    From: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zalana piwnica-co robić?
    Date: Sun, 21 Aug 2011 00:11:09 +0200

    Powitanko,

    > Może moje obawy są bezpodstawne , a metoda "uszczelnienia" [nie wiem
    > nawet dokładnie to to "uszczelnienie" oznacza] prawidłowym działaniem w
    > tym przypadku?

    Idealnie jest, jak mozesz odkopac wszystkie sciany piwnicy az do lawy
    fundamentowej. Wtedy dobra izolacja pionowa jest najlepsza. Niestety nie
    zawsze jest to wykonalne, u mnie np. piwnica jest tylko pod czescia
    domu. W takim wypadku wierci sie gesto dziury w murze i pod bardzo
    wysokim cisnieniem wtlacza specjalna zywice. Zywica ta pod wplywem wody
    powieksza swoja objetosc 15 krotnie, przypomina troche pianke
    poliureanowa, ale jest dosyc elastyczna. Wypelnia bardzo skutecznie
    wszystkie szczeliny i blokuje wode. Potrafi "wyjsc" jakas szczelina
    kilkadziesiat cm od otworu. Do tego robi sie jeszcze iniekcje (przy
    podlodze) preparatem, ktory uniemozliwia podsiak kapilarny.
    Zabieg jest bardzo kosztowny, ale dosyc skuteczny.

    > A tak ogólnie to jak się ratować w takiej sytuacji? Woda która mocno
    > zaleje piwnice zniszczy chyba dość szybko dom?

    Pompowac wode mozna, o ile nie naplywa ona tak szybko, ze niesie ze soba
    piasek. Obecnosc piasku w naplywajacej wodzie swiadczy, jak nietrudno
    sie domyslic, o tym, ze skads sie ten piasek bierze. Jesli spod
    fundamentow, to moze byc "zabawnie". W praktyce nie wyobrazam sobie
    pompowania wody naplywajacej tak szybko, czysta wode mozna pompowac bez
    obaw.
    Co rozumiesz przez zniszczenie domu? Jesli na podlodze piwnicy zalega
    kilka(nascie/dziesiat) cm wody, to w zaleznosci od materialu podsiak
    kapilarny bedzie powiedzmy max 1m. Groznym dla zdrowia (bardzo groznym)
    jest grzyb, ktory powstanie na scianach zawilgoconych. Moze jeszcze
    dochodzic do przemarzania scian zawilgoconych, co prowadzi do oslabienia
    muru, ale to juz musialby dom byc tak spierniczony, ze piwnica, to
    najmniejszy problem;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa