  • Data: 2018-11-14 13:50:57
    Temat: Re: Zagłuszarki Chrzanowskiego
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Przyjęcie z góry, że mowa nie wymaga szerokiego pasma jest błędem. Ten
    > błąd popełniono po katastrofie smoleńskiej, gdy pierwsze kopie nagrań
    > z kokpitu wykonywano przy użyciu bardzo niskiego próbkowania - bodaj 8
    > kHz - i bardzo mają ilością bitów w próbce.

    Zadziwiające. Przecież w 2010 r. pamięć już była wystarczająco tania a
    technologia tak rozwinięta, żeby i amator z laptopem zrobił 96 kHz i 24
    bity (a przynajmniej 44.1 kHz i 16 bitów).

    > To, że rozumiemy więcej, wynika tylko i wyłącznie z możliwości naszego
    > mózgu

    W jakiejś książce na temat kart dźwiękowych, którą kiedyś czytałem, był
    opisany prosty "kompresor PPZ" (PPZ -- przejście przez zero). Algorytm
    zapisywał wszystkie próbki powyżej zera sygnału jako maksymalną wartość a
    poniżej jako minimalną. Mowa po przejściu przez to była bardzo
    zniekształcona, ale zrozumiała.

    Nie pamiętam tylko, co autor chciał przy pomocy tego zilustrować.

    > i wyłapywania słów niezrozumiałych na podstawie kontekstu.

    Ciekawostka: Yanny czy Laurel?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Yanny_or_Laurel

    Druga ciekawostka:

    https://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect