  • 1. Data: 2023-07-10 11:12:58
    Temat: Stabilizacja obrotów
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak to robią w elektronarzędziach, aby zapewnić stabilizacje obrotów?
    Tacho? Wróżą z prądu?
    Mam polerkę bez stabilizacji (tylko obroty) i tak myślę, czy można takie
    coś dodać.

    Robert

  • 2. Data: 2023-07-10 13:02:11
    Temat: Re: Stabilizacja obrotów
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jak to robią w elektronarzędziach, aby zapewnić stabilizacje obrotów?
    W takich lepszych jest prądniczka, w agd jest tacho na hall-u a na ośce
    magnes lub tarcza zębata.

    > Tacho? Wróżą z prądu?
    Z prądu sie nie bardzo da.
    > Mam polerkę bez stabilizacji (tylko obroty) i tak myślę, czy można takie
    > coś dodać.
    Ja bym zrobił na back-emf, czyli sterujesz obroty triakiem a jak nie
    przewodzi to mierzysz napięcie silnika pracującego jako prądnica.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2023-07-10 13:26:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jul 2023 11:12:58 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak to robią w elektronarzędziach, aby zapewnić stabilizacje obrotów?
    > Tacho? Wróżą z prądu?
    > Mam polerkę bez stabilizacji (tylko obroty) i tak myślę, czy można takie
    > coś dodać.

    Mam taki mikserek kuchenny Boscha, reczny.

    IMO - ma stabilizacje obrotów własnie.
    Ale jak zrobiona, to jeszcze nie wiem :-)

    Najprosciej byłby jakis impulsator/enkoder.

    J.

  • 4. Data: 2023-07-10 13:45:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.07.2023 o 13:02, Janusz pisze:
    > Ja bym zrobił na back-emf, czyli sterujesz obroty triakiem a jak nie
    > przewodzi to mierzysz napięcie silnika pracującego jako prądnica.

    O! Poważna sprawa.
    Ja myślę o zaadaptowaniu od jakiegoś narzędzia gotowca.

    Robert

  • 5. Data: 2023-07-10 14:26:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jul 2023 13:02:11 +0200, Janusz wrote:
    > W takich lepszych jest prądniczka, w agd jest tacho na hall-u a na ośce
    > magnes lub tarcza zębata.

    > Z prądu sie nie bardzo da.

    Stare polskie (i zachodnie) magnetofony miały z prądu.
    Tzn z prądu i napiecia, bo sam prąd to mało.
    Był do tego fikuśny układ z tranzystorow, a potem scalony.
    Ech ta skleroza ... UL1901?

    Ale na pulsującym napięciu zasilania to raczej nie wyjdzie :-)

    > Ja bym zrobił na back-emf, czyli sterujesz obroty triakiem a jak nie
    > przewodzi to mierzysz napięcie silnika pracującego jako prądnica.

    Fajna koncepcja, ale co na pełnej mocy ?
    Obawiam się, ze zakłócenia mogą zabić pomysł.

    No i te silniki to czesto szeregowe - a tak sie nie uda :-)

    J.

  • 6. Data: 2023-07-10 14:42:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jul 2023 13:45:15 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > O! Poważna sprawa.
    > Ja myślę o zaadaptowaniu od jakiegoś narzędzia gotowca.

    W pralkach są rózne obroty :-)

    J.

  • 7. Data: 2023-07-10 15:00:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 10.07.2023 o 14:42, J.F pisze:

    > W pralkach są rózne obroty :-)

    Ale tam są najczęściej prądnice, ja w dwóch pralkach tak mam.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2023-07-10 15:02:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 10.07.2023 o 13:26, J.F pisze:

    > Mam taki mikserek kuchenny Boscha, reczny.
    >
    > IMO - ma stabilizacje obrotów własnie.
    > Ale jak zrobiona, to jeszcze nie wiem :-)
    >
    > Najprosciej byłby jakis impulsator/enkoder.
    Te małe agd ma najczęściej pierścień i hall.
    Mam robota uszkodzonego który też tak chodzi, właśnie piszę na niego
    program bo się procek uszkodził, znaczy pisałem bo mam chwilową przerwę :)

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2023-07-10 15:08:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 10.07.2023 o 14:26, J.F pisze:

    > Stare polskie (i zachodnie) magnetofony miały z prądu.
    > Tzn z prądu i napiecia, bo sam prąd to mało.
    No przecież piszę że prąd to mało :)
    > Był do tego fikuśny układ z tranzystorow, a potem scalony.
    > Ech ta skleroza ... UL1901?
    Chyba tak i tam też back-emf był wykorzystany podobno bo dla mnie zasada
    stabilizacji tak trochę mało jasna jest.

    > Fajna koncepcja, ale co na pełnej mocy ?
    > Obawiam się, ze zakłócenia mogą zabić pomysł.
    Ale wejście analogowe i tak musisz kluczować poza tym można uśredniać
    napięcie z kilku okresów.

    > No i te silniki to czesto szeregowe - a tak sie nie uda :-)
    A dlaczego? przecież po zaniku napięcia pole magnetyczne nie znika od
    razu, więc mierząc zaraz po przejściu sinusa przez zero powinno dać
    napięcie proporcjonalne do obrotów.
    Jak wrócę do tego robota to spróbuję to pomierzyć bo sam jestem ciekaw.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2023-07-10 16:26:29
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Mam taki mikserek kuchenny Boscha, reczny.
    >
    > IMO - ma stabilizacje obrotów własnie.
    > Ale jak zrobiona, to jeszcze nie wiem :-)

    A musi tam być stabilizacja ? Nie wystarczy jako tako sztywna
    charakterystyka silnika na magnesach ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza