-
Data: 2009-12-11 15:28:47
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: "W.Bicz" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Maciej Woźniak pisze:
>
> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:hfpans$6jh$1@nemesis.news.neostrada.pl...
>
>
>> Oczywiście, że można np. w pojeździe kołowym wykorzystać ruch kół do
>> napędu np. dodatkowego silnika. Ale w momencie, kiedy obiekt osiągnie
>> prędkość ośrodka będzie ostro hamowany, bo wtedy to, co go napędza
>> będzie działało jako hamulec.
>
> Wytłumacz żeglarzowi bojerowemu, ze jego żagiel na pewnych
> kursach działa jak hamulec.
> Albo pogódź się z tym, że pewnych spraw nie rozumiesz.
>
Ponieważ zaintrygowała mnie ta sprawa, to wciągnąłem się w tematykę i
wydaje się, że cała dyskusja jest spowodowana mieszaniem pojęć:
Bojery rzeczywiście mogą osiągać szybkości większe niż wiatr, ale nie
robią tego z wiatrem ani pod kątami typowymi dla jachtów, lecz
wykorzystują efekt, zwany siłą aerodynamiczną, wykorzystywany np. w
lotnictwie. Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
ale prostopadle do niego i wynika z kształtu żagli (podobnego do
kształtu skrzydeł samolotów).
Mówienie w tym kontekście o szybkości większej niż wiatru jest mylące,
bo niezgodne są kierunki.
Zgodzę się, że można wykorzystać ruch powietrza i opór podłoża do
uzyskania szybkości ciała większych niż szybkość wiatru, ale pozostanę
przy moim poglądzie, że ma to niewielkie znaczenie praktyczne, bo - co
widać właśnie w przypadku bojerów - wymaga wielkich powierzchni nośnych,
małego tarcia, bardzo lekkiego pojazdu, itd.
Nieprzypadkowo napęd pojazdów wiatrem ma sens wtedy, kiedy można sobie
pozwolić na wykonanie dużej powierzchni żagla czy pola obrotu śmigła.
Jestem zdania, że praktyczny sens mają próby wznowienia użycia żagli w
żegludze (co w jakimś stopniu następuje), a także turbiny wiatrowe. Inne
rzeczy pozostaną w sferze sportu i zabawy.
W. Bicz
Następne wpisy z tego wątku
- 11.12.09 16:15 Sebastian Kaliszewski
- 11.12.09 16:27 Sebastian Kaliszewski
- 11.12.09 16:21 Sebastian Kaliszewski
- 11.12.09 16:18 Sebastian Kaliszewski
- 11.12.09 15:47 adam
- 11.12.09 16:04 Maciej Woźniak
- 11.12.09 16:07 Maciej Woźniak
- 11.12.09 16:34 Slawek Kotynski
- 11.12.09 16:36 W.Bicz
- 11.12.09 18:04 Simp
- 11.12.09 21:38 j...@f...adres.to
- 12.12.09 07:13 adam
- 12.12.09 07:25 adam
- 12.12.09 07:30 b...@n...pl
- 12.12.09 09:03 Maciej Woźniak
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-20 Fiat 125p wer. pikup - w PRL moszna było, w III Reczy [pospolitej] nie moszna
- 2024-05-19 Pożar salonu z chińskimi elektrykami
- 2024-05-18 LED
- 2024-05-19 ceny nieruchomości
- 2024-05-18 Szczecin => UX/UI Designer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=