  • 1. Data: 2010-06-12 21:50:39
    Temat: Wymiana czynnika chłodzącego klimatyzacji - czy prawidłowo
    Od: "Miki" <s...@i...eu>

    Zastanawia mnie po co w maszynie do wymiany czynnika znajdują się 2 węże -
    niebieski i czerwony?
    Byłem ostatnio na wymianie czynnika i procedura wyglądała mniej więcej tak:

    1) podłączenie czerwonego wężyka
    2) spuszczenie czynnika chłodzącego - jakieś 20 minut
    3) przygotowanie próżni w układzie (15 minut)
    4) kontrola szczelności (czy próżnia się utrzyma przez 5-10 minut)
    5) załadowanie oleju
    6) załadowanie czynnika

    Czy taki flow jest prawidłowy? Czy maszyna do obsługi klimatyzacji spuszcza
    z samochodu czynnik z olejem do osobnego pojemnika a łąduje nowy czynnik i
    olej z innego za pomocą tego samego przewodu?

    Pzdr,
    Miki

  • 2. Data: 2010-06-13 01:29:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Miki" <s...@i...eu> wrote in message
    > Zastanawia mnie po co w maszynie do wymiany czynnika
    > znajdują się 2 węże - niebieski i czerwony?

    Choćby do diagnostyki za pomocą pomiaru ciśnienia po obu stronach.
    Niebieski jest do strony ssącej sprężarki a czerwony do strony z wysokim
    ciśnieniem, gdzie czynnik jest w stanie płynnym.

  • 3. Data: 2010-06-13 11:38:35
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Miki"

    > Byłem ostatnio na wymianie czynnika i procedura wyglądała mniej więcej
    > tak:

    Czynnik w jakiś sposób się zużywa? Szczerze, to chyba pierwsze słyszę,
    żeby wymieniać czynnik - może uzupełniałeś a nie wymieniałeś?

  • 4. Data: 2010-06-13 12:49:31
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Miki" <s...@i...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > spuszcza z samochodu czynnik z olejem do osobnego pojemnika a łąduje nowy
    > czynnik i olej z innego za pomocą tego samego przewodu?

    Jesli wszystlo jest sprawne to czynnik odsysa sie po to, zeby zmierzyć ile
    go jest i napełnić nim (tym samym) klime ponownie, ew. jesli brakuje
    uzupełnia sie brakującą częśc swieżym.
    Czynnik sie nie zyżywa, jednak ulatnia sie w normalnej eksploatacji (gdziesz
    wyczytalem ze z szybkośćią ok 10-15% na rok)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

  • 5. Data: 2010-06-13 16:27:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Przemyslaw Czaja" <p...@p...fm> wrote in message

    > Czynnik w jakiś sposób się zużywa? Szczerze, to chyba pierwsze słyszę,
    > żeby wymieniać czynnik - może uzupełniałeś a nie wymieniałeś?

    Przemku, nigdy nie wiadomo ile go uszło - aby system pracował
    w 100% tak jak go zaprojektowano trzeba wiedzieć z dużą dokładnością
    ile jest w nim czynnika. Dobijanie to półśrodek.

  • 6. Data: 2010-06-13 17:04:23
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

> [...]
    > w 100% tak jak go zaprojektowano trzeba wiedzieć z dużą dokładnością
    > ile jest w nim czynnika. Dobijanie to półśrodek.

    żaden półśrodek.
    "Dobijanie" czyli inaczej mówiąc jego uzupełnienie jest zupelnie normalną
    praktyką serwisową.
    Normalną, bo każdy ktoś zajmujący sie klimatyzacjami robi to w ten sam
    sposob:
    - odciąga obecny w układzie czynnik, mierzy jego ilość a następnie napełnia
    układ czynnikiem w ilości nominalnej dla danego układu.
    To jedyny sposob, zeby zmierzyć ilość brakującego czynnika i go uzupełnić.

    Dlatego "uzupełnienie" jest tożsame z wymianą.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

  • 7. Data: 2010-06-13 17:10:29
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 13 Jun 2010 11:38:35 +0200, Przemysław Czaja napisał(a):

    > Czynnik w jakiś sposób się zużywa? Szczerze, to chyba pierwsze słyszę,
    > żeby wymieniać czynnik - może uzupełniałeś a nie wymieniałeś?

    Sam czynnik nie, ale olej jak najbardziej - maszyna usuwa stary olej,
    osusza czynnik, waży go, dodaje nowy, świezy olej i ponownie nabija maszynę
    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 8. Data: 2010-06-14 09:15:44
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 13 czerwiec (niedziela), gdy o godzinie 12:49 *Kuba (aka cita)* w
    pocie czoła naskrobał(a):

    > Czynnik sie nie zyżywa, jednak ulatnia sie w normalnej eksploatacji (gdziesz
    > wyczytalem ze z szybkośćią ok 10-15% na rok)

    pomimo szczelności układu?

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2010-06-14 09:14:49

  • 9. Data: 2010-06-14 11:03:18
    Od: "Jan Kowalski" <K...@n...pl>

    Użytkownik "Heraklit" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > pomimo szczelności układu?

    Nie istnieje takie pojęcie jak szczelność idealna...

  • 10. Data: 2010-06-14 14:20:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jan Kowalski" <K...@n...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Heraklit" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie istnieje takie pojęcie jak szczelność idealna...

    Oczywiście, ale nie ulatnia się 15% gazu ze sprawnej klimy co roku.
    Tyle się ulatnia z klimy nieszczelnej po wypadku jakimś, gdzie coś
    jest naruszone już i nie ma fabrycznej szczelności.