  • 21. Data: 2009-09-23 08:44:05
    Temat: Re: Warunki zastosowania monoblocku?
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    K.K. wrote:

    > IMO efektywna to ta widziana przez satelitę. Przykładowo ta 80x90
    > może się okazać 80x75, a inna 80x82.

    Zgadza się, nie mniej jednak zatelita powinien widzieć koło ;-)

    > Dla zezującej satelity
    > odpowiednio 77x74 i 77x81.

    A to już inny przypadek.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 22. Data: 2009-09-23 08:46:21
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Big Jack wrote:
    > W wiadomości
    news.neostrada.pl

    > A czemu twierdzisz, że ileś tam cm z jej wysokości nie spełnia żadnej
    > roli w odbijaniu sygnału?

    Nie nie nie. Te dodatkowe centymetry rekompensują straty jakie wprowadza
    pochylenie czaszy względem wiązki sygnału innego niż kąt prosty. W
    uproszczeniu antene 80x90 satelita "widzi" jako koło 80cm.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 23. Data: 2009-09-23 19:52:31
    Od: crazy <c...@g...pl>

    ETkarczy pisze:

    > tak.
    > Czyli w Polsce monobloki na 6st nie przydadzą się do odbioru HB+Astra ?

    A to ciekawe. Jakoś tysiące ludzi ma i im działa. :)

    > no, pierwszy zrobił się trochę długi i się połamał
    > dałem supersedes z krótszym

    Monoblock zadziała na każdej antenie o rozmiarze 80 - 90 cm (w pionie) i
    73-85 cm (w poziomie)

  • 24. Data: 2009-09-23 22:09:08
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witam Serdecznie.

> [...]
    ml widać że
    | rostaw zmienia się (na wschód rośnie) i w np. Warszawie jest 7.81st.

    6 st. jest to rozstaw satelitów na orbicie:
    (19,2 - 13) ~ 6 st.

    Zobacz:
    [Zezowanie od Thora do Hispasata - jak ?]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/thr_hisp.
    html

    Dla polnocno-wschodniej Polski (Jastrzebia Gora, Hel, Sejny)
    - roznica azymutow dla HB-A1 jest najmniejsza ~7,6 st.
    dla poludnia (Zakopane) najwieksza ~8,2st.

    W dla anteny offset ~85cm, rozstaw optymalny:
    Hel ~6,2cm; Zakopane ~6,7cm. Czyli 0,5cm roznicy.

    Natomiast elewacja: na wschodzie (Babia Gora, Hrubieszow)
    +0,7st {0,6cm}; zachod (Bielinek) -0,2st {~0,1cm}
    Czyli 0,8cm roznicy w pionie.

    Typowy LNB ma rozstaw 6,5cm.

    Poniewaz sygnal z Astry 19,2 i HB jest bardzo silny
    (wystarcza czesto antena 30cm), to praktycznie mozna
    odebrac sygnal na monobloku, z anten 75-120cm.

    Jezeli ktos chce odebrac b.slaba TVP (DVB-S2/8PSK) to
    powinien wybrac kierunek glowny Astra.

    Tym bardziej, ze na kierunku 23.5E znajduje sie Astra 1E:
    http://www.lyngsat.com/astra1e.html
    z poteznym transponderem tp 59
    "Luxe TV HD" 10862 H, 22000-5/6 MPEG-4/HD

    Zez rozmywa, z wiatr wieje z zachodu przesuwajac antene
    na wschod.

    Pzdr.J.P.
    ps
    łami głófka:
    Dlaczego na orbicie 6st., Hel ~7,6 st., Zakopane ~8,2st. ???
    Czym bardziej do rownika tym wiekszy kat zeza ???

  • 25. Data: 2009-09-23 23:17:42
    Od: ETkarczy <e...@g...pl.invalid>

    Jerzy Pastusiak napisał(a):

> [...]
    > (19,2 - 13) ~ 6 st.
    >
    > Zobacz:
    > [Zezowanie od Thora do Hispasata - jak ?]

    Dzieki za link, przydatne rzeczy :)

    > Dla polnocno-wschodniej Polski (Jastrzebia Gora, Hel, Sejny)
    > - roznica azymutow dla HB-A1 jest najmniejsza ~7,6 st.
    > dla poludnia (Zakopane) najwieksza ~8,2st.

    Złapałem. Tam jest dalej do satelitów na orbicie geostacjonarnej,
    więc odległości kątowe między nimi są mniejsze.

