    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Uwaga na dyski WD RED NAS(a może i inne ze stajni WD)
    Date: Tue, 21 Apr 2020 09:08:05 +0200

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 21 Apr 2020 00:28:24 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5e9e2221$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    >"Olaf Frikiov Skiorvensen" j...@4...com

    red-hdds-use-slow-smr-tech

    >Pisze dwie ścieżki naraz? -- dobrze rozumiem? Zanim coś zapisze,
    >przeczyta sąsiednią ścieżkę, by następnie zapisać obie ścieżki naraz?
    >
    >Od jakiego czasu stosowana jest ta technologia SMR?
    >Mam nadzieję, że nie kupiłem SMR. (szybki odczyt,
    >małe opóźnienia i czasochłonny zapis?)

    Nie do końca.
    To jest zapis dachówkowy, wytłumaczone masz tu(w miarę zwięźle):
    https://www.synology.com/pl-pl/knowledgebase/DSM/tut
    orial/Storage/PMR_SMR_hard_disk_drives
    SMR ma swoje zalety, ale ma też sporo wad, dysk SMR potrzebuje czasu na reorganizację
    zapisywanych danych(można powiedzieć, że dysk pisze bezpośrednio do wydzielonego
    bufora,
    a potem przepisuje dane w miejsce docelowe, co(po zapełnieniu bufora) może spowodować
    drastyczny spadek wydajności(normalnie, reorganizacja odbywa się w stanie
    bezczynności).
    Taki dysk jest idealny do archiwizacji danych(piszesz raz, a odczytujesz wiele razy),
    natomiast na dysk systemowy średnio się nadaje. Zapis ma większą gęstość, więc,
    teoretycznie, jednostka pojemności takiego dysku jest tańsza, niż jednostka
    pojemności
    dysku PMR(CMR).
    Producenci dysków "zapomnieli" umieszczać info o technologii zapisu w dokumentacjach,
    przez co jest mała afera. Pół roku temu, jak kupowałem większy dysk, to miałem spore
    kłopoty z odszukaniem info o tym, które modele są CMR/PMR, a które SMR.
    Jako bazę do poszukiwań, odwiedzam tą witrynę:
    https://winfuture.de/preisvergleich/?cat=hde7s
    Możesz wyfiltrować dyski pod względem technologii zapisu, tu 8TiB+CMR(conventional
    magnetic recording):
    https://winfuture.de/preisvergleich/?cat=hde7s&xf=13
    745_8000%7E8457_Conventional+Magnetic+Recording+(CMR
    )
    Oczywiście wynik trzeba potwierdzić na innych witrynach(testy, grupy dyskusyjne itp).