    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 29 Sep 2018 21:34:18 +0000 (UTC)
    <5ba8b1c3$0$16792$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ba8c531$0$16814$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@t...no1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5baa4d3c$0$593$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@t...no1>
    <5bab5ad2$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@t...no1>
    <5bad19a0$0$20318$426a34cc@news.free.fr>
    <a...@t...no1>
    <wrdmft6n6tm$.1azs6e89yhish.dlg@40tude.net>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli nie bylo peceta, to i do trybu tekstowego musiales go
    > zaprogramowac odpowiednio.
    > Wychodzi na to, ze w pececie robil to BIOS, myslac, ze to MDA.

    Przejrzałem datasheeta, faktycznie, choćby rejestr R2 (bez niego nie
    będzie hsync). Ciekawe czy dzisiejsze BIOSy też to robią. Ciężko
    sprawdzić, bo dzisiejsze płyty najczęściej jednak nie mają ISA... :)

    > Uroki 6845.
    > To jest sterownik tekstowy, wiec po odczycie np 80 bajtow z pamieci,
    > odczytuje je jeszcze raz, zeby wyswietlic druga linie pikseli w
    > znakach, i trzeci raz ... i tak ustawialna ilosc razy - do 16.
    > Po czym przechodzi do drugiej linii tekstu.
    >
    > te bity wybierajace nr linii w ROM znakow byly w trybach graficznych
    > kierowane jako wyzsze bity pamieci ram, wiec pierwsza linia byla pod
    > adresem 0-89, druga 8192-8291, trzecia 16384-...
    > piata dopiero 90-179..

    Czyli ładnego hacka z tym trybem graficznym zrobili :) Układ chce
    adresować eproma, a oni mu tam wyższe adresy RAMu podpięli. Sprytnie.

    Jak się tak to wytłumaczy to nielogiczny layout pamięci nabiera sensu.

    > O ile pamietak, to niektore liczniki byly w 6845 zbyt krotkie, i nie
    > mozna bylo tego zrobic inaczej.

    Programowałeś bezpośrednio 6845?