    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wybór puszki i 2 szkieł
    Date: Mon, 30 May 2016 15:39:22 +0200

    > Czemu akurat ten - patrzyłem właśnie na cenę "całości", a szukałem
    > uszczelnionego korpusu (w górach różnie bywa)

    Skoro u znajomego tyle wytrzymał Canon Rebel XT vel 350D... Osobiście
    nigdy nie miałem uszczelnionego korpusu i nigdy nie miałem z tym
    problemów. Kilka kropli deszczu ani razu nie zaszkodziły, nie licząc
    plam na przedniej soczewce, ale na to akurat uszczelnienie nie pomaga.

    > Myślałem o 14-42 i jako drugi 45-150
    > W sumie, kupując jako jedyny 14-140 zwracamy się ku sensownym
    > kompaktom...może to też jest wyjście?

    Kompakty teraz są naprawdę dobre. Np. popatrz na Panasonic FZ1000.
    Relatywnie niedrogi, optycznie bardzo przyzwoity, bardzo szybki i
    dokładny autofokus (szybszy od MFT z kitowym 45-150), świetny duży
    wizjer i obrotowy ekran. Tyle że duży i dość ciężki. Rozważałem jego
    zakup, ale akurat obiektyw 14-140 przekonał mnie do wejścia w MFT -
    wymiary i waga są z grubsza takie same, ale potencjał jest dużo większy
    (poza gorszym AF na dłuższych ogniskowych). Dla mnie to pewien powrót do
    czasów SLR/DSLR (pierwszą lustrzankę dostałem w 1977 roku).

    Natomiast nie potrafię powiedzieć, w czym para 14-42 + 45-150 jest
    lepsza od 14-140(150) - tylko nieco większym otworem w okolicach 45 mm.
    Optycznie ten Panasonic to naprawdę zacny obiektyw, nie spodziewałem
    się, że aż tak. I jest wielkości i wagi mniej więcej jak 45-150. A
    odpada konieczność żonglowania obiektywami, co w górach jest istotnym
    udogodnieniem. No i zawsze, w odróżnieniu od kompakta, możesz dokupić i
    założyć jakiś inny obiektyw, np. bardzo jasny lub ultra-szerkokokątny.
    Chociaż akurat w górach wszystko jest raczej statyczne i brakuje
    pierwszego planu, więc łatwo można zrobić panoramę z kilku zdjęć.

    Piotr