  • 1. Data: 2013-10-23 10:45:47
    Temat: Znowu ronda :)
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Miejsce akcji - Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Olsztynie.

    Artykuł w lokalnym wydaniu GW:

    " /.../ na pasach ruchu przez rondo i na ulicach dojazdowych nie ma
    wymalowanych strzałek pokazujących, jak należy tędy jechać/.../ - Dla
    własnego bezpieczeństwa i wygody poruszają się prawym pasem ruchu nawet
    wtedy, jeśli zamierzają skręcić na rondzie w lewo - mówi Paweł Pliszka,
    rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. - Tyle że -
    jadąc w ten sposób - utrudniają zjazd z ronda tym, którzy zgodnie z
    przepisami poruszają się pasem wewnętrznym.

    Właśnie przy próbie zjazdu z ronda najczęściej dochodzi do kolizji.
    Kierowcy zapominają, że - zjeżdżając z wewnętrznego pasa na rondzie -
    muszą ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się prawym,
    zewnętrznym pasem, nawet jeśli tamci łamią Kodeks ruchu drogowego i
    objeżdżają po tym pasie całe rondo. - A to według nas wynika z braku
    podstawowej znajomości przepisów ruchu drogowego - uważa
    Wasyńczuk.[rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie -dop.
    PlaMa]"

    Cały tekst:
    http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,35189,14826369,Sm
    olenskie_rondo__zmora_niedouczonych_kierowcow.html#T
    RLokOlszTxt#ixzz2iX3k6xuC

    Jak było wspomniane w tekście rondo nie ma żadnych znaków pionowych i
    poziomych (strzałek), które sugerowałyby jak jeździć, którym pasem. Pasy
    są "krążące" wokół ronda.

    Czy ktoś może wskazać mi przepisy w PoRD, o których mówią obaj panowie?
    "utrudniają zjazd z ronda tym, którzy zgodnie z przepisami poruszają się
    pasem wewnętrznym."
    "poruszają się prawym, zewnętrznym pasem, nawet jeśli /.../ łamią Kodeks
    ruchu drogowego i objeżdżają po tym pasie całe rondo."

    Bo dla mnie to ci na prawym pasie poruszają się prawidłowo.

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2013-10-23 11:24:31
    Temat: Re: Znowu ronda :)
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 10:45:47 +0200, PlaMa

    > Bo dla mnie to ci na prawym pasie poruszają się prawidłowo.

    Nie poruszają się prawidło. Dlaczego nie, to należy zacząć od podstaw.

    Jest definicja skrzyżowania Art. 2.10, do której należy także rondo (bo nie
    ma osobnej definicji dla ronda), i chyba każdy kumaty zgodzi się, że rondo
    jest bezpieczniejszym substytutem klasycznego skrzyżowania. Siłą rzeczy nic
    się nie zmienia podczas ruchu na takim skrzyżowaniu, chyba że zacznie się
    przesadnie kombinować.

    Jest Art. 22., z którego wynika wprost, że na każdym skrzyżowaniu (czyli
    także na rondzie) aby skręcić w prawo trzeba przed manewrem ustawić się do
    prawej, skręcając w lewo do lewej itd. (o ile znaki nie mówią inaczej). I
    nie, zjazd z ronda to nie jest skręt w prawo. To jest po prostu zjazd ze
    skrzyżowania, tak jak jest to w przypadku klasycznego "kwadratowego"
    skrzyżowania. Manewr skrętu zaczyna się przed skrzyżowaniem i to tam jest
    definiowany kierunek a co za tym idzie ustawienie się do manewru.

    Na zwykłym skrzyżowaniu też teoretycznie można z prawego skręcić w lewo, z
    lewego w prawo, konsekwencje są jednak oczywiste. Rondo nie jest tutaj
    wyjątkiem wg przepisów, choć propaganda medialna, np. Dworaka w Krakowie,
    czy niedouczonych instruktorów (mnie też źle uczono) gdy ronda zaczęto u
    nas budować, zrobiła swoje i wywróciła te prawa do góry nogami.

    Poza tym oliwy do ognia dolewają złe interpretacje kierowców przepisu o
    pierwszeństwie, tj. znak A-7 mówiący wprost o ustąpieniu pierwszeństwa
    pojazdowi poruszającemu się po JEZDNI przed którą stoi znak, a nie o pasie
    ruchu, oraz znaku C-12 który rzekomo uprawnia do bezkarnego kręcenia się w
    kółko po skrzyżowaniu (rondzie) jak nieskończony idiota.

    Tymczasem wszystko sprowadza się do prawidłowego ustawienia się przed
    skrzyżowaniem i pojechania tam, gdzie się założyło -- a jeśli się coś
    zmieni w trakcie, to jest parę sposobów na rozwiązanie problemu
    niekoniecznie wykorzystując swoją pozycję na jezdni, tzw. "regułę prawej
    ręki" -- czyli jestem z prawej, jestem na prawym -- wszystko mi wolno
    (sic!).

