  • Data: 2017-10-16 20:07:12
    Temat: Re: Woda, przelew i podciśnienie - robi się lejek i hałasuje
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Problem jest taki, że podczas tego przelewania robi się lejek (zasysa się
    > woda z powodu podciśnienia w wężu), który wciąga powietrze i hałasuje.

    Temat przycichł, ale nie moje starania. Porobiłem trochę eksperymentów i
    ustaliłem, że najlepszym rozwiązaniem będzie odpływ skierowany w dół, a
    przepływ z odpływu większy, niż na dolocie (z pompy). Dlaczego? Bo:

    - odpływ skierowany w dół umożliwi mi montaż na nim sitka i grawitacyjne
    opadanie zanieczyszczeń

    - przy odpływie skierowanym w dół (oraz w górę) wąż odpowietrza się sam,
    błyskawicznie (nie wiem jaka jest tego mechanika - może większe początkowe
    ciśnienie słupa wody? - ale gdy odpływ skierowany był w bok, nie
    odpowietrzał się tak łatwo)

    - przy odpływie skierowanym w dół nie robi się lejek - jedynie zasysa, gdy
    powierzchnia zrówna się z odpływem

    Wygląda to tak (przyciąłem do momentu przelania się wody, zasysanie
    powietrza ok. 1:05): https://youtu.be/VQUkFHb3Dzs

    Do tego będzie na odpływie elektrozawór niewymagający ciśnienia
    początkowego oraz dwa czujniki poziomu - jeden awaryjny (wyłączający
    pompę) i jeden sterujący elektrozaworem. Elektrozawór ma cenę z kosmosu:
    http://allegro.pl/elektrozawor-2n15-1-2-cala-230v-lu
    b-12v-24v-i6200644324.html

    Ten jest tańszy, ale ma dużo mniejszy przepływ (Cv=0.75 versus 4.8), więc
    raczej odpada...
    http://allegro.pl/elektrozawor-2m15-1-2-cala-0-16bar
    -230v-24v-12v-i6200845622.html

    Nie ma tańszych zaworów, które nie potrzebowałyby ciśnienia do działania?

    Założyć ten zawór na górze, czy na dole?

    Czy ten zawór głośno pracuje przy przełączaniu?

    Mam nadzieję, że zawór nie zdławi przepływu tak, że wszystko trafi szlag,
    ale jeśli, to po prostu zdławię przepływ z pompy - trudno...

    Normalnie zawór będzie zamknięty. Gdy woda przekroczy określony poziom,
    zawór się otworzy na określony (łatwo regulowany) czas, część wody
    wypłynie i zawór się zamknie. Czas będzie dobrany tak, żeby wypłynęło jak
    najwięcej wody, ale żeby jeszcze nie zasysało powietrza. Drugi, awaryjny
    czujnik, będzie jak teraz - wyłączał pompę i włączał "alarm" (piszczyk).

    Jeśli sitko się zapcha i przepływ z odpływu będzie słabszy, niż dopływ z
    pompy, to poziom mimo otwarcia zaworu dalej będzie rósł i zrobi się alarm.
    Zauważę :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]