  • Data: 2014-10-28 19:39:56
    Temat: Re: Wzorzec czasu
    Od: John Smith <d...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    > Nawet znalazł się chętny do sponsorowania eksperymentu (ale tylko
    > częściowo :)
    >
    > Okazuje się, że bardzo trudno jest zmierzyć prędkość światła "w jedną
    > stroną". (Prawie) zawsze mierzy się średnią prędkość na drodze "tam i z powrotem".
    > Pomiaru jednokierunkowego właściwie nigdy nie można być pewnym z powodu
    > problemów z synchronizacją zegarów na obu końcach drogi (synchronizowane
    > mogą być światłem podlegającym zmianom, które chcemy zmierzyć).
    > Szansę na pomiar daje użycie do synchronizacji precyzyjnego zegara

    Niestety, brak mi czasu aby dogłębnie przeanalizować pomysł takiego
    eksperymentu, łacznie z wyliczeniem wymaganych dokładności. Podzielę
    się więc wątpliwościami w sposób nieroztrzygający od strony inżynierskiej..

    > Propozycja pomiaru możliwego (?) w warunkach amatorskich jest następująca:
    > 1. Mierzymy fale radiowe zamiast światła;
    > 2. Przygotowujemy dwa dokładne generatory 1 GHz;

    Tak niska częstotliwość powoduje trudności gabarytowe, większe znteny,
    dłuższy tor jazdy.

> [...]
    > 4. Doprowadzamy (w samochodzie) do interferencji odbieranego sygnału
    > i sygnału z lokalnego generatora - powstaje "fala stojąca", której
    > węzły będziemy liczyć;
    > 5. Odstęp między węzłami to długość fali emitowanej z nadajnika. Zmierzymy
    > tę długość i znając częstotliwość wyznaczymy prędkość fali (światła);
    > 6. Jeśli ma wykryć się 30 km/s przy 300000 km/s, potrzeba dokładności 1/10000
    > 7. Zmierzymy dokładnie długość fali zliczając 50000 węzłów, czyli
    > około 16 kilometrów;
    > 8. Jedziemy samochodem oddalając się od nadajnika i odliczamy węzły aż do 50000;

    Uwidoczni się efekt Dopplera i pozorne zmniejszenie częstotliwości
    generatora stacjonarnego.
    W czasie jazdy zmieni się amplituda sygnału, co utrudni mieszanie sygnału.
    Wyjściem mogą być bardzo kierunkowe anteny talerzowe i prostolinijny
    kierunek jazdy na przykład po torach. Gdzie takie znależć na dystancie 16km?

> [...]
    > Albo przenosimy nadajnik do tego punktu i mierzymy ponownie jadąc
    > w przeciwnym kierunku.
    >
    > "Amatorskie" (tzn. dostępne dla amatorów, np. rubidowe) wzorce częstotliwości
    > mogą mieć dokładność 10^-12. Zakładając, że nie chcemy zgubić podczas eksperymentu
    > więcej niż jednego okresu fali 1 GHz, możemy mieć ich 1000 razy więcej = 10^12.
    > Czyli na przejechanie 16 kilometrów mamy 1000 sekund - powinno wystarczyć.
    > Liczbę węzłów policzymy co do jednego, mamy rozdzielczość 1/50000. W razie
    > potrzeby odległość odczytamy z mapy / GPS i policzymy sobie prędkość

    W praktyce, moim zdaniem, nie. A przynajmniej nie przy małym budżecie.
    K.