  • 21. Data: 2016-01-13 11:18:37
    Temat: Re: Zwoje kabla na linii telefonicznej
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, January 13, 2016, 12:59:29 AM, you wrote:

    [...]

    > Trochę kabli telefonicznych widziałem.
    > Trochę ich łączyłem, czy to w szafach, czy w studzienkach.
    > Ale wszystkie zawsze (łącznie z "ołowiankami") były skręcane w tę samą
    > stronę.

    > I nie ma znaczenia, czy patrzysz na kabel od strony pyska, czy ogona ;)

    Po raz kolejny: chodzi o kolejność wiązek/czwórek/par (w zależności od
    kabla) a nie o kierunek skrętu. Łączenie dwóch początków lub dwóch
    końców dla naprawdę grubych kabli jest po prostu nierealne - wszystko
    Ci się pomiesza. Gdy łączysz koniec jednego z początkiem drugiego -
    idziesz po prostu po kolei, zupełnie mechanicznie - wszystko do siebie
    pasuje.
    Przy łączeniu 10-parowego kabelka rozdzielczego można sobie pozwolić
    na nonszalancję i przekładanie par lub czwórek. Ale jak masz kabel
    5x50x4, to już go po prostu nie połączysz jak zaciągniesz na odwrót.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2016-01-13 11:36:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-01-12 o 23:35, Zbino pisze:

    > Zainteresuj się odcinkiem kabla od gniazdka do modemu. Większiość
    > stosowanych kabli to nie są skrętki tylko płaskie kable. Tu jest pies
    > pogrzebany - zdziwisz się ile można tu osiągnąć.

    Ja nie podejrzewam, ale wiem, że obecny kabel na tym odcinku jest
    naprawdę mizernej jakości. To ne jest żadna skrętka, ale właśnie płaski
    kabel - cztery linki biegnące równolegle. Początkowo został on
    przeciągnięty celem połączenia komputera z modemem do linii
    telefonicznej. Miało to miejsce kilkanaście lat temu. W tym czasem kabel
    był wielokrotnie zwijany i przeciągany ponownie (remonty, zmiana miejsca
    ustawienia komputera). AFAIK nawet był kiedyś lutowany.
    Ponieważ jego część biegnie dość niedostępnym miejscem, nie był
    wymieniany do czasu, aż nie było takiej potrzeby. Sam się dziwię, że
    ADSL2 był w stanie pracować na pełnej dostępnej prędkości. ;)

  • 23. Data: 2016-01-13 12:13:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

    > Ja nie podejrzewam, ale wiem, że obecny kabel na tym odcinku jest
    > naprawdę mizernej jakości. To ne jest żadna skrętka, ale właśnie
    > płaski kabel - cztery linki biegnące równolegle.

    Teraz chodziło o kabel łączący *gniazdko z modemem*. Czyli ten metrowy
    kabelek z wtyczkami RJ-11. I o kolejny przesąd, że jak kabel płaski,
    to ma gorsze własności transmisyjne. W zasadzie to jest nawet odwrotnie.
    Kabel, w którym dwa druty trzymane są przez izolację w tej samej
    odległości, może być lepszy od dwóch skręconych izolowanych przewodów.
    Mniejsza odporność na wpływy z zewnątr w tym przypadku ma małe znaczenie.

> [...]
    > czasem kabel był wielokrotnie zwijany i przeciągany ponownie (remonty,
    > zmiana miejsca ustawienia komputera). AFAIK nawet był kiedyś lutowany.

    Najważniejsze, by się nie rozgałęział. Wpływ jakości kabla na tym odcinku
    jest zwykle przereklamowany. Choć oczywiście byle czego nie powinno się
    używać.

    > Ponieważ jego część biegnie dość niedostępnym miejscem, nie był
    > wymieniany do czasu, aż nie było takiej potrzeby. Sam się dziwię,
    > że ADSL2 był w stanie pracować na pełnej dostępnej prędkości. ;)

    ADSL czasem potrafi dobrze działać nawet gdy jeden przewód jest gdzieś
    przerwany i obwód dla prądu stałego jest otwarty!

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2016-01-13 12:13:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
> [...]
    >na nonszalancję i przekładanie par lub czwórek. Ale jak masz kabel
    >5x50x4, to już go po prostu nie połączysz jak zaciągniesz na odwrót.

    A jak to sie laczy - tymi zelowymi zlaczkami ?

    Przekladanie par w takim 5x50x4 jak najbardziej sobie wyobrazam, ale
    troche miejsca to wymaga.

    J.

  • 25. Data: 2016-01-13 12:28:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A jak to sie laczy - tymi zelowymi zlaczkami ?
    >
    > Przekladanie par w takim 5x50x4 jak najbardziej sobie wyobrazam, ale
    > troche miejsca to wymaga.

