  • 1. Data: 2017-11-17 11:15:13
    Temat: Włączanie silnika dalekopisu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wróciłem ostatnio do projektu swojego interfejsu dalekopisowego.
    Projektuję właśnie PCB, która zastąpi prowizoryczną płytkę prototypową.
    Dodaję przy tej okazji kilka nowych funkcji, m.in. włączanie silnika
    dalekopisu z poziomu mikrokontrolera. I właśnie tutaj natknąłem się na
    pewne wątpliwości, które chciałem rozwiać.

    1) Zakładam wykorzystanie optotriaka z wykrywaniem zera (MOC3041)
    sterującego triakiem, który będzie załączał silnik. Nie udało mi się
    jednak dotrzeć do dokładnych parametrów silnika stosowanego w T100. Wiem
    właściwie tylko tyle, że został zaprojektowany z myślą o pracy przy
    napięciu AC 220V, nie znam jednak jego mocy.
    Nie mam w chwili obecnej możliwości wykonania wymiarów (brak dostępu do
    sprzętu), a i tak chciałbym dać tutaj rozsądny zapas. Czy coś w rodzaju
    standardowego BT138 będzie odpowiednim rozwiązaniem?
    2) Jak powinien wyglądać gasik dla takiego silnika? Jaki kondensator
    (typ i parametry) oraz rezystor powinienem zastosować?

  • 2. Data: 2017-11-17 13:32:40
    Temat: Re: Włączanie silnika dalekopisu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >na
    >pewne wątpliwości, które chciałem rozwiać.

    >1) Zakładam wykorzystanie optotriaka z wykrywaniem zera (MOC3041)

    to niekoniecznie jest dobry pomysl.
    daj podstawke I kup od razu taki bez wykrywania.

    Albo daj przekaznik, to nie bedzie problemow :-)

> [...]
    >rodzaju
    >standardowego BT138 będzie odpowiednim rozwiązaniem?

    Mysle ze tak - ten silnik ma jakies 100W

    >2) Jak powinien wyglądać gasik dla takiego silnika? Jaki kondensator
    >(typ i parametry) oraz rezystor powinienem zastosować?

    Duzy :-)
    A jeszcze sa "snubberless triac"

    J.

  • 3. Data: 2017-11-17 14:38:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.11.2017 13:32, J.F. wrote:

    > to niekoniecznie jest dobry pomysl.
    > daj podstawke I kup od razu taki bez wykrywania.

    Mogę zapytać dlaczego? Wydawało mi się, że włączanie/wyłączanie
    urządzenia w zerze jest wskazane. No chyba, że chodzi o coś związanego
    ze specyfiką obciążenia indukcyjnego?

    > Albo daj przekaznik, to nie bedzie problemow :-)

    Jaka jest żywotność takiego przekaźnika, w porównaniu do triaka?

    > Duzy :-)

    To znaczy? ;)

  • 4. Data: 2017-11-17 19:30:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 17 Nov 2017 14:38:17 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Mogę zapytać dlaczego? Wydawało mi się, że włączanie/wyłączanie
    > urządzenia w zerze jest wskazane. No chyba, że chodzi o coś związanego
    > ze specyfiką obciążenia indukcyjnego?

    specyfika
    -w normalnej pracy to w zerze napiecia przez cewke ciagle plynie prad,
    ktory dopiero zanika, przechodzi przez zero, narasta ... a jestesmy
    juz po kawalku polokresu okresu i do jego konca juz niecaly.
    Jak wlaczysz dokladnie w zerze, to mamy caly polokres napiecia,
    prad narasta dluzej, grozi nam nasycenie zera, oraz przez pewien czas
    jest spora skladowa stala.

    -przychodzi zero napiecia, ale prad ciagle plynie, tyle ze juz spada.
    Prad dochodzi do zera, a w sieci powiedzmy 50V.
    triak sie wylacza, napiecie na nim blyskawicznie rosnie do tych 50V
    .. i otworzy sie optotriak teraz, czy poczeka do zera napiecia ?

    > Jaka jest żywotność takiego przekaźnika, w porównaniu do triaka?

    Trudno powiedziec. Czasem triak pracuje latami, czasem pada
    blyskawicznie :-)

    A przeciez caly dalekopis masz na przekaznikach.

