  • 1. Data: 2016-05-30 10:31:23
    Temat: Wybór puszki i 2 szkieł
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    Witajcie

    Mam dylemat - stoję przed zakupem aparatu i 2 obiektywów
    Puszka - kwestia otwarta
    Szkła - uniwersalny zoom coś w stylu 17-70
    - tele w zakresie 50 czy 70-300

    Niby wiadomo tamron 17-50, sigma 17-70, sigma/tamron 70-300
    Może znajdą się jakieś systemówki C czy N, które w zestawie z puszką
    dadzą radość fotografowania i nie frustrujące mydło?

    Druga opcja to bezlusterkowiec (koniecznie z wizjerem!!!!) i jakimiś
    dwoma obiektywami?
    Cel: ogólnofotograficzny, często w górach
    Budżet: max 5000 pln.

    --
    Pozdrawiam Nathan
    "Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew, na które nie

  • 2. Data: 2016-05-30 10:51:53
    Temat: Re: Wybór puszki i 2 szkieł
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Nathan wrote:

> [...]
    > dwoma obiektywami?
    > Cel: ogólnofotograficzny, często w górach

    Zbyt trywialne pytanie. Jeżeli nie masz obiektywów, a potrzebujesz
    aparatu, to Canon, Nikon, Pentax, Fujifilm, Sony itd. - do wyboru do koloru.

    Jednak ja bym lustrzanki w dzisiejszych czasach już nie kupował ze
    względu na fakt, że przy dzisiejszych rozdzielczościach w okolicach 24
    megapikseli dla przeciętnej lustrzanki bardzo dużo widać na zdjęciach i
    nawet drobne błędy ustawienia ostrości są widoczne i powodują, że
    zdjęcia nadają się tylko do kosza. Systemy autofocusa stosowane w
    lustrzankach konstrukcyjnie nie są zdolne do ustawienia ostrości 100% w
    punkt. Jeżeli się uda, to dzięki szczęściu. Od tej wady wolne są
    bezlusterkowce, które mają AF działający na zupełnie innej zasadzie.
    Za to wadą bezlusterkowców jest (chociaż nie zawsze) brak wizjera
    optycznego. Wizjer elektroniczny zawsze ma jakieś opóźnienie w stosunku
    do tego, co się dzieje w danej chwili przed obiektywem aparatu. Czyli
    np. fotografowana osoba przybiera pewien wyraz twarzy, fotograf widzi to
    w wizjerze, podejmuje decyzję, że właśnie taki moment chce
    sfotografować, naciska spust, aparat robi zdjęcie - a na zdjęciu już
    jest inny wyraz twarzy, bo to co fotograf widział w wizjerze było
    opóźnione w stosunku do tego, co się działo przed obiektywem. Niektóre
    bezlusterkowce mają wizjery typu dalmierzowego, co eliminuje tę wadę,
    ale ma za to inne wady - np. trudności przy używaniu długoogniskowych
    obiektywów.

  • 3. Data: 2016-05-30 12:22:43
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > bezlusterkowce mają wizjery typu dalmierzowego, co eliminuje tę wadę,
    > ale ma za to inne wady - np. trudności przy używaniu długoogniskowych

    Opóźnienie wizjera elektronicznego jest różne w różnych modelach
    aparatów, np. w Olympusach OM-D IMHO jest bardzo niewielkie, a także w
    zewnętrznym wizjerze VF-4 zakładanym na E-PL7. Nie mam problemów z
    uchwyceniem potrzebnej fazy ruchu, wyrazu twarzy itp., aczkolwiek w
    skrajnych przypadkach należy wyczuć konieczne niewielkie wyprzedzenie.
    Stosuję czasami także taką technikę, że jednym okiem patrzę w wizjer, a
    drugim - na fotografowaną scenę, ale to najczęściej nie dla eliminacji
    opóźnień, tylko żeby widzieć, co się dzieje poza granicami kadru.

    Lustrzanki też mają pewne opóźnienie na podniesienie lustra i
    przymknięcie przysłony. Jak nie chcesz mieć opóźnień, trzeba kupić
    analogowego dalmierzowca )))

    Moim zdaniem zalety dobrego wizjera elektronicznego przewyższają jego
    wady względem matówki w lustrzance.

  • 4. Data: 2016-05-30 12:23:46
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    W dniu 2016-05-30 o 10:51, Poldek pisze:

    > Jednak ja bym lustrzanki w dzisiejszych czasach już nie kupował z

    Aparat ma być nie dla mnie, a dla znajomego, któremu posypał się
    stareńki Canon Rebel XT, a szkła również pozostawiają wiele do życzenia,
    tak więc bez problemu wchodzi opcja całkowitej zmiany systemu.

    Osobiście zastanawiam się nad poleceniem OM-D EM-5. Pozostaje np.
    kwestia szkieł.

  • 5. Data: 2016-05-30 14:16:24
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-05-30 12:23, Nathan wrote:

> [...]
    > tak więc bez problemu wchodzi opcja całkowitej zmiany systemu.
    >
    > Osobiście zastanawiam się nad poleceniem OM-D EM-5. Pozostaje np.

    Dlaczego właśnie ten korpus? EM-5 MKII jest lepszy, ale możesz nie
    zmieścić się w budżecie. Rozważ E-10 MKII.

    Jeżeli nie jest krytyczne posiadanie stabilizacji w korpusie, IMHO wart
    rozważenia jest także Panasonic G7. Jest także Panasonic GX7 ze
    stabilizacją w korpusie, ale jest dość specyficzny, mnie np.
    ergonomicznie niezbyt przypadł do gustu i jakość wizjera nie jest najlepsza.