> [...]
    >
    > Natomiast elewacja: na wschodzie (Babia Gora, Hrubieszow)
    > +0,7st {0,6cm}; zachod (Bielinek) -0,2st {~0,1cm}

    Rozumiem że zaniedbujemy różnice w kątach? Monobloki wogóle to
    uwzględniają? Teoretycznie powinny, ale na zdjęciach wygląda że są
    równoległe.. Czy mają też odpowiednio przygotowane kąty polaryzacji?

    > Poniewaz sygnal z Astry 19,2 i HB jest bardzo silny
    > (wystarcza czesto antena 30cm), to praktycznie mozna
    > odebrac sygnal na monobloku, z anten 75-120cm.

    Czyli antena: Czasza satelitarna offsetowa 80-85cm firmy FAMAVAL
    Wymiary czaszy 845x795mm
    Wymiary reflektora 779x730mm
    Ogniskowa 530mm
    będzie najlepsza (optymalna), czy jakaś inna będzie lepsza?

    > Zez rozmywa, z wiatr wieje z zachodu przesuwajac antene
    > na wschod.

    Haiku?

    --
    ETkarczy

  • 26. Data: 2009-09-24 05:42:30
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Mikolaj Tutak pisze:
> [...]
    > pochylenie czaszy względem wiązki sygnału innego niż kąt prosty. W
    > uproszczeniu antene 80x90 satelita "widzi" jako koło 80cm.

    też nie do końca, offsetowa ma dwie ogniskowe by nie patrzyła
    w pod takim katem w niebo i nie zalegał na niej śnieg i woda.
    dzięki podwójnemu ogniskowaniu jest znacznie pochylona w dół.

    --
    pozdrawiam. pawell32
    Debian Lenny, Gnome, Compiz-Fusion

  • 27. Data: 2009-09-24 09:17:25
    Od: a...@p...pl

    On Fri, 18 Sep 2009 19:03:33 +0200, a...@p...pl wrote:

    >niby tak, ale w takim monoblocku nie da sie ustawic (skorygowac) skosu
    >konwertera. Wiec dla spotbeam z Astry (dla tvp platformy) moze byc
    >kiepsko w niektrorych przypadkach. Dla swietego spokoju ja bym bral 2
    >oddzielne konwertery.

    no chyba, ze Astra w osi a HB na zezie

    --
    ThinkXtra

  • 28. Data: 2009-09-24 09:34:33
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 24 Sep 2009 07:42:30 +0200, pawell32 <p...@w...pl> wrote:

    >też nie do końca, offsetowa ma dwie ogniskowe by nie patrzyła
    >w pod takim katem w niebo i nie zalegał na niej śnieg i woda.
    >dzięki podwójnemu ogniskowaniu jest znacznie pochylona w dół.

    z tego co mi wiadomo, to powierzchnia antey offsetowej jest fragmentem
    powierzchni z anteny parabolicznej. W paraboli jest ognisko (prime
    focus) i wlasnie tam umieszczany jest konwerter. I nawet jak bysmy z
    takiej paraboli (duzej) wycieli fragment (pod offset) to i tak
    konwerter powinien byc w tym samym miejscu, aby dana powierzchnia
    (krzywizna czasy) skupiala wiazke w tym samym miejscu.

    Zezowanie to juz nie skupia "idealnie" wiazki - jakosc tego
    ogniskowania jest gorsza i wiazka na konwerterze sie rozmywa. I
    dlatego np do odbioru spotbeam tvp powinno sie montowac konwerter w
    osi, a zezowac na HB. To w takiej sytuacji, gdy sygnal jest slaby i
    potrzeba "wycisnac" kazdy ulamek dB sygnalu.

    Wszyscy sie przyzwyczaili, ze nawet bylejak ustawiona antena
    satelitarna dawala mozliwosc odbioru. Dla spotbeam trzeba wiekszej
    precyzji.

    Wiec jak monoblock dziala na mniejszych i wiekszych czaszach niz
    zalecane to jest tylko zasluga silnego sygnalu, dobrego FEC'a
    (korekcji).

    Pytanie moje: dlaczego monoblocki nie sa produkowane z "minimalna"
    korekcja rozstawu? Bo pewnie musialyby byc pare zlotych drozsze.

    --
    ThinkXtra

  • 29. Data: 2009-09-24 19:54:44
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj.

    Fajnie to wszystko opisales. Masz talent :)

    On Thu, 24 Sep 2009, a...@p...pl wrote:

> [...]
    | konwerter powinien byc w tym samym miejscu, aby dana powierzchnia
    | (krzywizna czasy) skupiala wiazke w tym samym miejscu.

