  • Data: 2009-12-11 15:28:47
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciej Woźniak pisze:

    > Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wytłumacz żeglarzowi bojerowemu, ze jego żagiel na pewnych
    > kursach działa jak hamulec.
    > Albo pogódź się z tym, że pewnych spraw nie rozumiesz.

    Ponieważ zaintrygowała mnie ta sprawa, to wciągnąłem się w tematykę i
    wydaje się, że cała dyskusja jest spowodowana mieszaniem pojęć:

    Bojery rzeczywiście mogą osiągać szybkości większe niż wiatr, ale nie
    robią tego z wiatrem ani pod kątami typowymi dla jachtów, lecz
    wykorzystują efekt, zwany siłą aerodynamiczną, wykorzystywany np. w
    lotnictwie. Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
    ale prostopadle do niego i wynika z kształtu żagli (podobnego do
    kształtu skrzydeł samolotów).

    Mówienie w tym kontekście o szybkości większej niż wiatru jest mylące,
    bo niezgodne są kierunki.

    Zgodzę się, że można wykorzystać ruch powietrza i opór podłoża do
    uzyskania szybkości ciała większych niż szybkość wiatru, ale pozostanę
    przy moim poglądzie, że ma to niewielkie znaczenie praktyczne, bo - co
    widać właśnie w przypadku bojerów - wymaga wielkich powierzchni nośnych,
    małego tarcia, bardzo lekkiego pojazdu, itd.

    Nieprzypadkowo napęd pojazdów wiatrem ma sens wtedy, kiedy można sobie
    pozwolić na wykonanie dużej powierzchni żagla czy pola obrotu śmigła.

    Jestem zdania, że praktyczny sens mają próby wznowienia użycia żagli w
    żegludze (co w jakimś stopniu następuje), a także turbiny wiatrowe. Inne
    rzeczy pozostaną w sferze sportu i zabawy.

    W. Bicz