    Subject: Re: Zamawianie rozmow
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <p50jgo$p6$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <%K7dC.613727$Uo7.297107@fx12.ams1>
    <5a7510e3$0$576$65785112@news.neostrada.pl>
    <XbadC.74623$YT.19192@fx01.ams1>
    <5a75ab97$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    <177dhsiw9t21y$.15qm6il8a4wjj$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <s...@4...net>
    <5a75f160$0$580$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5a771c78$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <1sowf1o4z4bfy$.ki0tuw005wwq.dlg@40tude.net>
    <5a78c7ea$0$566$65785112@news.neostrada.pl>
    <5a7ac764$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <5a7bff78$0$574$65785112@news.neostrada.pl>
    <5a7c2802$0$566$65785112@news.neostrada.pl>
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Thu, 8 Feb 2018 23:48:28 +0100

    W dniu 2018-02-08 o 11:35, J.F. pisze:

    > ~25 km i Karpacz juz nie taki maly, ani JG nie taka mala (80 tys
    > mieszkancow).

    Trzy przykłady, które znam z moich okolic:
    E10B Gorzów Wlkp. obejmowała swoim zasięgiem praktycznie całą strefę
    numeracyjną 95 i geograficznie byłe województwo gorzowskie.
    5ESS Zielona Góra - strefa numeracyjna 68 i byłe województwo zielonogórskie.
    Wielkość obu miast mniej więcej taka jak Jeleniej Góry, moduły
    wyniesione nawet po 60km odległości od HOSTa.
    5ESS Szczecin podobnie, strefa 91 i chyba 94(tu do końca nie jestem
    pewien czy cała), województwa szczecińskie i koszalińskie.
    Były w tych trzech strefach mniejsze centrale, ale TPSA/Orange dążyła do
    tego żeby je likwidować na rzecz modułów wyniesionych, jak to się
    faktycznie zakończyło to już nie wiem, ale zakładam, że plany zrealizowano.

    > Nawet jesli dobrze sie dobrze domyslasz, ze to jakas wyniesiona czesc
    > centrali z JG, to tych central bylo chyba wiecej, jesli maja caly
    region obslugiwac.

    W czasach Strowgerów czy Pentacont, każde miasto i miasteczko miało
    swoją centralę, ale cyfryzacja w TPSA wiązała się z tym, że likwidowane
    takie małe centrale na rzecz albo modów wyniesionych albo urządzeń
    dostępowych. Nie widzę powodu, żeby Jelenia Góra i okolice miały się z
    schematu tego jakoś wyłamać.

    > Moze, ale bardziej podejrzewam ze ma do Wroclawia.
    > Ewentualnie do Legnicy.

    Tylko, że trzeba tu rozróżnić geograficzne połączenie między miastami od
    fizycznego przebiegu łącza. Światłowód z JG do Poznania może przebiegać
    przez Wrocław czy Legnicę, ale centrala w JG może po tym światłowodzie
    mieć bezpośrednie łącza z centralą w Poznaniu, to już kwestia
    zestawienia łącz na sieci SDH.

    > Na mape patrzac ... dobrze byloby to przez Bygdoszcz przepuscic.
    > I przez Grudziadz.
    > No chyba, ze przez Torun, a tam leci linia z Lodzi :-)

    Jak wyżej, nie ma znaczenia, że po drodze jest jakieś większe lub
    mniejsze miasto w którym stoi jakaś tam centrala, zestawia się łącza
    omijające taką centralę.

    > Zapewne tak, tylko ze Trojmiasto duze, to tam sporo central.

    Tego akurat nie wiem, ale to że jest ich dużo nie znaczy, że przez
    wszystkie jest kierowany ruch.

    > W duzym miescie laczy wszystkie centrale osobnymi kablem to takiej
    > "centrali MM" ?

    Nie tylko w jednym mieście, centrala MM/tranzytowa, bo często łączone są
    te funkcje, ma bezpośrednie łącza z innymi, niekoniecznie najbliższymi
    miastami.

    > Czy sie tranzytuje przez inne centrale miejskie, jesli po drodze stoja?

    I tak i nie, czasem jedna centrala może mieć kilka funkcji i być
    końcową, międzymiastową i tranzytową. Natomiast omija się wszystko co
    zbędne szerokim łukiem.

    > Bo sie spodziewam, ze od Gdanska do tej gdynskiej peryferyjnej to
    > jeszcze kilka central.

    A ja wręcz odwrotnie, ale jak tam jest faktycznie to nie wiem?

    > Ja tylko z pozycji klienta pamietam jakiegos "operatora MM" sprzed tych
    > ~15 lat ... Energis chyba.
    > Musial miec w kraju cos minimum 12 "punktow styku" z TP, a jak sie
    > okazalo, to "centrale" mial jedna.
    > Ona zapewne miala jakies odlegle urzadzenia, ale jak cos p* w stolicy,
    > to w calym kraju nie dzialal.

