  • 51. Data: 2018-05-26 02:05:19
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-05-24 o 17:29, m...@g...com pisze:

    > Pomyłka. Oczywiście, że odwrotnie :)

    To obróć wentylator o 180 stopni :D

  • 52. Data: 2018-05-26 07:07:30
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 24 maja 2018 07:16:00 UTC-5 użytkownik m...@g...com napisał:
    > Witam,
    >
    > Chciałbym suszyć drewno do kominka w piwnicy i wpadłem na pomysł, żeby intensywnie
    wentylować piwnicę w trakcie suchych dni. W tym celu zamierzam zainstalować
    wentylator wyciągający powietrze na jednym z okien.

    > Chcę, żeby wentylator był załączony tylko wówczas, gdy wilgotność względna na
    zewnątrz budynku jest znacznie większa od wilgotności w piwnicy, np. wentylator
    pracuje tylko wówczas, gdy różnica wilgotności względnych jest większa niż 10 punktów
    procentowych.

    > Mam nieduże doświadczenie w elektronice, ale wiem, że żeby zrealizować swój pomysł
    na pewno będę potrzebował dwóch czujników wilgotności: jeden byłby zainstalowany w
    piwnicy, drugi na zewnątrz budynku. Czy warunek z 10% różnicy wilgotności dałoby się
    zrealizować np. przy pomocy czujników analogowych i jakiegoś komparatora czy też musi
    to być zrobione cyfrowo na jakimś mikrokontrolerze?

    > Proszę o podpowiedzi jak podejść do tematu bo słabo się znam na elektronice.
    >
    > Wojciech

    Szefie, zrob sobie prosty test.
    Wez wiaderko z woda i miske z mokra szmata, wstaw do tej piwnicy i poczekaj 2-3 dni
    aby zobaczyc co sie dzieje.

    Jak woda w wiaderku zacznie parowac, fajnie. Jak ci sie szmata wysuszy, extra.
    Jak szmata zaplesnieje, to wiesz ze bedzie ciezej suszyc te deski w tej piwnicy w
    porownaniu do podworka bo na podworku ta szmata nie zaplesnieje.

    Cale to przekonywanie widze ze nic nie daje. Ja rozumiem co sobie umysliles i sadze
    ze w pewnych warunkach to ma sens.
    Ma sens jak bedziesz grzal te piwnice cieplym powietrzem z zewnatrz.
    Tyle ze to ci zejdzie dlugo a pozadany rezultat moze byc osiagalny tylko czasem.

    Sam mam stary murowany z kamienia dom.
    Jak jeszcze mialem rejestracje temperatur to widzialem ze dopiero gdzies na przelomie
    lipca/sierpnia temperatura w domu sie podnosila na tyle aby dobic do sredniej
    temperatury zewnetrznej. A drzwi i okna byly otwarte cale dni (zamkniete noca).

    To jest okolo 3 miesiecy czasu aby te warunki zmienic.
    Da sie, ale moze nie starczyc aby ci te deski suszyc.

    Podobnie w druga strone. Czasem pierwsze palenie w piecu odbywalo sie po 2tygodniach
    chlodnej jesiennej pogody bo mury byly nagrzane.

    Jak mozesz to zrob jak Roman napisal, altanka/wiata na zewnatrz i susz tam. Wyjdzie
    pieknie i za prawie darmo.

  • 53. Data: 2018-05-26 10:45:11
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    > Uzyl bym pacanie dwoch analogowych czujnikow wilgotnosci, potencjometru
    montazowego, wzmacniacza operacyjnego za zlotowke, kilku opornikow, tranzystora,
    przekaznika do zalaczania wentylatora, zasilacza. To ty zasrywasz grupe bo z
    wyjatkiem glupich rad nigdy nic konkretnego nie napisales. A teraz sie mozesz zesrac
    bo nie wiesz jak to polaczyc.

    No i doszliśmy od akademickiej dyskusji o suszeniu drewna do ściany
    "cyfra czy analog" :)
    Koncepcja suszenia czegoś w piwnicy w sensowny sposób realizowana przez
    elektronika amatora od początku była skazana na porażkę.
    Proponuję wypić po browarze i spuścić niepotrzebna ciśnienie.