    Trochę, ale wbrew pozorom nie aż tak wiele. I w sumie dośc porządnie
    wygląda. Kilka miesięcy temu, w lecie, zmieniali koło mnie szafę na
    ulicy i idące do niej kable. Przez kilka godzin nie miałem internetu,
    nie mogłem pracować, więc poszegłem popatrzeć i pogadać trochę z
    monterami. Par w szafie 500 czy 600, a uwinęli się właśnie w małe kilka
    godzin. Aż miło popatrzeć, jak wprawny kablarz śmiga kolejną setkę.
    Nic nie wskazywało na to, by sposób umieszczenia wiązek w kablu miał
    przy tym jakiekolwiek znaczenie. Gościu zdejmował izolację, rozkładał
    w rządku wiązki patrząc przy tym na układ kolorków -- i łączył kostkami.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2016-01-13 12:35:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Teraz chodziło o kabel łączący *gniazdko z modemem*. Czyli ten
    > metrowy kabelek z wtyczkami RJ-11.

    No i właśnie cały czas mowa o tym właśnie kablu. W moim przypadku MUSI
    on być dłuższy. Monterzy instalujący telefon na początku lat
    dziewięćdziesiątych zainstalowali gniazdko w miejscu wygodnym z ich
    punktu widzenia, jak najbliżej puszki. Miejsce to praktycznie nie nadaje
    się jednak do zainstalowania routera albo nawet zwykłego telefonu.

    Teraz wygląda to w ten sposób:
    Jest sobie gniazdko, od którego idzie parę metrów kabla (mniej niż 10m)
    na wyższą kondygnację, gdzie jest zainstalowany router. Bezpośrednio
    przy gniazdku przez filtr podłączona jest baza telefonu DECT. Tak samo
    przez filtr odchodzi jeszcze kawał kabla do innego pomieszczenia, gdzie
    zainstalowany jest standardowy telefon (zabezpieczenie na wypadek braku
    zasilania dla telefonów bezprzewodowych).

    Czy dłuższy kabel, odgałęziony za filtrem może namieszać również w
    parametrach linii biegnącej do routera VDSL?

  • 27. Data: 2016-01-13 12:46:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > punktu widzenia, jak najbliżej puszki. Miejsce to praktycznie nie nadaje
    > się jednak do zainstalowania routera albo nawet zwykłego telefonu.

    Teraz rizumiem. Mnie też na początku lat dziewięćdziesiątych monterzy
    zainastlowali jakieś paskudne gniazdko w miejsu, które uznali za stosowne.
    Ale ja stwierdziłem, że to wcale tak być nie MUSI i zrobiłem wszystko
    od nowa po swojemu.

> [...]
    > zainstalowany jest standardowy telefon (zabezpieczenie na wypadek braku
    > zasilania dla telefonów bezprzewodowych).

    I tu jest Błąd, jeśli brać pod uwagę to, co mówi Teoria. Nie powino być
    takich odgałęzień. W tym miejsu Teoretycznie powinieb być zainstalowany
    splitter, który rozdzieli ADSL i PSTN. Ale skoro i tak działa z pełną
    prędkością, to to by było audiofilstwo.

    > Czy dłuższy kabel, odgałęziony za filtrem może namieszać również w
    > parametrach linii biegnącej do routera VDSL?

    Teoretycnie nie powinien.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-01-13 12:58:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
    valid...
    > A jak to sie laczy - tymi zelowymi zlaczkami ?

    Dawniej łączyło się na skręcanie i izolowało tulejkami. Ja już od
    ćwierć wieku (1 kwietnia minie) nie pracuję w telekomunie...

    > Przekladanie par w takim 5x50x4 jak najbardziej sobie wyobrazam, ale
    > troche miejsca to wymaga.

    Pogubisz się. Naprawdę łatwiej jest zaciągnąć kabel po bożemu i nie
    kombinować bez sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2016-01-13 13:01:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

> [...]
    > przy tym jakiekolwiek znaczenie. Gościu zdejmował izolację, rozkładał
    > w rządku wiązki patrząc przy tym na układ kolorków -- i łączył kostkami.

    Przy poprawnie położonych kablach jest to robota mechaniczna, nie
    wymagająca kombinacji. Przy ułożeniu odwrotnym otrzymałbyś bezkształtny
    kłąb drutów.

    Ty sobie pogadałeś z monterami, ja w telekomunie przepracowałem parę
    lat, współpracując m.in. z kablarzami. ,,Trochę" się na tym znam.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2016-01-13 13:20:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello J.F.,

    >Pogubisz się. Naprawdę łatwiej jest zaciągnąć kabel po bożemu i nie
    >kombinować bez sensu.

    Rozumiem, tym niemniej - tam 5 wiazek po 50 czworek ?
    No to pierwszy krok z przekladaniem wiazek jest trywialny, tylko one
    troche sztywne :-)

    Ta 50-tka to wiecej roboty ...

    J.