    Czasem, ale to raczej rzadko, do bałaganu przyczyniają się inżynierowie
    ruchu, którzy rozminęli się z ideą ronda -- i stawiają C-12 przy rondach o
    średnicy >50m -- np. jest takie w Krakowie gdzie na wyspie centralnej stoi
    biurowiec (sic!).

    --
    Pozdor Myjk

  • 3. Data: 2013-10-23 12:00:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail m...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Bo dla mnie to ci na prawym pasie poruszają się prawidłowo.

    ?
    Znaczy dla ciebie prawidłowy skret na rondzie, to przejechanie ronda prawym
    pasem?
    A po co jest lewy (wewnętrzny)?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."

  • 4. Data: 2013-10-23 12:22:29
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 11:24, Myjk pisze:

> [...]
    > skrzyżowania. Manewr skrętu zaczyna się przed skrzyżowaniem i to tam jest
    > definiowany kierunek a co za tym idzie ustawienie się do manewru.

    No, nie mogę się zgodzić.
    Wyjaśnij mi dwie kwestie: jak twój tok myślenia ma się do jazdy na
    rondzie na wprost (o ile mnożna o czymś taki mówić i gdy geometria ronda
    na to pozwala) i do sytuacji, kiedy na rondzie są wyznaczone dwa pasy, a
    na wjazdach po jednym?
    Otóż uważam, że kierowcy jadący rondem dookoła prawym pasem nie łamią
    przepisów, a jedynie dobry zwyczaj. Jadą wyznaczonym pasem ruchu zgodnie
    z oznakowaniem. Na zwykłym skrzyżowaniu przecież jak lecą dwa wyznaczone
    pasy w lewo, to nie ma obowiązku oddalenia się ze skrzyżowania
    najbliższym zjazdem w prawo, jeśli jadę prawym pasem (o ile dopuszcza on
    oczywiście jazdę w lewo - a na rondzie dopuszcza).

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 5. Data: 2013-10-23 12:31:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 12:22:29 +0200, LEPEK

> [...]
    > rondzie na wprost (o ile mnożna o czymś taki mówić i gdy geometria ronda
    > na to pozwala) i do sytuacji, kiedy na rondzie są wyznaczone dwa pasy, a

    Pokaż mi rondo (a nawet zwykłe skrzyżowanie) gdzie są wyznaczone
    np. dwa pasy do skrętu w lewo a za skrzyżowaniem jest tylko jeden pas.

    --
    Pozdor Myjk

  • 6. Data: 2013-10-23 12:37:42
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 23 Oct 2013 10:45:47 +0200 osobnik zwany PlaMa napisał:

> [...]
    >

    > Jak było wspomniane w tekście rondo nie ma żadnych znaków pionowych i
    > poziomych (strzałek), które sugerowałyby jak jeździć, którym pasem. Pasy

    czyli jest to rondo. Bo niby ronda, których pełno w DC z pasami lecącymi
    na wprost to kuriozum. I moim zdaniem powinni z nich pozdejmować znaki
    ronda bo to sa zwykłe skrzyżowania z wyspą a nie ronda. O osobnych
    światłach do "skrętu w lewo" czy zakazie skrętu w lewo miłościwie nie
    wspomnę :)

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 7. Data: 2013-10-23 12:38:18
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 23 Oct 2013 10:00:49 +0000 osobnik zwany Budzik
    napisał:

> [...]
    > odcinku co następuje:

    > ?
    > Znaczy dla ciebie prawidłowy skret na rondzie, to przejechanie ronda

    oczywiście.

    > A po co jest lewy (wewnętrzny)?

    żeby się zmieściło więcej pojazdów.

  • 8. Data: 2013-10-23 12:45:06
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-10-23, masti <g...@t...hell> wrote:

    > oczywiście.

    No i utrudnianie wjazdu tym ktorzy mogli by wjechac a ustepuja Ci
    pierwszenstwa.

    > żeby się zmieściło więcej pojazdów.

    No i zeby inni mogli wjechac.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 9. Data: 2013-10-23 14:48:00
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 12:00, Budzik pisze:

    > A po co jest lewy (wewnętrzny)?

    do wymijania zatorów np.

  • 10. Data: 2013-10-23 14:59:10
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 12:37, masti pisze:

> [...]
    > ronda bo to sa zwykłe skrzyżowania z wyspą a nie ronda. O osobnych
    > światłach do "skrętu w lewo" czy zakazie skrętu w lewo miłościwie nie

    Ok, ale o jakich przepisach mowią obaj panowie?