  • Data: 2020-04-07 02:39:44
    Temat: Re: aplikacja foto dajaca nieostry drugi plan
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "collie" 5e8aeb91$0$541$6...@n...neostrada.pl

    > i komentując każde zdanie z osobna, nie można inaczej: świergolisz
    > (eufemizm) jak potłuczony - tak mógłby pewnie świergolić mój but

    Pierwszy lepszy link:

    https://www.wykop.pl/link/4377315/ogniskowa-12mm-vs-
    180mm/

    po wrzuceniu pomiędzy tryby Googla:
    ,,zniekształcenia perspektywy krótka ogniskowa''
    czy jakoś podobnie...

    Widzisz na tym filmie odniesienie/relacje typu:

    długość ogniskowej do wielkości matrycy

    czy raczej informacje o samej ogniskowej?...

    -=-

    Te zniekształcenia są powodowane prostą zależnością
    wielkości odwzorowania do odległości -- im dalej
    obiekt, tym jest mniejsze na matrycy...

    Tę zależność widzimy na co dzień -- wszystko
    z daleka wydaje się mniejsze niż z bliska. ;)
    [akurat odwrotnie ;) -- wystarczy pstryknąć zbyt ;) długim
    obiektywem półprofilową ;) fotkę kogoś w okularach, by zauważyć,
    że dalsze szkło okularowe jest większe od bliższego -- to przegięcie ;)
    okołoperspektywiczne biorące się z podświadomego wyrównywania wielkości,
    które łatwo oszukać zbyt długim obiektywem -- w razie czego mógłbym im
    dać takie fotki do obejrzenia... portretów nie można pstrykać ze zbyt
    dużej odległości]

    -=-

    Można tedy zapytać -- czy 5 pm wystarczy, aby pstryknąć
    ładny portret? Niby tak -- wystarczy daleko ;) odejść od
    twarzy. ;) (bardzo daleko)

    Wbrew być może pozorom zależności są proste/proporcjonalne,
    to znaczy 2 razy dłuższa ogniskowa daje efekt jakby dwukrotnego
    przybliżenia. ;)

    Jednolity okręg równoległy do matrycy
    z odległości 10 m widziany ogniskową 100 mm
    będzie tak samo wyglądał jak
    z odległości 20 m widziany ogniskową 200 mm

    W praktyce będą różnice wielkości -- bo jak tu mierzyć
    odległości, gdy obiektywy mają swoje niezerowe gabaryty?...

    Ale z twarzą ludzką nie będzie tak słodko
    jak z okręgiem, bo twarz nie jest płaska.

    Podobnie ze światłem względnym -- zależy liniowo i od
    średnicy (w mm), i od ogniskowej (też w mm) -- stąd
    jest to wielkość niemianowana. (nie ma ani mm, ani
    mm kwadratowych itd...)

    Światło względne obiektywu tak sobie ;) uwzględnia to, co pochłania szkło.

    -=-

    https://youtu.be/8ovSXXX5IMA?t=121
    zależność kąta od matrycy

    -=-

    I na tak zwany zdrowy rozum... ;)

    Weź kliszę 50 mm na 50 mm pstryknij fotkę.

    Następnie część (na obrzeżach) tej kliszy po prostu zasłoń!

    Czy cokolwiek ulegnie zmianie perspektywicznej? ;)
    Nic! Jedynie cześć fotki zostanie zasłonięta, ale
    to, co nie zostanie zasłonięte, nie ulegnie zmianie!
    (bo i jak? -- klisza coś zarejestrowała i za późno na zmiany perspektywy)

    -=-

    ?Wbrew pozorom? nie długość ogniskowej i (tym bardziej) nie
    wielkość matrycy czyni z obiektywu ,,portretówkę'', lecz
    odległość pomiędzy obiektywem a obiektem. Problem w tym,
    że aby z dużej odległości pstryknąć szczegółowe zdjęcie,
    raczej ;) trzeba obiektywu o długiej ogniskowej... Jakby
    powiększającego...

    Duża odległość przy krótkiej ogniskowej to słaba jakość.
    (rozdzielczość fotki, ale nie tylko to)
    Mała szczegółowość bierze się i z matrycy, i obiektywu.

    --