    From: "jedrek" <w...@...on>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <6059db2a$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3dddj$22e$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <605a44cf$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <605b4225$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3fu68$q31$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <DEUmI.522991$7Kb.158447@usenetxs.com>
    <s7h98l$4sa$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji
    kwarców 32768Hz
    Date: Mon, 17 May 2021 14:56:36 +0200

    "Piotr Gałka"
    > pisałem o sytuacji gdy RTC, który chyba cały brał 120nA zakładał
    > podłączenie kwarca bez żadnych kondensatorów. Jak dodałeś do odpowiedniej
    > pojemności to już nie dawał rady podtrzymać drgań.

    Czy to nie wynika z tego, że już w samej strukturze scalone wejścia-wyjścia
    generatora te nóżki miały zbliżoną pojemność względem masy, by wypadkowo dać
    obciążenie rezonatora oczekiwaną pojemnością ~6pF? A to, że rorzuty w
    procesie produkcji są, to jedne kostki z tym samym kwarcem mogły delikatnie
    spieszyć a na innym egzemplarzu kostki, z tym samym egzemplarzem rezonatora
    spóźniały.
    Nawet podłączenie 1-2pF, z którejkolwiek nogi scalaka pędzącego ten kwarc
    rwało już mu drgania? Będę musiał przemierzyć moduł zegarka naręcznego z lat
    80 pędzonego bateryjką 1,5V Czy w zależności od dopinanych pojemności do
    kwarca, celem korekty częstotliwości drgań zauważalnie zmienia się pobór
    prądu.
    Od którego dostawcy masz sprawdzone wersję rezonatorów 6pF? Czy mam
    rozumieć, że szanujący się firmowi producenci zegarków naręcznych pchają do
    swoim wyrobów wersje rezonatorów 32768 przewidziane do pracy z pojemnością
    6pF? A wersje 12pF zostały jako odrzut dla plebsu? :) Póki co nie zgłębiałem
    tematu, bo nie robiło to dla mnie większej różnicy. Zestrojenie na 0
    odchyłki i tyle, a czy tam było dokładnie po obu stronach dołożone dodatkowo
    np. 18pF (bo już dana noga wprowadzał pojemność ~6pF), a w innych
    urządzeniach spieszących się już wystarczyło dołożyć 2x 8pF, to nie
    doktoryzowałem się nad tym. Jakby już było gdzieś jakieś opracowanie na ten
    temat to by nie trzeba było wyważać otwartych drzwi.