  • 1. Data: 2023-07-12 10:07:13
    Temat: Zabezpieczenie USB
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    Padł mi akumulator w smartfonie - spuchł.
    Winna okazała się ładowarka - daje 6,5V
    Spotkał się ktoś z jakimś zabezpieczeniem przed takim przypadkiem?

    --
    Desoft

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe Avast.

  • 2. Data: 2023-07-12 10:18:07
    Temat: Re: Zabezpieczenie USB
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 12 lipca 2023 o 10:07:49 UTC+2 Desoft napisał(a):
    > Padł mi akumulator w smartfonie - spuchł.
    > Winna okazała się ładowarka - daje 6,5V
    > Spotkał się ktoś z jakimś zabezpieczeniem przed takim przypadkiem?

    Skąd wiesz, że ładowarka?
    "Spuchnęła" też jakiś inny aku?

  • 3. Data: 2023-07-12 11:28:21
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    > Skąd wiesz, że ładowarka?
    > "Spuchnęła" też jakiś inny aku?

    A 6,5V to prawidłowe napięcie?

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2023-07-12 12:14:52
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 12/07/2023 11:28, Desoft wrote:

    > A 6,5V to prawidłowe napięcie?

    Dla magistrali USB? Nie.

    Dla ,,ładowarki USB". Różnie bywa... ,,standardów" ładowania jest multum,
    ich implementacji jeszcze więcej, więc urządzenia powinny być
    przygotowane na wszystko (w granicach rozsądku... ale 1.5V różnicy się
    zmieści).

    Szczególnie jeśli ładowarka przyszła z jakimś konkretnym urządzeniem (
    innym niż ten konkretny smartfon), to mogła być zupełnie adekwatna do
    tego zastosowania. W takim przypadku to najprostsze zasilacze, nawet nie
    stabilizowane, a cała elektronika ładowania jest w ładowanym urządzeniu.
    Tylko głupio, że jest do tego używane gniazdo przeznaczone normalnie do
    zupełnie innego zastosowania.

    Poza tym... 6,5V przy jakim obciążeniu? Bo jeśli przy podłączeniu
    czegokolwiek innego niż woltomierz spada do 5V, to w ogóle nie ma o czym
    gadać.

    Baterie w telefonach puchną z różnych powodów, nie musi być winna
    ładowarka, nawet jeśli nie trzyma standardu.

    Jacek

  • 5. Data: 2023-07-12 13:17:29
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 12.07.2023 o 12:14, Jacek Konieczny pisze:

> [...]
    >
    > Baterie w telefonach puchną z różnych powodów, nie musi być winna
    > ładowarka, nawet jeśli nie trzyma standardu.

    Tzw. ładowarka to zasilacz a właściwy układ ładowania jest w smartfonie.
    Ładowarki QCharge potrafią dać do 30 czy nawet 60W i wtedy napięcie
    wzrasta do 9 czy 12V.

    Układ ładowania przetwarza te napięcie na odpowiednie dla akumulatora
    więc spuchnięcie to wynik wady produkcyjnej/uszkodzenia mechanicznego
    akumulatora a w bardzo rzadkim przypadku uszkodzenia samego
    układu ładowania.
    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2023-07-12 13:56:15
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Rutkowski, Jacek w news:u8m205$9v2$1$jacekrut@news.chmurka.net
    [...................]
> [...]
    > więc spuchnięcie to wynik wady produkcyjnej/uszkodzenia mechanicznego
    > akumulatora a w bardzo rzadkim przypadku uszkodzenia samego

    tzn jest tak, ze: ladowarka > UKLAD LADOWANIA (w tel) > bateria/akumulator
    (w tel)?

  • 7. Data: 2023-07-12 13:58:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Jul 2023 10:07:13 +0200, Desoft wrote:
    > Padł mi akumulator w smartfonie - spuchł.
    > Winna okazała się ładowarka - daje 6,5V
    > Spotkał się ktoś z jakimś zabezpieczeniem przed takim przypadkiem?

    A smartfon nie powinien jakos zmniejszac napięcia?
    Bo 5V to i tak za duzo.

    A nowoczesne USB potrafi dac 9, 12, 20V ... i smartfon musi sobie z
    tym radzic.

    Ja pisalem chyba z rok czy dwa lata temu - spuchly mi baterie w dwóch
    telefonach. Ladowane jedną ladowarką od lat.

    Nie lubia +28 C otoczenia?

    J.

    P.S. Jak ponoc fachowe strony piszą, spuchnięcie jest efektem
    dekompozycji elektrolitu, która sie zdarza przy nadmiernym
    naładownaiu, oraz przy nadmiernym rozładowaniu :-(

  • 8. Data: 2023-07-12 14:32:57
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    1634Racine <m...@...cbqebml> napisał(a):
    > tzn jest tak, ze: ladowarka > UKLAD LADOWANIA (w tel) > bateria/akumulator
    > (w tel)?

    Tak właśnie Jacek napisał. Przecież ani te tzw. ładowarki, będące tak
    naprawdę zasilaczami, ani huby USB nie kontrolują procesu ładowania baterii,
    tylko telefon. Można jeszcze wspomnieć, że bateria nie jest goła, tylko
    zawiera jeszcze układ BMS. Monitoruje on baterię oraz chroni ją przed
    przeładowaniem lub nadmiernym rozładowaniem. Dlatego widać na niej trzy piny
    a nie dwa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2023-07-12 14:39:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > A nowoczesne USB potrafi dac 9, 12, 20V ... i smartfon musi sobie z
    > tym radzic.

    Tak, ale normalnie to on prosi o te napięcia. Bez negocjacji standardu z
    wyższym napięciem, ładowarka nie powinna dawać więcej niż 5,25 V. Z jakim
    górnym napięciem smartfon musi sobie radzić, tego nie wiem. Szczególnie
    starszy, produkowany w czasach, gdy gniazdka USB dawały wyłącznie 5 V.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2023-07-12 14:56:09
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Grzegorz Niemirowski w news:u8m6dk$c80$1$grzegorz@news.chmurka.net
    > Tak właśnie Jacek napisał. Przecież ani te tzw. ładowarki, będące tak
    > naprawdę zasilaczami,

    i tak to zawsze rozumialem

> [...]
    > goła, tylko zawiera jeszcze układ BMS. Monitoruje on baterię oraz
    > chroni ją przed przeładowaniem lub nadmiernym rozładowaniem. Dlatego

    co wiec porabia "uklad ladowania" w tel? konkretnie.
    (ja podejrzewalem, ze to bateria (BMS?), po zasilaczu, ma 100% funkcji w
    sprawie)