    I tak mogło być, sieć TPSA było podzielona właśnie na 12 stref/central
    tranzytowych, wystarczyło z tej jednej Energisu zestawić łącza do tych
    12-tu stref i już mamy 12 punktów styku. No ale to pewnie regulator
    wymyślił punkty styku a nie fizyczne centrale, więc zrobili żeby im było
    tanio i regulator zadowolony.

    > Mysle ze i wtedy dla zaoszczedzenia 0.125 ms nikt sie nie wysilal, bo
    i po co :-)

    Tu nie chodziło tylko o 0.125ms, bardziej o to, żeby nie angażować
    niepotrzebnie zasobów central "po drodze". Jak masz sieć SDH rozsianą po
    całym kraju, to od razu zestawiasz łącze przez tą sieć i łapiesz
    najdalszą możliwą centralę niezbędną do zakończenia łącza.

    > Pisalem "centrale", ale to moga byc tez jakies multipleksery tych
    > strumieni kablowych.

    Multipleksery nie opóźniają szczelin i strumieni.

    > IMO to az sie prosi gdzies polaczyc linie Poznan-Gdansk i Lodz Gdansk.
    > A przy okazji moze sie drobne opoznienie wciac.

    Sieć jest synchroniczna i teoretycznie nie ma opóźnień, w praktyce
    światłowód i urządzenia wnoszą jednak jakieś tam swoje opóźnienia. Ale
    na takich odległościach są one w zasadzie pomijalne i nie wiem czy nie
    są przypadkiem kompensowane przez same urządzenia sieci SDH?

    > Choc od czasu swiatlowodow chyba znow sie pozmienialo - po co laczyc,
    > wszak moze np przez Szczecin leciec i nikomu to nie przeszkadza:-)

    Można przez Szczecin, ale zestawia się najkrótszą możliwą drogą, z tym,
    że najkrótsza to niekoniecznie najbliższa geograficznie.
    To wygląda podobnie jak sieci przesyłowe energetyki, są sieci wysokiego
    napięcia, średniego i niskiego.
    Podam Ci autentyczny przykład z mojej okolicy. Jest sobie miasto Rzepin
    i wioska Lubin, odległe od siebie o jakieś 10km.
    Żeby połączyć się z Rzepina do Lubina, droga po łączach wygląda tak:
    Rzepin-Słubice-Gorzów Wielkopolski-Zielona Góra-Krosno Odrzańskie-Lubin
    jakieś 250-300km, no ale takie są przebiegi łącz, za to biorą tym udział
    "tylko" 3 centrale.
    A żeby było jeszcze ciekawiej, to już po konwencjonalnych kablach
    miedzianych łapani są z obu tych miejscowości abonenci, którzy mieszkają
    w odległości jakichś 3km od siebie.

    > W jakim sensie - zestawiano kabel ze wzmacniakami z Rzeszowa do
    Szczecina ?

    No nie było tak, że wszystkie 49 miast miały bezpośrednie połączanie ze
    sobą, ale te bliższe i dalsze już miały.
    Ekstra kabla ze Szczecina do Rzeszowa to się raczej nie robi, natomiast
    zestawić bezpośrednie łącza po istniejącej sieci to już jak najbardziej
    można, i jak jest taka potrzeba to się robi.

    > Tylko efektem minimalizacji bedzie jedno, czy np "z reguly tylko 3"?

    Jedno w jednym polu komutacyjnym. Opóźnienie jest potrzebne tylko po to,
    żeby ramka ze szczeliny 3 mogła trafić do, na przykład, szczeliny 8.
    Gdyby nie ten wymóg, to w ogóle opóźnienie w polu komutacyjnym nie było
    by potrzebne.

    > Tylko jak byly polaczone cyfrowym traktem, to groza kolejne opoznienia.

    No światłowody mają swoje opóźnienia, przewody miedziane też, natomiast
    same urządzenia mają opóźnienie liczone raczej w mikrosekundach. Na
    odległościach do kilkudziesięciu kilometrów, to są pomijalne czasy,
    abonent nawet nie ma szans tego wychwycić.

    > Ale ja o czym innym - taki maly koncentrator o ile sie orientuje to
    byl fizycznie tez maly.

    To zależy od firmy i wykonania, o ile się nie mylę, to na przykład
    koncentrator 5ESS, w wykonaniu minimalnym zajmował jakieś pół stojaka
    80x200cm, a dla maksymalnej pojemności coś około 1000 abonentów
    analogowych, to był cały stojak.

    > A dzis sie jeszcze półka neostrady musi w szafie zmiescic.

    Fizycznie można to upakować w jednej szafie, tyle tylko że koncentrator
    jest częścią centrali a półka DSL jest oddzielnym bytem.