  • Data: 2017-11-20 16:23:19
    Temat: Re: W??czanie silnika dalekopisu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To nie powinno byc problemem. Szybkie narastanie napiecia jest
    >problemem zaraz po wylaczeniu. Po wlaczeniu triaka (zakladajac
    >ze prad jest dostatecznie duzy by triak sie faktycznie wlaczyl)
    >optotriak sie wylacza i w momencie gdy triak sie wylacza optotriak
    >byl juz przez sporo czasu wylaczony.

    Cos w tym jest ... ale czy nie zadziala w druga strone ?

    Bo faktycznie - przy rezystancyjnym obciazeniu to dziala tak, ze po
    wyzwoleniu optotriak ma na sobie jakies znikome napiecie, ktore w
    pewnym momencie sie zeruje i zmienia bieguny - jak w tym momencie LED
    swieci, to triak sie powinien otworzyc.
    Jak napiecie jest wyzsze - to juz nie nie powinien.

    A z cewka tu mamy bardzo szybki wzrost napiecia.

    > Do tego moc strat w gasiku
    >optotriaka moze byc spora czescia mocy optotriaka, czyli gasik
    >moze skuteczeniej dzialac. W efekcie np. moze wystarczyc
    >optotriak 600V pomimo tego ze triak musi byc 800V (przy duzej
    >indukcynosci mozna sie spodziewac 700V na triaku).

    A tego to nie jestem pewien. Wylaczenie w koncu w zerze pradu.

    >Przy tym silniki nie sa az tak bardzo indukcyjne, komutatorowe
    >to chyba gdzies kolo 1/10 skladowj indukcyjnej, silniki
    >indukcyjne tez maja cosinus fi sporo ponizej 1.

    ale tam indukcyjny czy synchroniczny jednak.
    Owszem - pewnie skladowa rezystancyjna ma spora, bo moc raczej mala,
    tym niemniej nam wystarczy troche skladowej indukcyjnej aby bylo
    ryzyko cudow.

    > Waldek Hebisch

    J.