  • Data: 2020-04-07 04:35:14
    Temat: Re: aplikacja foto dajaca nieostry drugi plan
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "collie" 5e8aeb91$0$541$6...@n...neostrada.pl

    > poeta miał na myśli, pisząc: "określenie krótki/długi obiektyw ma
    > sens tylko dla konkretnego aparatu - czytaj: konkretnej wielkości
    > przetwornika obrazu". Standardowy obiektyw do średnioformatowego

    'Szerokokątny' i 'wąskokątny' -- owszem, ale nie 'długi' czy 'krótki'.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/trans
    coded/5/5f/DollyZoomTest.ogv/DollyZoomTest.ogv.480p.
    vp9.webm

    Może powyższy film przemówi do rozsądku?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dolly_zoom

    -=-

    Pośpiesznie/niechlujnie/może_nawet_bezmyślnie czasami
    ludzie używają wymiennie (synonimowo?) określeń:
    - długi i wąskokątny
    - krótki i szerokokątny
    licząc na wyrozumiałość słuchaczy, którzy podsłuchają
    czasami bez zrozumienia i powtórzą, iż ,,zmniejszenie
    matrycy wydłuży ogniskową''...

    -=-

    Dzisiejszym smartfonem pstrykniesz fotkę, która przejdzie próby
    jako paszportowa/legitymacyjna/dowodowa -- nie dlatego, że ten
    smartfon ma małą matrycę, ale dlatego, że ma gęstą matrycę,
    zezwalającą na pstrykanie KRÓTKIM obiektywem twarzowych fotek,
    czyli fotografowanie z dużej odległości KRÓTKIM obiektywem.

    -=-

    Dlaczego ogniskowa równa przekątnej daje ,,standardowy kąt'' widzenia obiektywu?
    Bo to rzekomy kąt widzenia ludzkich oczu lub ludzkiego oka -- problem w tym, że
    ludzkie oko z odległości kilku metrów widzi obiekt wielkości dwudziestogroszówki...
    Czym innym jest pole widzenia oka czy oczu a czym innym jest pole widzenia wzroku?

    Wzrok jest zmysłem -- nie patrzy. ;)
    Innym takim zmysłem jest czas czy równowaga.
    (zmysł czasu, zegar wewnętrzny; zmysł równowagi)

    Innym wytłumaczeniem jest porównywanie wielkości obrazu na
    matówce aparatu z wielkością obrazu widzianego gołym okiem.

    Tu także sensu niewiele. ;)

    -=-

    Obiektyw nie stanie się krótkim czy długim tylko dlatego, że
    matryca zmieni swe gabaryty! Obiektyw zachowa swą ogniskową
    bez względu na jakiekolwiek matryce!

    -=-

    Soczewki istniały na długo przed matrycami -- to chyba oczywiste.
    Nawet były wykorzystywane znacznie wcześniej niż matryce czy filmy.
    Miały już wówczas swoją ogniskową -- na długo przed pojawieniem się
    nie tylko matryc, ale też i ludzi budujących matryce!

    [czyżby ogniskowa istniała i przed informatykami, i przed
    prostytutkami, i przed kapłanami, i przed wojskowymi?...]

    -=-

    Obiektyw ,,standardowy'' dla małego obrazka w średnim formacie
    nie będzie krótki, lecz szerokokątny? Akurat niekoniecznie. ;)
    (niektóre obiektywy niepełnej klatki nie dają się wmontować do
    aparatów pełnoklatkowych -- aby nie było płaczu, czy obciachu...)

    Obiektyw ,,standardowy'' dla średniego formatu w małym obrazku
    nie będzie długi, lecz wąskokokątny. (pełnoklatkowy nie będzie
    wykorzystywany w pełni w niepełnoklatkowcu, co nierzadko dobrze
    wróży, jako że obiektywy zwykle dobrze rysują tylko blisko środka)

    -=-

    Wróćmy jednak do głębiN ostrości -- GO zależy od ogniskowej, nie od
    kąta widzenia. Od ogniskowej i od przesłony -- nieskończenie ciemny
    (maluteńka dziureczka -- nieskończenie ;) mała) obiektyw rysuje ;)
    ostro wszystko, bez względu na odległość?...

    -=-

    Czy ktoś widział obiektyw ze światłem 1/.5? (czyli 2:1 -- dwa po prostu)
    Takie cuda istnieją, ale kto tego dotykał własnymi palcami?

    --
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'