  • 54. Data: 2018-05-26 12:52:47
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.05.2018 o 23:10, Luke pisze:
> [...]
    wolno), więc niby dlaczego nie miałoby schnąć z wentylacją?

    > Aby wyrównać temperaturę powietrza z temperaturą na zewnątrz. Taka
    > piwnica ma znacznie lepszą "lodówką", niż się wydaje.

    A powietrze ma małą pojemność cieplną.

    P.P.

  • 55. Data: 2018-05-26 12:52:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 May 2018 23:36:05 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Rewelacyjny pomysł. Szkoda tylko, że tak kosztowny w eksploatacji :(

    Lodowka duzej mocy nie ma - ze 100W.
    A jak sie okaze, ze musi chodzic np godzine dziennie, to jeszcze
    mniej.

    A tak swoja droga - jakby zapakowac do worka o obnizyc cisnienie ?

    J.

  • 56. Data: 2018-05-26 12:57:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 May 2018 23:31:53 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > [...]
    >
    > Moja drewutnia ma ok. 5.5 m?, jest przytulona jednym bokiem do budynku
    > gospodarczego. Na full mieści ok. 8 metrów przestrzennych drewna, co
    > starczy spokojnie na dwa pełne sezony.
    >
    > Tak wyglądała świeżo po wybudowaniu:
    https://drive.google.com/open?id=0B7tuR-YZmMSDWmpJUW
    5CcjBFejg

    > Dzisiaj różnica jest tylko taka, że jest na niej winorośl. Posadzona w
    > 2013 roku, w zeszłym roku był pierwszy wysyp winogron, w tym roku
    > szykuje się jeszcze większy :)

    A dobre winogrona ?
    Bo jak kwasne ... tylko klopot :-)

    > Jutro zrobię zdjęcia drewutni - akurat znów jest pusta po przydługiej,
    > tegorocznej zimie.

    Jak przydlugiej ?
    Jesli mnie pamiec nie myli, to w marcu mialem we Wroclawiu atak mrozu,
    ale w Wisle to na poczatku lutego snieg stopnial ...

    J.

  • 57. Data: 2018-05-26 16:32:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, May 26, 2018, 12:57:24 PM, you wrote:

> [...]
    > Jesli mnie pamiec nie myli, to w marcu mialem we Wroclawiu atak mrozu,
    > ale w Wisle to na poczatku lutego snieg stopnial ...

    Ty masz chyba całkowitą sklerozę - jeszcze w kwietniu były mrozy.
    Klima się popsuła, musiałem palić w kominku do końca sezonu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 58. Data: 2018-05-27 00:19:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    wyjatkiem glupich rad nigdy nic konkretnego nie napisales. A teraz sie mozesz zesrac

    ROTFL

    Głupi jesteś jak but z lewej nogi. Taki układ jest gówno wart, bo i tak
    doprowadzi do zawilgocenia piwnicy. Twoja porada jest tak samo pomocna
    jak byś napisał, że użył byś: 2 zapałek, 4 wykałaczek, pinezki i 2 gumek
    recepturek. Dokładnie tak samo będzie przydatny komparator, którego
    elementy składowe wymieniłeś. Ponadto i tak nie wiesz jak dobrać te
    elementy.

    Przy okazji ci powiem, że ja tak naprawdę nie jestem hydraulikiem, ale
    elektronikiem-automatykiem.

    Tak więc twoje teksty mnie tylko śmieszą.

  • 59. Data: 2018-05-27 00:40:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Zwracam uwagę, że cieplejsze powietrze zawiera więcej wody przy tej
    samej wilgotności względnej.

    MJ

  • 60. Data: 2018-05-27 01:37:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ale oczywiscie wlasciwego rozwiazania nie podasz. Z ciebie taki automatyk jak z
    koziej pizdy reisetasche. Dla mnie jestes durnym trollem i tyle w temacie.