    J.

  • 5. Data: 2017-11-19 18:56:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.11.2017 19:30, J.F. wrote:

> [...]
    > triak sie wylacza, napiecie na nim blyskawicznie rosnie do tych 50V
    > .. i otworzy sie optotriak teraz, czy poczeka do zera napiecia ?

    Hmm... Twoim zdaniem powinien w takim razie zrezygnować z zestawu
    optotriak-triak, czy po prostu odpuścić sobie stosowanie optotriaka z
    funkcją wykrywania zera?

    Bo jakby nie patrzeć - izolacja galwaniczna zapewniana przez optotriak
    to całkiem fajny dodatek do układu.

    W przypadku zastosowania przekaźnika niby też można dać izolację
    optyczną - popularne moduły do Arduino wykorzystują czasem zestaw
    transoptor-tranzystor-przekaźnik, ale co to za izolacja, skoro
    fototranzystor transoptora i tranzystor sterujący cewką przekaźnika są
    podłączone do tego samego VCC, co cała reszta układu? W przypadku
    uszkodzenia przekaźnika napięcie sieci i tak może pójść na elektronikę
    cyfrową, a przecież m.in. przed tym ma chronić optoizolacja...

  • 6. Data: 2017-11-19 20:21:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Nov 2017 18:56:26 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Hmm... Twoim zdaniem powinien w takim razie zrezygnować z zestawu
    > optotriak-triak, czy po prostu odpuścić sobie stosowanie optotriaka z
    > funkcją wykrywania zera?

    Moim zdaniem to powinienies sie liczyc z klopotami przy optoriaku z
    wykrywaniem zera i przygotowac sobie plan B.

    > Bo jakby nie patrzeć - izolacja galwaniczna zapewniana przez optotriak
    > to całkiem fajny dodatek do układu.

    Przekaznik tez izoluje :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-11-19 22:34:40
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 17.11.2017 o 19:30, J.F. pisze:
    [...]
> [...]
    > triak sie wylacza, napiecie na nim blyskawicznie rosnie do tych 50V
    > .. i otworzy sie optotriak teraz, czy poczeka do zera napiecia ?

    W datasheecie jest napisane, że jeżeli napięcie między pinami 4 i 6 jest
    większe od 5V, to optotriak się nie włączy. A to może spowodować, że
    będzie się włączał co drugi półokres, i mamy piękną składową stałą.
    Gasik zmniejszy dU/dt, ale trudno przewidzieć, jak taki układ się zachowa.

    p.p.

  • 8. Data: 2017-11-20 08:59:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Nov 2017 22:34:40 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    > będzie się włączał co drugi półokres, i mamy piękną składową stałą.
    > Gasik zmniejszy dU/dt, ale trudno przewidzieć, jak taki układ się zachowa.

    Trudno przewidziec, przejscie przez zero ciagle jest, jesli LED stale
    swieci ...

    dU/dt szkodzi tez samemu triakowi - moze sie wlaczyc nieproszony.

    Ktos tu niedawno publikowal zdjecia SSR, tam dwa tyrystory byly ...
    ale czy im duze dU/dt nie szkodzi ?

    J.

  • 9. Data: 2017-11-20 11:50:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-11-20 o 08:59, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > dU/dt szkodzi tez samemu triakowi - moze sie wlaczyc nieproszony.
    >
    > Ktos tu niedawno publikowal zdjecia SSR, tam dwa tyrystory byly ...

    Tyrystor i triak to dwie różne bajki.
    W kwestii zasadniczej: po co włączanie w zerze przy obciążeniu
    indukcyjnym ;-)

    P.P.

  • 10. Data: 2017-11-20 12:09:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Tyrystor i triak to dwie różne bajki.

    Pod wzgledem dU/dt to zdaje sie podobna.

    >W kwestii zasadniczej: po co włączanie w zerze przy obciążeniu
    >indukcyjnym ;-)

    Otoz to - moze bardziej zaszkodzic niz pomoc.

    Gdyby sie jednak kolega uparl na polprzewodniki ... lepszy triak czy
    dwa tyrystory/SSR z dwóch tyrystorow ?

    A silnik malutki, mysle ze 100W nawet nie ma ... zadne obciazenie :-)

    J.