    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Znowu ronda :)
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Sender: Myjk <>
    Date: Wed, 23 Oct 2013 11:24:31 +0200

    Wed, 23 Oct 2013 10:45:47 +0200, PlaMa

    > Bo dla mnie to ci na prawym pasie poruszają się prawidłowo.

    Nie poruszają się prawidło. Dlaczego nie, to należy zacząć od podstaw.

    Jest definicja skrzyżowania Art. 2.10, do której należy także rondo (bo nie
    ma osobnej definicji dla ronda), i chyba każdy kumaty zgodzi się, że rondo
    jest bezpieczniejszym substytutem klasycznego skrzyżowania. Siłą rzeczy nic
    się nie zmienia podczas ruchu na takim skrzyżowaniu, chyba że zacznie się
    przesadnie kombinować.

    Jest Art. 22., z którego wynika wprost, że na każdym skrzyżowaniu (czyli
    także na rondzie) aby skręcić w prawo trzeba przed manewrem ustawić się do
    prawej, skręcając w lewo do lewej itd. (o ile znaki nie mówią inaczej). I
    nie, zjazd z ronda to nie jest skręt w prawo. To jest po prostu zjazd ze
    skrzyżowania, tak jak jest to w przypadku klasycznego "kwadratowego"
    skrzyżowania. Manewr skrętu zaczyna się przed skrzyżowaniem i to tam jest
    definiowany kierunek a co za tym idzie ustawienie się do manewru.

    Na zwykłym skrzyżowaniu też teoretycznie można z prawego skręcić w lewo, z
    lewego w prawo, konsekwencje są jednak oczywiste. Rondo nie jest tutaj
    wyjątkiem wg przepisów, choć propaganda medialna, np. Dworaka w Krakowie,
    czy niedouczonych instruktorów (mnie też źle uczono) gdy ronda zaczęto u
    nas budować, zrobiła swoje i wywróciła te prawa do góry nogami.

    Poza tym oliwy do ognia dolewają złe interpretacje kierowców przepisu o
    pierwszeństwie, tj. znak A-7 mówiący wprost o ustąpieniu pierwszeństwa
    pojazdowi poruszającemu się po JEZDNI przed którą stoi znak, a nie o pasie
    ruchu, oraz znaku C-12 który rzekomo uprawnia do bezkarnego kręcenia się w
    kółko po skrzyżowaniu (rondzie) jak nieskończony idiota.

    Tymczasem wszystko sprowadza się do prawidłowego ustawienia się przed
    skrzyżowaniem i pojechania tam, gdzie się założyło -- a jeśli się coś
    zmieni w trakcie, to jest parę sposobów na rozwiązanie problemu
    niekoniecznie wykorzystując swoją pozycję na jezdni, tzw. "regułę prawej
    ręki" -- czyli jestem z prawej, jestem na prawym -- wszystko mi wolno
    (sic!).

    Czasem, ale to raczej rzadko, do bałaganu przyczyniają się inżynierowie
    ruchu, którzy rozminęli się z ideą ronda -- i stawiają C-12 przy rondach o
    średnicy >50m -- np. jest takie w Krakowie gdzie na wyspie centralnej stoi
    biurowiec (sic!).

    --
    Pozdor Myjk