    Typowy offset to cos takiego:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/offs_p
    arb.gif
    ze strony:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/

    Sa jeszcze anteny wieloogniskowe - multifocous, o odpowiednio
    uksztaltowanej powierzchni talerza:
    http://www.satlex.de/pl/triax-pic_13.html

    czy toroidalne:
    http://www.satlex.de/pl/wavefrontier-page_1.html

    | Zezowanie to juz nie skupia "idealnie" wiazki - jakosc tego
    | ogniskowania jest gorsza i wiazka na konwerterze sie rozmywa.

    Jest to tez pewna zaleta - mozna bylo na jednym LNB odebrac
    dwa kierunki, np: Sirius - 5 st.E i Eutelsat W3A - 7 st.E,
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/4lnb.htm
    czego nie uda sie zrobic na wyprofilowanym talerzu.

    | dlatego np do odbioru spotbeam tvp powinno sie montowac konwerter w
    | osi, a zezowac na HB. To w takiej sytuacji, gdy sygnal jest slaby i
    | potrzeba "wycisnac" kazdy ulamek dB sygnalu.

    Jest jeszcze bardzo ciekawa cecha tego rozmycia - jest niesymetryczne:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/test/a2_z
    ez_01.gif

    pomiary zrobilem jak podane tutaj:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/sn

    wykorzystujec ubiegloroczne jesienne olsnienie (zbliza sie):
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/2x_roczni
    e/wstep.html

    Rozmycie w przypadku Astry 19,2E na zezie, jest niekorzystne dla
    kierunku zaklocajacego: Astra 1E - 23,5E, tp 59,
    "Luxe TV HD" 10862 H, 22000-5/6 MPEG-4/HD

    | Wszyscy sie przyzwyczaili, ze nawet bylejak ustawiona antena
    | satelitarna dawala mozliwosc odbioru. Dla spotbeam trzeba wiekszej
    | precyzji.

    Niestety, aktualna polityka "Drag Nach Osten" (pol. "Na Kowno")
    wyrzuca Szczecin poza wiazke glowna - antena musi byc min. 80 cm.
    Moze jeszcze dostroja wiazke.

    | Wiec jak monoblock dziala na mniejszych i wiekszych czaszach niz
    | zalecane to jest tylko zasluga silnego sygnalu, dobrego FEC'a
    | (korekcji).

    Dokladnie.

    | Pytanie moje: dlaczego monoblocki nie sa produkowane z "minimalna"
    | korekcja rozstawu? Bo pewnie musialyby byc pare zlotych drozsze.

    Bo jest to tania masowka, a mozesz sobie kupic LNB z DiSEqC
    (pol. dajsekiem} w srodku, np:

    [Universal Single Maximum DiSEqC V-11]
    [z wbudowanym przełącznikiem DiSEqC 1.0]
    http://www.hollex.pl/index.php?page=prod&kat=23&id=5
    12

    Pzdr.J.P.

  • 30. Data: 2009-09-24 20:19:25
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Thu, 23 Sep 2009, ETkarczy wrote:

    | Złapałem. Tam jest dalej do satelitów na orbicie geostacjonarnej,
    | więc odległości kątowe między nimi są mniejsze.

    Tak jest :-)
    Gdyby Ziemia bylaby punktem to zawsze byloby 6 st.
    Nie jest, wiec przesuwajac sie w kierunku satelit, kat rosnie.

    Sprobuj pomyslec jaki bylby ten kat dla odleglosci 10 km od HB.

    | Rozumiem że zaniedbujemy różnice w kątach? Monobloki wogóle to
    | uwzględniają? Teoretycznie powinny, ale na zdjęciach wygląda że są
    | równoległe. Czy mają też odpowiednio przygotowane kąty polaryzacji?

    Zaklada sie, ze sygnal jest na tyle silny, ze nie robi to roznicy.
    (Sa tez monobloki dla 3 st.)

> [...]
    | Wymiary reflektora 779x730mm
    | Ogniskowa 530mm
    | będzie najlepsza (optymalna), czy jakaś inna będzie lepsza?

    Powinna byc OK.

    Moze byc problem z transp. TVP 59 (10,862 GHz, pol. H, SR 22000,
    FEC 5/6, DVB-S2/8PSK), ale to jedna wielka zagadka, co tam jeszcze
    politycy wymysla, a pogoda zweryfikuje.

    Pzdr.J.P.