    O szkłach - w górach może przydać się coś bardzo szerokiego. Chwalony
    jest Samyang 7,5 mm, osobistych doświadczeń z nim jeszcze nie mam,
    dopiero jutro odbieram. Bardzo uniwersalne są Oly 14-150 i Panas 14-140.
    Ten drugi jest tańszy i ma wbudowaną stabilizację. Mam go i uważam, że
    przy tym zakresie ogniskowych jest rewelacyjny, z powodzeniem zastępuje
    parę kit + tani zoom tele. Luzem można znaleźć za 1700 zł., w komplecie
    z jakimś Panasonikiem wychodzi znacznie taniej.

    Jeżeli chcesz szkła półkę wyżej i o większym świetle, to ceny w
    segmencie MFT nie są na razie zachęcające.

  • 6. Data: 2016-05-30 15:08:44
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    W dniu 2016-05-30 o 14:16, Uncle Pete pisze:

    > Dlaczego właśnie ten korpus? EM-5 MKII jest lepszy, ale możesz nie
    > zmieścić się w budżecie. Rozważ E-10 MKII.

    Czemu akurat ten - patrzyłem właśnie na cenę "całości", a szukałem
    uszczelnionego korpusu (w górach różnie bywa)

> [...]
    > stabilizacją w korpusie, ale jest dość specyficzny, mnie np.
    > ergonomicznie niezbyt przypadł do gustu i jakość wizjera nie jest

    Stabilizacja ma wtórne znaczenie.

> [...]
    > parę kit + tani zoom tele. Luzem można znaleźć za 1700 zł., w komplecie
    > z jakimś Panasonikiem wychodzi znacznie taniej.

    Myślałem o 14-42 i jako drugi 45-150
    W sumie, kupując jako jedyny 14-140 zwracamy się ku sensownym
    kompaktom...może to też jest wyjście?

    > Jeżeli chcesz szkła półkę wyżej i o większym świetle, to ceny w
    > segmencie MFT nie są na razie zachęcające.

    Prawdopodobnie, cały zakup skończy cię na puszce i szkłach w podanym
    zakresie cenowym, plus ewentualnie zewnętrzna lampa.

  • 7. Data: 2016-05-30 15:39:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Czemu akurat ten - patrzyłem właśnie na cenę "całości", a szukałem
    > uszczelnionego korpusu (w górach różnie bywa)

    Skoro u znajomego tyle wytrzymał Canon Rebel XT vel 350D... Osobiście
    nigdy nie miałem uszczelnionego korpusu i nigdy nie miałem z tym
    problemów. Kilka kropli deszczu ani razu nie zaszkodziły, nie licząc
    plam na przedniej soczewce, ale na to akurat uszczelnienie nie pomaga.

    > Myślałem o 14-42 i jako drugi 45-150
    > W sumie, kupując jako jedyny 14-140 zwracamy się ku sensownym
    > kompaktom...może to też jest wyjście?

    Kompakty teraz są naprawdę dobre. Np. popatrz na Panasonic FZ1000.
    Relatywnie niedrogi, optycznie bardzo przyzwoity, bardzo szybki i
    dokładny autofokus (szybszy od MFT z kitowym 45-150), świetny duży
    wizjer i obrotowy ekran. Tyle że duży i dość ciężki. Rozważałem jego
    zakup, ale akurat obiektyw 14-140 przekonał mnie do wejścia w MFT -
    wymiary i waga są z grubsza takie same, ale potencjał jest dużo większy
    (poza gorszym AF na dłuższych ogniskowych). Dla mnie to pewien powrót do
    czasów SLR/DSLR (pierwszą lustrzankę dostałem w 1977 roku).

    Natomiast nie potrafię powiedzieć, w czym para 14-42 + 45-150 jest
    lepsza od 14-140(150) - tylko nieco większym otworem w okolicach 45 mm.
    Optycznie ten Panasonic to naprawdę zacny obiektyw, nie spodziewałem
    się, że aż tak. I jest wielkości i wagi mniej więcej jak 45-150. A
    odpada konieczność żonglowania obiektywami, co w górach jest istotnym
    udogodnieniem. No i zawsze, w odróżnieniu od kompakta, możesz dokupić i
    założyć jakiś inny obiektyw, np. bardzo jasny lub ultra-szerkokokątny.
    Chociaż akurat w górach wszystko jest raczej statyczne i brakuje
    pierwszego planu, więc łatwo można zrobić panoramę z kilku zdjęć.

    Piotr

  • 8. Data: 2016-05-31 08:33:48
    Od: Fabian <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 maja 2016 10:31:25 UTC+2 użytkownik Nathan napisał:
> [...]
    >
    > --
    > Pozdrawiam Nathan
    > "Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew, na które nie

    Witam
    A może zamiast jakiejś tradycyjnej puszki czy bezlusterkowca rozważysz zakup Sony
    DSC-RX10 II albo trochę droższy Sony DSC-RX10 III. Masz wszystko w jednym bez
    targania ze sobą szklarni i czasem kłopotliwą w górach wymiana obiektywów. Jasny
    obiektyw Zeiss, świetne fotki - pomyśl :)

  • 9. Data: 2016-05-31 09:26:36
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    W dniu 2016-05-31 o 08:33, Fabian pisze:

> [...]
    w górach wymiana obiektywów.
    Jasny obiektyw Zeiss, świetne fotki - pomyśl :)

    Sony odpada na bank. Cena zabija. Nawet za II.