: Transformator palący się nagminnie.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 24 Oct 2017 10:12:49 +0200, Kojletjo napisał(a):

    > Co moim zdaniem jest bez sensu, ale może się nie znam.

    IMHO też jest bez sensu. Maszyna pewnie na wsi zainstalowana? Może się
    pali kiedy wyleci jedna faza?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-10-24 10:40:47
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-10-24 o 10:12, Kojletjo pisze:
> [...]
    > conducts electric current to the transformer.
    > Co moim zdaniem jest bez sensu, ale może się nie znam.

    Maszyna z USA czy z innego kraju?
    Oryginalny transformator jest na 60 Hz czy na 50 Hz?
    Jaką ma moc?
    Jaką moc pobiera transfomator na luzie?

    yabba

  • 4. Data: 2017-10-24 10:52:03
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    W dniu 24.10.2017 o 10:40, yabba pisze:

    > Maszyna z USA czy z innego kraju?
    > Oryginalny transformator jest na 60 Hz czy na 50 Hz?
    > Jaką ma moc?
    > Jaką moc pobiera transfomator na luzie?
    Maszyna włoska 50Hz
    160VA
    Pomierzę dopiero w weekend jak do niej pojadę.

    --
    Rgds
    STQ

  • 5. Data: 2017-10-24 10:54:21
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    > IMHO też jest bez sensu. Maszyna pewnie na wsi zainstalowana? Może się
    > pali kiedy wyleci jedna faza?

    Nawet jeżeli wyleci faza to powinien się trafo wyłączyć, jest podłączony
    pomiędzy dwie fazy, zanik fazy byłby groźny dla silnika.

    --
    Rgds
    STQ

  • 6. Data: 2017-10-24 11:00:44
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-10-24 o 10:52, Kojletjo pisze:

    > Maszyna włoska 50Hz
    > 160VA
    > Pomierzę dopiero w weekend jak do niej pojadę.

    Transformator połączony w gwiazdę?
    Punkt wspólny uzwojeń nigdzie nie podłączony?

    yabba

  • 7. Data: 2017-10-24 11:04:15
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    W dniu 24.10.2017 o 11:00, yabba pisze:

    > Transformator połączony w gwiazdę?
    > Punkt wspólny uzwojeń nigdzie nie podłączony?
    Transformator jednofazowy uzwojenie pierwotne 400V i dwa wtórne 220V i 110V
    on jest tylko do sterowania i hamulca silnika.

    --
    Rgds
    STQ

  • 8. Data: 2017-10-24 12:16:14
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-10-24 o 11:04, Kojletjo pisze:

    > Transformator jednofazowy uzwojenie pierwotne 400V i dwa wtórne 220V i 110V
    > on jest tylko do sterowania i hamulca silnika.

    Jeśli jest na pewno na 400V i podłączony międzyfazowo, to muszą być
    jakieś czary.
    Jak się domyślam, to napięcia zasilające są w normie?
    Które uzwojenie się przepala? Pierwotne?
    Uzwojenie jest jednoczęściowe czy dzielone?
    Co jest przed transformatorem? Mechaniczny wyłącznik główny maszyny?
    Może w fabryce go źle podłączyli i przy każdej wymianie jest powtarzany
    ten sam błąd?

    yabba

  • 9. Data: 2017-10-24 12:32:02
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    W dniu 24.10.2017 o 12:16, yabba pisze:

    > Jeśli jest na pewno na 400V i podłączony międzyfazowo, to muszą być
    > jakieś czary.
    > Jak się domyślam, to napięcia zasilające są w normie?
    > Które uzwojenie się przepala? Pierwotne?

    Nie wiem.

    > Uzwojenie jest jednoczęściowe czy dzielone?

    Trzy oddzielne uzwojenia.

    > Co jest przed transformatorem? Mechaniczny wyłącznik główny maszyny?

    Wyłącznik główny i 2x bezpiecznik oddzielnie na każdą fazę, wtórne też
    zabezpieczone bezpiecznikami a pali się transformator.

    > Może w fabryce go źle podłączyli i przy każdej wymianie jest powtarzany
    > ten sam błąd?

    I moim zdaniem tak właśnie jest że pomylili uzwojenia, błędnie oznaczyli
    przewody ale piszą że klient ma złą instalację.

    --
    Rgds
    STQ

  • 10. Data: 2017-10-24 12:51:14
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-10-24 o 12:32, Kojletjo pisze:

    > Nie wiem.

    Czyli, ktoś inny robił wcześniejsze wymiany?

    > Trzy oddzielne uzwojenia.

    Źle zadałem pytanie: Czy uzwojenie pierwotne jest jednoczęściowe czy
    kilkuczęściowe? Czy można pomylić się w konfiguracji wejścia transformatora?

    > Wyłącznik główny i 2x bezpiecznik oddzielnie na każdą fazę, wtórne też
    > zabezpieczone bezpiecznikami a pali się transformator.

    Czyli nie ma żadnej elektroniki, która mogłaby wprowadzać składową stałą.

    > I moim zdaniem tak właśnie jest że pomylili uzwojenia, błędnie oznaczyli
    > przewody ale piszą że klient ma złą instalację.

    Ale wtedy napięcia wyjściowe byłyby za duże i dym leciałby z uzwojeń
    styczników.

    Dziwne bardzo. Trzeba zacząć od zmierzenia napięcia zasilania i napięć
    wyjściowych.

    yabba