    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji
    kwarców 32768Hz
    Date: Thu, 13 May 2021 16:13:54 +0200
    <6059db2a$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3dddj$22e$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <605a44cf$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <605b4225$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3fu68$q31$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <DEUmI.522991$7Kb.158447@usenetxs.com>
    <s7h98l$4sa$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    W dniu 2021-05-12 o 21:11, Piotr Gałka pisze:

    > Miałem dziś koło 20-ej iść do domu. Jutro zobaczę. Jak łatwo znajdę to
    > ok,

    Znalazłem ten schemat.

    Pierwsza wersja:
    1. równoległe LC na sondzie pojemnościowej,
    2. wtórnik BF245, w źródle 2k2, dren zasilony przez filtr 1k + 10uF + 1k
    + 10uF.
    3. przegroda ekranująca od następnego stopnia (żeby wzmocniony sygnał
    nie sprzęgał się z sondą).
    4. wzmacniacz na 2xNPN (polaryzacja DC ze sprzężeniem obu), a dla AC:
    - pierwszy tranzystor na w emiterze 470om a w kolektorze 10k, wyjście
    z kolektora,
    - drugi ma w emiterze 220 a w kolektorze 2k2, wyjście z kolektora,
    5. szeregowo kwarc zegarkowy jako filtr,
    6. wtórnik emiterowy obciążony 1k (ze sprzężeniem z emitera powodującym,
    że rezystory polaryzacji bazy (3x10k) 'znikają'), zamieniony potem na
    wtórnik na BF245 (bramka polaryzowana rezystorem 1M do GND)
    7. Całość zasilana z 5V przez filtr 47 om + 47uF

    Zmiana zrobiona w 2003 roku:
    1,2,3 - bez zmian,
    zamiast 4,5,6:
    4a - filtr środkowo przepustowy na 1/2 wzmacniacza operacyjnego OPA2337
    5a - filtr środkowo przepustowy na 1/2 wzmacniacza operacyjnego OPA2337
    7 - filtr jak w pierwszej wersji a za nim dzielnik 15k+10k (wirtualna
    masa (oba (+) wzmacniaczy) na poziomie 2V - widocznie zakres wyjść tego
    wzmacniacza operacyjnego nie był symetryczny), każdy z rezystorów
    zbocznikowany 2,2uF.

    4a:
    w szereg 1k8+440p do wejścia (-),
    220p od wyjścia do punktu między 1k8 i 440p
    100k od wyjścia do (-).

    5a:
    identyczny jak 4a: tylko 2k2 zamiast 1k8

    Chyba w założeniu są to identyczne filtry, a różnica R uwzględniała
    rezystancję wyjściową wtórnika BF245.
    Mam narysowane, że każdy stopień filtru ma teoretycznie w szczycie
    wzmocnienie x20 i notatkę, że według pomiarów to mi wychodziło że każdy
    ma x40.
    P.G.