  • 21. Data: 2018-03-13 10:49:57
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.03.2018 o 09:43, robot pisze:

    > Koniki[zwane kucykami] to njutki i obrotki razem.
    > [dla przejrzystości pisałem w języku przedszkolnym, najpopularniejszym
    > na tej grupie]

    Tak wiemy, a w drugą stronę nitki to koniki podzielić przez obroty. Ale
    to tylko część prawdy, bo jest jeszcze skrzynia biegów i dopiero to (w
    połaczeniu z rozmiarem kół) to z grubsza całośc układu. Tym niemniej
    zarówno przyspieszenie jak i Vmax zależą niemal wyłacznie od mocy
    (reszta od skrzyni biegów i rozmiary kół) jak nikt się nie uprze, żeby
    stosować jakieś specyficzne przełożenia lub rozmiary to w wystarczającym
    przybliżeniu przy ogarniętym kierowcy szybszy i zrywniejszy będzie
    samochód z większą mocą (co najwyżej można _trochę_ zyskać na
    elastyczności silnika, ale to niedoskonałość mechanizmu skrzyni biegów -
    na bezstopniowej tego już nie urwiesz).

    A po chłopsku - motor ma gówniany moment i (stosunkowo) dużą moc i
    zapierdala oraz odstwia praktycznie wszytko na światłach, ciągnik ma w
    pytę momentu ale mało mocy i na ciągnik można blachary wyrywać tylko w
    piosence blendersów;) Przekładając to na samochody civic type r bierze
    większość disli (a już chyba wszytkie wolnossaki 2,0) mimo że to
    szlifierka i stosunkowo mały moment właśnie nadrabia obrotami.

    PS - dzięki za naukowe wyjaśnienie w linku. Przydałoby się, żeby ktoś to
    zrobił w formie "popularnonaukowej", to może by się skończyły dyskusje o
    konikach i niutkach.

    Shrek

  • 22. Data: 2018-03-13 12:22:04
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-03-13 o 10:49, Shrek pisze:

    > PS - dzięki za naukowe wyjaśnienie w linku. Przydałoby się, żeby ktoś to zrobił w
    formie "popularnonaukowej", to może by się skończyły dyskusje o konikach i niutkach.

    Wielka racja!
    Trzeba o tym pomyśleć.

  • 23. Data: 2018-03-13 13:35:01
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 22:17, Czarek pisze:

    > Zdefiniujesz skrót, który podałeś (kM)?

    KM

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2018-03-13 13:42:19
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 22:26, Shrek pisze:

    > A do ilu on się wogóle kręci? Na ogół gdzieś tak do 4tysięcy moc w
    > dizlach jeszcze rośnie.

    U mnie odcięcie jest na 4200. Patrząc na wykres gwałtowny spadek Nm
    następuje od ok 4100. Max moment na 2400 i liniowo spada wraz z obrotami
    o 75 Nm do 4000 obr.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2018-03-13 14:36:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.03.2018 o 13:42, Marek S pisze:

    > U mnie odcięcie jest na 4200. Patrząc na wykres gwałtowny spadek Nm
    > następuje od ok 4100. Max moment na 2400 i liniowo spada wraz z obrotami
    > o 75 Nm do 4000 obr.

    Mierzyłeś swój egzemplarz?

    Shrek

  • 26. Data: 2018-03-13 20:27:35
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-13 o 14:36, Shrek pisze:

    > Mierzyłeś swój egzemplarz?

    No raczej skoro cytuję konkretne dane.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 27. Data: 2018-03-13 20:33:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.03.2018 o 20:27, Marek S pisze:

    > No raczej skoro cytuję konkretne dane.

    To zapodaj wykres. Bo to się kupy nie trzyma, żeby z większą mocą
    słabiej przypieszał. Oczywiście wszystkie pozostałe warunki takie same,
    tylko przyspiesza lepiej na 4 przy 2000 a na dwójce przy 3700 muli?

    Shrek

  • 28. Data: 2018-03-13 20:37:59
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 22:33, Shrek pisze:

    > Mają mają. I do przyspieszenia i prędkości max liczy się tylko moc i
    > dobry automat lub (w ostateczności) białkowy zmieniacz biegów.

    W moim aucie nie ma większego znaczenia czy ruszam w automacie
    kick-down, czy manualnie steruję skrzynią. Zwykle automat całkiem dobrze
    sobie radzi.

    Efekt zawsze jest identyczny: im więcej koni wraz z obrotami powyżej
    2400... no może 2800 (ten zakres jest najlepszy), tym słabiej
    przyspiesza. Odwrotnie niż w benzynie. Jeśli zależy mi na maksymalnym
    przyspieszaniu, to trącam manetkę ciut powyżej 3000 obr.

    > Jakby się liczył moment, to wszystkie sportowe supersamochody byłyby w
    > dizlu.

    Widziałeś sportowe diesle? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 29. Data: 2018-03-13 20:40:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 23:26, Tomasz Pyra pisze:

    > Taki np. rowerzysta napędza rower momentem ~200Nm, a zdolność do
    > przyspieszania ma jaką ma. Sporo gorszą niż dużo cięższy motocykl 125 o
    > momencie obrotowym 8Nm ;) Więc to przyspieszenie jakoś niezbyt ma związek z
    > wielkością momentu obrotowego silnika.

    Ale moment obrotowy mierzy się na hamowni na kołach a nie na silniku.
    Tak więc kalkuluj tego rowerzystę na kołach rowerowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 30. Data: 2018-03-13 20:43:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-13 o 09:39, robot pisze:

    > Trzeba patrzeć na bilans mocy samochodu.
    > Czyli wykres mocy wszystkich oporów nałożony na wykres mocy silnika w
    > funkcji prędkości.

    Nie no jasne. W dyskusji przyjmijmy uproszczenia. Załóżmy, że w próżni
    jedziemy :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek