  • 1. Data: 2011-08-19 03:16:16
    Temat: Zalana piwnica-co robić?
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Znajomy w Legionowie [które ostatnio mocno podtopiło] twierdzi, że większośc
    piwnic stoi tam w wodzie prócz niewielu które są "szczelne"...I wzywa
    "fachowców" [za duże pieniądze]aby mu usuneli wodę i uszczelnili piwnicę.
    Uprzedzałem [choć nie jestem fachowcem w temacie], że nie wolno odpompowywać
    wody z piwnicy w momencie kiedy wody gruntowe nie opadły, ale to nie
    przemawia to do nich.
    Może moje obawy są bezpodstawne , a metoda "uszczelnienia" [nie wiem nawet
    dokładnie to to "uszczelnienie" oznacza] prawidłowym działaniem w tym
    przypadku?

    A tak ogólnie to jak się ratować w takiej sytuacji? Woda która mocno zaleje
    piwnice zniszczy chyba dość szybko dom?

    Psot

  • 2. Data: 2011-08-19 08:19:45
    Temat: Re: Zalana piwnica-co robić?
    Od: "Sir_Robak" <s...@o...pl>

    > A tak ogólnie to jak się ratować w takiej sytuacji? Woda która mocno
    > zaleje piwnice zniszczy chyba dość szybko dom?

    Sytuacja:
    Dom przedwojenny woda w piwnicy do wysokości ~70-80 cm klarowna ta
    woda. Pewnie za niemca nie było ale to już inna kwestia. Dom jak stal
    tak stoi i nikt nie wypompowywał i niedolewał poza tym co natura
    zrobiła.
    Jesli poziom stały to jeszce ujdzie gorzej jak są duże wahania.

    Robak

  • 3. Data: 2011-08-19 08:45:32
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > Może moje obawy są bezpodstawne , a metoda "uszczelnienia" [nie wiem
    > nawet dokładnie to to "uszczelnienie" oznacza] prawidłowym działaniem w

    moim zdaniem masz rację. Z tego co wiem (moja wiedza jest już nieco
    archaiczna, ale nie słyszałem o jakichś zasadniczych przełomach
    technologicznych w temacie) prowokowanie dodatkowego przepływu wody w
    obrębie fundamentów może się bardzo źle skończyć. Wypompowanie wody jest
    dopuszczalne wyłącznie jeśli wkopie się wokół budowli ściankę szczelną
    (raczej kosztowne, ale robi się tak czasem z budowlami bardzo
    zabytkowymi) albo jednocześnie wypompowuje się wodę z głębokich
    wykopów/studni odpowiednio rozmieszczonych opodal. Nie wierzę w
    uszczelnianie mokrego muru na bieżąco, w trakcie pompowania.

    > A tak ogólnie to jak się ratować w takiej sytuacji? Woda która mocno
    > zaleje piwnice zniszczy chyba dość szybko dom?

    i tak i nie. Jeśli fundamenty zostały zrobione, a zwłaszcza zaizolowane
    zgodnie ze sztuką budowlaną, woda poniżej hydroizolacji poziomej nie ma
    prawa zaszkodzić budynkowi -jeśli pominąć ew. skraplanie pary w stropie
    nad piwnicą. Być może intensywna wentylacja mogłaby pomóc.

  • 4. Data: 2011-08-20 22:11:09
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Może moje obawy są bezpodstawne , a metoda "uszczelnienia" [nie wiem
    > nawet dokładnie to to "uszczelnienie" oznacza] prawidłowym działaniem w
    > tym przypadku?

    Idealnie jest, jak mozesz odkopac wszystkie sciany piwnicy az do lawy
    fundamentowej. Wtedy dobra izolacja pionowa jest najlepsza. Niestety nie
    zawsze jest to wykonalne, u mnie np. piwnica jest tylko pod czescia
    domu. W takim wypadku wierci sie gesto dziury w murze i pod bardzo
    wysokim cisnieniem wtlacza specjalna zywice. Zywica ta pod wplywem wody
    powieksza swoja objetosc 15 krotnie, przypomina troche pianke
    poliureanowa, ale jest dosyc elastyczna. Wypelnia bardzo skutecznie
    wszystkie szczeliny i blokuje wode. Potrafi "wyjsc" jakas szczelina
    kilkadziesiat cm od otworu. Do tego robi sie jeszcze iniekcje (przy
    podlodze) preparatem, ktory uniemozliwia podsiak kapilarny.
    Zabieg jest bardzo kosztowny, ale dosyc skuteczny.

    > A tak ogólnie to jak się ratować w takiej sytuacji? Woda która mocno
    > zaleje piwnice zniszczy chyba dość szybko dom?

    Pompowac wode mozna, o ile nie naplywa ona tak szybko, ze niesie ze soba
    piasek. Obecnosc piasku w naplywajacej wodzie swiadczy, jak nietrudno
    sie domyslic, o tym, ze skads sie ten piasek bierze. Jesli spod
    fundamentow, to moze byc "zabawnie". W praktyce nie wyobrazam sobie
    pompowania wody naplywajacej tak szybko, czysta wode mozna pompowac bez
    obaw.
    Co rozumiesz przez zniszczenie domu? Jesli na podlodze piwnicy zalega
    kilka(nascie/dziesiat) cm wody, to w zaleznosci od materialu podsiak
    kapilarny bedzie powiedzmy max 1m. Groznym dla zdrowia (bardzo groznym)
    jest grzyb, ktory powstanie na scianach zawilgoconych. Moze jeszcze
    dochodzic do przemarzania scian zawilgoconych, co prowadzi do oslabienia
    muru, ale to juz musialby dom byc tak spierniczony, ze piwnica, to
    najmniejszy problem;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa