  • 11. Data: 2019-10-22 18:21:34
    Temat: Re: Zywotnosc SSD
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 20 Oct 2019 20:10:13 +0200
    doszła do mnie wiadomość <qoi7u7$4l7$1@dont-email.me>
    od heby <h...@p...onet.pl> :

    >Nic dziwnego, elektrony też szumią. Sam słyszałem. "Wszytko szumi" czy
    >jakoś podobnie, że aż zacytuje jednego influencera z Efezu.

    Dyski twarde(mechaniczne) i laptopy osłuchuję stetoskopem, nie ma w
    tym nic dziwnego.

  • 12. Data: 2019-10-23 20:40:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/10/2019 18:21, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > Dyski twarde(mechaniczne) i laptopy osłuchuję stetoskopem, nie ma w
    > tym nic dziwnego.

    Dziwne zaczyna się kiedy w temacie dostrzegasz SSD a nie HDD.

  • 13. Data: 2019-10-24 21:02:30
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Sun, 20 Oct 2019 18:23:45 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> napisal:

    > https://www.youtube.com/watch?v=05qAelZei54
    >
    > http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/test-wytrzy
    malosci-dyskow-ssd.html

    > Teoria chyba zgadza sie z praktyka - ok 10 tys zapisow i flash
    > wysiada. Hm, duzo to i malo.
    >
    > Ciekawe - zapisywali plikami czy sektorami - bo narzut przy zapisie
    > plikowym pewien jest.
    >
    > Swoja droga to ciekaw jestem jak oni te dyski/karty itp zrobili - tzn
    > gdzie pamietaja co jest gdzie zapisane.
    >
    > J.

    Większy problem to jest upływ ładunku w funkcji temperatury. Jak zostawisz dysk
    nieużywany
    na pare lat to też na nim nic nie bedzie. Mnie sie już kilka pendrivow i kart sd
    skasowało
    tak po 3-4 latach. Dyski kupowałem dobre, i używałem wiec nie bylo tego problemu, ale
    flashe
    są te same więc problem pewnie też bedzie ten sam. Zaraz jak sie pojawiły
    konsumenckie ssd (tak
    koło 2010) to chyba intel wypuscił fajnego pdf z zależnością żywotności danych od
    temperatury.
    Wtedy nie było dysków tlc i qlc, więc teraz jest z tym znacznie gorzej. Zauważ, że
    żadne
    kody nadmiarowe nie pomogą jak danych po prostu nie bedzie.

  • 14. Data: 2019-11-07 15:36:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziwne zaczyna się kiedy w temacie dostrzegasz SSD a nie HDD.

    Miałem SSD, który chrobotał, a potem padł.

    PCB była przykręcona do obudowy na cztery śruby. Jedna się wykręciła, trzy
    pozostałe jeszcze były wkręcone, ale były luźne i w trakcie wykręcania
    się. Ta, która się wykręciła, spadła gdzieś, gdzie nie powinna i od tamtej
    pory dysk jest w jakimś dziwnym trybie serwisowym.

  • 15. Data: 2019-11-19 14:25:58
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "yorgus"
> [...]
    > dysk nieużywany
    > na pare lat to też na nim nic nie bedzie. Mnie sie już kilka pendrivow i

    Czy mam rozumieć, że każdy pen, karta SD, dysk SSD jak je uruchamiasz
    (podłaczasz zasilanie) to startuje jakaś procedura wewnętrzna, która
    odświeża (dopompowuje) ładunek każdej załadowanaje komórki pamięci?
    Ile teraz dla dysków SSD przewiduje się przechowywania w szafie bez utraty
    danych? 4 lata to max czas spoczynku bez karmienia prądem?

  • 16. Data: 2019-11-19 14:56:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 listopada 2019 14:26:00 UTC+1 użytkownik jedrek napisał:

> [...]
    > Ile teraz dla dysków SSD przewiduje się przechowywania w szafie bez utraty
    > danych? 4 lata to max czas spoczynku bez karmienia prądem?

    Ze dwa lata temu u nas akcję "skrzynia czasu" robili.
    Można było w pudełko co tam kto chciał włożyć i zakopywali to na 100lat.
    Za sto lat niby wykopią i rodzina będzie mogła odebrać
    Jakieś fotki, pamiątki tam włożyłem, krótką historię rodziny, ćwiartkę wódki i
    pendriva ze zdjęciami i dokumentami
    Ciekawe czy 100 lat przetrwa i czy nawet gdyby przetrwał to będą potrafili go
    odczytać.

  • 17. Data: 2019-11-20 09:09:06
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 19 Nov 2019 05:56:03 -0800 (PST)
    doszła do mnie wiadomość <b...@g...c
    om>
    od Kris <k...@g...com> :

> [...]
    pendriva ze zdjęciami i dokumentami
    >Ciekawe czy 100 lat przetrwa i czy nawet gdyby przetrwał to będą potrafili go

    Lepiej było tam umieścić papirus albo glinianą tablicę z hieroglifami.
    Jak to przetrfa 10 lat, to będzie sukces.

  • 18. Data: 2019-11-20 11:24:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 20 listopada 2019 09:09:26 UTC+1 użytkownik Olaf Frikiov Skiorvensen
    napisał:

    > Lepiej było tam umieścić papirus albo glinianą tablicę z hieroglifami.
    > Jak to przetrfa 10 lat, to będzie sukces.

    wydruki w formie papierowej i zdjęcia tez umieściłem
    Ci co to po 100 latach dostana mają dąć mi znać czy jest ok;)

  • 19. Data: 2019-11-20 15:01:35
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen"
    > Jak to przetrfa 10 lat, to będzie sukces.

    Jest gdzieś rozprawka ile dziś jest gwarantowane niezgubienie ładunku?
    I czy wetknięcie raz na 2 lata pena-archiwum, który leży w szafce coś daje?
    Czy raczej tylko nadpisanie tych wartości ponownie na pena gwarantuje
    odświeżenie ładunków w komórkach pamięci?
    Czy rzeczywiście idzie to w tym kierunku, że im bardziej dopakują komórek
    pamięci do kostki tym krócej trzyma ich zawartość jako nieulotną? Czy raczej
    wraz z coraz więszkym ściskiem na płytce krzemowej pracują nad jak
    najmniejszą upływnością tych ładunków?
    Czy może się okazać, że współczesny SSD krócej będzie trzymał niezmieniony
    zapis niż jakiś tam stary poczciwy pendrive sprzed 10 lat o pojemności
    znikome 2GB.

  • 20. Data: 2019-11-20 15:42:29
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 20 Nov 2019 15:01:35 +0100
    doszła do mnie wiadomość <2HbBF.164868$Gx6.130507@usenetxs.com>
    od "jedrek" <w...@...on> :
> [...]
    >Czy może się okazać, że współczesny SSD krócej będzie trzymał niezmieniony
    >zapis niż jakiś tam stary poczciwy pendrive sprzed 10 lat o pojemności

    Chyba ten kłopot kiedyś dotknął Sanmsunga:

    https://www.anandtech.com/show/8550/samsung-acknowle
    dges-the-ssd-840-evo-read-performance-bug-fix-is-on-
    the-way

    W praktyce może być niezbyt ciekawie(ja bym się bał trzymać dysk SSD więcej niż rok
    bez
    zasilania, oczywiście dysk z danymi):

    https://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-
    ssd-data-retention

    Nie wiem czy to ma z tym związek, spotkała mnie już chyba trzy czy ctery razy
    sytuacja, w
    której długo(ponad rok) leżakująca karta microsd psuła się w specyficzny sposób,
    niektóre
    sektory miały czas dostępu na poziomie 20 sekund co powodowało, że system na
    Raspberry
    się nie ładował lub sypał błędami.
    Rozwiązaniem było zrobienie kopii karty za pomocą DMDE, kilkukrotne nadpisanie tych
    bloków zerami pon czym skopiowanie oryginalnej zawartości owych bloków z binarnej
    kopii,
    ostatnio miałem to chyba dwa miesiące temu.