  • Data: 2017-11-20 19:02:12
    Temat: Re: W??czanie silnika dalekopisu
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    > Cos w tym jest ... ale czy nie zadziala w druga strone ?
    >
    > Bo faktycznie - przy rezystancyjnym obciazeniu to dziala tak, ze po
    > wyzwoleniu optotriak ma na sobie jakies znikome napiecie, ktore w
    > pewnym momencie sie zeruje i zmienia bieguny - jak w tym momencie LED
    > swieci, to triak sie powinien otworzyc.
    > Jak napiecie jest wyzsze - to juz nie nie powinien.
    >
    > A z cewka tu mamy bardzo szybki wzrost napiecia.

    Nie znam detali konstrukcji optotriakow (tzn. jak dziala
    ten uklad zalaczania w zerze). Ale z tego co
    rozumiem to optotriak moze sie wlaczyc w miare szybko
    (rzedu mikrosekundy). Jak sie wlaczy to napiecie juz
    nie narasta tak szybko, prad jest ograniczony przez
    cewke i spadek napiecia na optotriaku jest maly. Przy
    tym gasik ogranicza tempo wzrostu napiecia na optotriaku.
    Producenci optotriakow podaja przykladowe gasiki do
    obciazen indukcyjnych, wiec mozna przyjac ze z takim
    gasikiem optotriak ma dosc czasu by sie wlaczyc.

    > A tego to nie jestem pewien. Wylaczenie w koncu w zerze pradu.

    Czego? Tego 700V? Przy wylaczaniu w zerze pradu indukcyjnosc
    i pojemnosci rownolegle do triaka (czyli co najmniej pojemnosc
    pasozytnicza triaka) robia z obwod rezonansowy w ktorym pojawiaja
    sie drgania gasnace z poczatkowa amplituda rowna napieciu V_0
    zasilania w momencie wylaczenia. Po pol okresu tego obwodu
    napiecie na indukcyjnosci i zasilanie sie dodaja i na triaku
    dostaje sie w przyblizeniu 2V_0. Jak duza indukcyjnosc to
    zero pradu to szczyt napiecia, czyli triak musi wytrzymac
    (przez pare mikrosekund) podwojone napiecie szczytowe sieci.

    W szereg z optotriakiem daje sie opornik, zas kondesator
    gasika dobiera tak by stala obwodu RC byla wieksza od
    okresu drgan na triaku. Wtedy optotriak dostaje usrednione
    napiecie i szczyty sa duzo nizsze niz na triaku. Dla
    triaka opor szeregowy nie moze byc duzy i gasik jest
    mniej skuteczny. W zasadzie, prosciej jest dac triak na
    dostatecznie wysokie napiecie i malutki gasik albo nic
    (jak triak jest snubberless).

    > ale tam indukcyjny czy synchroniczny jednak.
    > Owszem - pewnie skladowa rezystancyjna ma spora, bo moc raczej mala,
    > tym niemniej nam wystarczy troche skladowej indukcyjnej aby bylo
    > ryzyko cudow.

    Przy silniku, jak mamy cos fi np. 0.7 to w zerze pradu mamy 0.71
    szczytowego i przy wylaczaniu zamiast triaka 800V (jak przy
    czysto indukcyjnym) wystarczy triak 600V. Czyli jest latwiej,
    ale dalej trzeba gasik czy triak snubberless.
    Jak ktos da zwykly triak 400V bez gasika to moga byc cuda...

    --
    Waldek Hebisch