  • 21. Data: 2010-02-18 19:05:57
    Temat: Re: Wydajno? nadsiarczanu sodu (b327)
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 17 Feb 2010 19:37:07 +0100, Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc> napisał:

    > Można użyć kwasu siarkowego, nie śmierdzi. W roztworze trawiącym
    > powinno być po około 10% kwasu i nadtlenku. Temperatura 50C, ważne,
    > aby nie przekroczyć 55C.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł
    Tylko trzeba w tym miejscu podkreslic ze kwas ma byc rozcienczony,
    bo ze stezonego h2so4 z h2o2 to piranha wychodzi :-)
    Bardzo ladnie zzera wszystko co do niej wpadnie.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 22. Data: 2010-02-18 20:32:45
    Temat: Re: Wydajność nadsiarczanu sodu (b327)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Feb 2010 17:01:15 +0100, Paweł Pawłowicz

    >Napiszę reakcje, bo bez tego chyba nie damy sobie rady. Trawienie:
    >
    >2FeCl3 + Cu = 2FeCl2 + CuCl2
    >
    >Regeneracja kwasem azotowym:
    >
    >Fe+2 + HNO3 = Fe+3 + NO2 + OH-

    Ale Fe(OH)3 albo opada na dno, albo reaguje z kwasem azotowym.

    Ewentualnie dopuszczam jeszcze jakies inne kombinacje, z powstaniem
    azotynow.

    >Azotan miedzi w ogóle nie trawi. Azotan żelaza(III)trawi bardzo
    >powoli, problem dlaczego azotan trawi dużo wolniej niż chlorek jest
    >ciekawy, ale nieprosty. Ale można ten problem łatwo rozwiązać dodając
    >kwasu solnego do roztworu azotanu żelaza. W ten sposób ortzymamy
    >chlorek żelaza i kwas azotowy, a więc samoregenerujący płyn do
    >trawienia.

    I o to chodzi - trzeba tego kwasu solnego dolewac.
    Razem z azotowym - woda krolewska, nawet platyne strawi :)

    J.

  • 23. Data: 2010-02-19 12:26:07
    Temat: Re: Wydajno ć nadsiarczanu sodu (b327)
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześc.
    Zapytam jako przy okazji.
    Dlaczego FeCl3 w powietrzu, czy to wylanu, czy w otwartm pojemniku w
    jakiejś tam malej ilości ulega hydrolizie, w kazdym razie nie jest juz
    chlorkiem żelaza 3 tylko wodorotlenkiem, a w butelce może stać dośc
    długo i dalej jest chlorkiem? Co powoduje takie zachowanie?

  • 24. Data: 2010-02-20 01:13:39
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Cześc.
    > Zapytam jako przy okazji.
    > Dlaczego FeCl3 w powietrzu, czy to wylanu, czy w otwartm pojemniku w
    > jakiejś tam malej ilości ulega hydrolizie,

    w powietrzu pochlania wilgoc , FeCl3 przechodzi w Fe(OH)3 i wydziela sie HCl
    zrac wszystko na co skapnie

    >w kazdym razie nie jest juz
    > chlorkiem żelaza 3 tylko wodorotlenkiem, a w butelce może stać dośc
    > długo i dalej jest chlorkiem? Co powoduje takie zachowanie?

    w butelce jest to samo co w powietrzu , ALE do momentu gdy ilosc wydzielonego
    HCl zakwasi roztwor do tego stopnia ze powstrzyma hydrolize

    dlaczego FeCl3 ulega hydrolizie w takim pH a nie innym to juz na pl.sci.chemia :)

  • 25. Data: 2010-02-20 09:37:22
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    A ja odkryłem coś ciekawego. Nie zwiększa to wydajności roztworu ale
    mocno przyśpiesza trawienie. Najzwyczajniej dosypuję do roztworu
    chlorku żelazowego zwykłą sól kuchenną. Tej soli wsypuję tyle aby
    nasycić roztwór. Taki roztwór z solą trawi miedź bardzo szybko.
    Powierzchnia trawiona jest koloru błyszcząco miedzianego a nie
    brunatnego jak to zwykle bywa. Proponuję na próbę podczas trawienia
    wyciągnąć z roztworu i "posolić" płytkę. W miejscach gdzie spadną
    kryształki soli od razu zmienia się kolor trawionej miedzi.
    Rozmawiałem z chemikami politechniki i nikt nie mógł mi wyjaśnić tego
    zjawiska.

  • 26. Data: 2010-02-20 11:42:35
    Temat: Re: Re: Wydajno ć nadsiarczanu sodu (b327)
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sat, 20 Feb 2010 01:37:22 -0800 (PST), kilokitu <k...@o...pl>
    wrote:

> [...]
    >kryształki soli od razu zmienia się kolor trawionej miedzi.
    >Rozmawiałem z chemikami politechniki i nikt nie mógł mi wyjaśnić tego

    Słabi ci chemicy...
    Tak naprawdę czynnikiem trawiącym jest jon kompleksowy Fe[Cl4]-.
    Przy okazji mamy wyjaśnienie faktu, że chlorek żelaza trawi miedź, a
    siarczan praktycznie nie.

    Pozdrawiam,
    Paweł