    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji
    kwarców 32768Hz
    Date: Wed, 12 May 2021 21:11:21 +0200
    <6059db2a$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3dddj$22e$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <605a44cf$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <605b4225$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3fu68$q31$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <DEUmI.522991$7Kb.158447@usenetxs.com>

    W dniu 2021-05-12 o 19:55, jedrek pisze:

    > Pokaż zdjęcie tego twojego ustrojstwa.
    > Sam obwód bez dodatkowych wzmacniaczy? To ile masz miałeś mV?

    Robiłem takie dwa.
    Pierwszy raz w okolicy 1982 - opisałem to przy innej okazji tu (strona 15):
    http://www.mos.pwr.edu.pl/download/Elektronika-dla-W
    szystkich_05-2014.pdf
    Tamtego nie mam.

    A drugi (na nasze firmowe potrzeby - kalibrowaliśmy wtedy RTC przed
    wysłaniem kontrolerów do klienta) robiłem pod koniec lat 90-tych.
    To mam, ale żeby było jak najlepiej ekranowane jest to prostopadłościan
    - na górze płytka jednostronna, wszystkie pozostałe 2 stronne i całość
    zalutowana. Z prostopadłościanu wychodzi tylko kabelek z wtykiem
    mini-jack stereo (GND, zasilanie i sygnał). Wzmacniacz jest w środku.
    Nie będę rozlutowywał aby pstryknąć zdjęcie.

    Abyś to sobie wyobraził. Górna i dolna płytka mają 163x86mm, wysokość
    całości 24mm.
    Na górnej widać, że w miedzi wewnątrz wyizolowany jest prostokąt około
    67x40mm.
    O ile pamiętam to wewnątrz wydzieliłem też komorę ekranowaną dla
    wzmacniacza, aby silniejszy sygnał z jego wyjścia nie sprzęgał się z tą
    anteną pojemnościową.

    > Sam rezonator przy zasilaniu 1,5V ma sygnał na wyjściu generatora około
    > 1Vp.p.
    > Jak blisko ta płytka jest rezonatora?

    To pierwotnie było do kładzenia zegarka elektronicznego na tym. Więc
    kilka mm.

    > Czyli sprzężenie pojemnościowe? Ile tam tego będzie 0,1pF?

    Nie wiem, ale nie wykluczam, że trochę więcej.

    > Schemat proszę tego twojego urządzonka.

    Miałem dziś koło 20-ej iść do domu. Jutro zobaczę. Jak łatwo znajdę to
    ok, jak nie to na głowie stawał nie będę aby znaleźć schemat sprzed 25
    lat - mam akurat mnóstwo roboty. A jakbym nawet potrzebował to użyć to
    schemat jest zbędny jakoś sobie z tymi 3 drutami poradzę.

    > Kiedyś robiłem próby na układzie bazującym na artykule z książki formatu A4
    > Warsztat napraw sprzętu elektronicznego - Bogdan Sosiński, 1987
    > Był tam układ pomiaru bezstykowego kwarców zegarkowych na układzie
    > UL1321, na wejściu FET, obwód rezonansowy na 32768Hz, a UL1321 jako
    > wzmacniacz tego sygnału i dopiero wyjście na miernik częstotliwości.
    > Ale tak sobie to działało.

    U mnie na sondzie pojemnościowej od razu powieszony był obwód równoległy
    LC (lutowany bezpośrednio między tym wyciętym prostokątem, a miedzią
    naokoło). Nie kojarzę abym miał tam jakiegoś FETa, ale to było 25 lat
    temu i nie zależało mi na zapamiętaniu schematu.

    > Ciekawy kilkadziesiąt lat temu był Chronokomparator CA-1
    > https://zegarkiclub.pl/forum/topic/63608-polski-chro
    nokomparator-elektroniczny-ca-1/

    Chciałem zobaczyć, czy to może być to, co mi wtedy pokazali, ale zdjęcia
    są niedostępne.

    > Ma ktoś może tego schemat?
    > Wynika, że jedną z metod pomiar był też pomiar przez mikrofon :)
    > Czyli co kwarc sobie "piszczy" z częstotliwością 32768, dedykowany
    > mikrofon łapie ten pisk, potem układ formuje z tego TTL i mierzy się to.
    > Chciałbym to obejrzeć jak to wyglądało, może ktoś to ma na składzie
    > rupieci w piwnicy?

    A może to było urządzenie do elektronicznych i mechanicznych i mikrofon
    był dla mechanicznych - jak cykają.
    Te chronokomparatory, które wtedy naprawiałem miały wkładkę adapterową
    jako czujnik cykania zegarków.

    > Jaka to sprawdzanie wyglądało? Jakieś zdudnienia czy co?

    To było typowe działanie na zasadzie tego co akurat mam pod ręką.

    Z badanego zegarka uzyskiwałem 1Hz i tym wyzwalałem oscyloskop, a na
    ekranie oglądałem nośną DCF. Startując trzeba było trafić gdzieś w
    środek impulsów a nie w okolice przerw, ale szansa trafienia duża i
    potem już siedzi w środku.
    Regulując zegarek uzyskiwałem stabilny obraz na ekranie (oscyloskop
    cyfrowy). Możliwa teoretycznie pomyłka o 1 okres nośnej co sekundę ale
    to byłaby już duża odchyłka.
    Potem ten 1Hz mierzyłem częstościomierzem i tyle ppm co pokazał odchyłki
    od 1Hz to błąd jego wzorca (oczywiście pomiar po kilkunastu minutach
    wygrzania).

    > U mnie DCF lichy bardzo, nawet na oscyloskopie tego nie widać.

    U mnie powinien też być słaby (Gdańsk), ale w odbiorniku miałem dużą
    antenę ferrytową (ze 20cm) i było dość OK.
    Nie oglądałem sygnału na antenie tylko miałem jakiś scalak odbierający
    to i do niego podłączało się kwarca jako filtr i na tym kwarcu sygnał
    był już spory.

    > Wawa 1 z ferrytowej ledwo 2mV p.p. generuje
    > Generator w mierniku zestrajałem do taktu 1PPS z odbiornika GPS. Takt z
    > dokładnością 10ns.

    Nigdy nie bawiłem się GPS-em (w sensie elektronicznym).

    > Dla mnie to nie robi różnicy czy kwarc przewidziany do pracy z
    > pojemnością 12 czy 6pF
    > W zależności co tam na pokładzie wsadzone to dobieram dwie pojemności do
    > masy z końcówek rezonatora 2 x 12-15pFlub 2 x 22-27pF, jedna regulowana,

    pisałem o sytuacji gdy RTC, który chyba cały brał 120nA zakładał
    podłączenie kwarca bez żadnych kondensatorów. Jak dodałeś do
    odpowiedniej pojemności to już nie dawał rady podtrzymać drgań.
    P.G.